REKLAMA

Gminy będą kontrolować auta wjeżdżające do stref czystego transportu

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 17 lipca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Gminy, w tym miasta, będą miały narzędzia, aby kontrolować strefy czystego transportu. Polski parlament przyjął odpowiednie przepisy, które teraz oczekują na podpis Prezydenta Andrzeja Dudy.

Parlament zakończył prace nad zmianą przepisów, dzięki której gminy będą miały możliwość kontrolowania samochodów wjeżdżających do stref czystego transportu (SCT) poprzez urządzenia zdalnego monitoringu zamiast obowiązkowych nalepek. Tym samym właściciele starszych samochodów będą mieć problemy z wjechaniem do miasta nawet, jeśli stan ich auta będzie doskonały.

Kontrola samochodów wjeżdżających do miast w Polsce

Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce zyskają w najbliższym czasie możliwość szybszego i skuteczniejszego monitorowania samochodów wjeżdżających do stref czystego transportu. Pozwoli na to nowelizacja przepisów dotyczących elektromobilności i paliw alternatywnych. Na podstawie nowych regulacji gminy, które ustanawiają strefy czystego transportu, będą mogły określić sposób kontroli wjazdu przy wykorzystaniu danych z centralnej ewidencji pojazdów. Urządzenia automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, takie jak kamery, umożliwią weryfikację pojazdów wjeżdżających do strefy. Gminy nadal będą miały możliwość stosowania tradycyjnych nalepek umieszczanych na przedniej szybie pojazdu.

Zobacz: Test Kia EV6 GT

Samorządy zwracają uwagę na to, że w gminach, które zdecydują się na monitorowanie wjazdu do strefy czystego transportu poprzez technologię rozpoznawania tablic rejestracyjnych, cały proces będzie bardziej zautomatyzowany. Po podaniu numeru rejestracyjnego, samorządy otrzymają informacje z centralnej ewidencji pojazdów, takie jak norma EURO, rodzaj paliwa i rok produkcji pojazdu. Dzięki temu kierowcy nie będą musieli dodatkowo przedstawiać dowodu rejestracyjnego ani dokumentować tych danych. Obecnie, aby mieć prawo wjechać na obszar SCT, trzeba oznaczyć pojazd różnymi nalepkami. Brak odpowiedniej nalepki grozi mandatem do 500 zł. Firmy zajmujące się wprowadzaniem systemów automatycznej kontroli lobbują za nimi, twierdząc, że nalepki umieszczone na przedniej szybie ograniczają widoczność, a na niektórych pojazdach, zwłaszcza motocyklach bez szyby, nie można ich prawidłowo zamocować.

Gminy w Polsce boją się wprowadzać strefy czystego transportu?

Zwolennikiem nowego prawa jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, które ma nadzieję, że wprowadzone zmiany przepisów zachęcą kolejne samorządy do tworzenia stref czystego transportu. Możliwość ustanawiania SCT istnieje w polskim prawie od 2018 roku, ale do tej pory żadna polska gmina, poza próbą podjętą przez Kraków w 2019 roku, nie wprowadziła takiej strefy.

PSPA uważa, że wprowadzenie zakazu wjazdu dla starych aut przyniesie korzyści i gminom i kierowcom. Proponuje przy tym kolejne zmiany obejmujące: zniesienie ograniczeń godzinowych dla wjazdu na obszar SCT, rezygnację z limitu trzech lat na pobieranie opłat od dnia ustanowienia SCT, nadanie zgromadzeniu związku metropolitalnego dodatkowych kompetencji w uchwalaniu zasad ustanawiania stref w gminach należących do związku metropolitalnego oraz wykorzystanie dochodów z opłat za wjazd na SCT do finansowania uruchamiania i utrzymywania systemów teleinformatycznych do monitorowania ruchu.

Zobacz: Stare samochody nie wjadą do Warszawy! Zakaz wjazdu od 2024 roku

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności