REKLAMA

Hyundai Ioniq 5 N ma 10 głośników symulujących dźwięk silnika

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Hyundai · Dodane: 29 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Hyundai Ioniq 5 N przechodzi kolejne testy na torze. Auto ma zaawansowany system kontroli temperatury baterii dostosowany do krótkich sprintów lub długodystansowych wyścigów. Ciekawostką jest też to, że potrafi symulować zmianę biegów lub dźwięk silnika za pomocą 10 głośników umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz auta.

Koncern Hyundaia od dawna korzysta z toru Nordschleife (Północna Pętla) do testowania technologii pochodzących ze sportów samochodowych, zaimplementowanych w pojazdach ze serii N. Model Ioniq 5 N nie różni się pod tym względem, choć stawia przed Koreańczykami pewne wyzwania techniczne charakterystyczne dla samochodów elektrycznych. W celu osiągnięcia maksymalnej wydajności z pojazdu elektrycznego konieczna jest precyzyjna kontrola temperatury, co wymaga zaawansowanego oprogramowania. Oznacza to, że każda aktualizacja podzespołów jest dodatkowo wzmacniana poprzez ulepszenia wydajności oparte na odpowiednim oprogramowaniu.

Zaawansowany system kontroli temperatury akumulatora

Dużą uwagę poświęcono utrzymaniu odpowiedniej temperatury w modelu Ioniq 5 N, ponieważ chłodzenie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze niż w przypadku pojazdów spalinowych. Zwiększono powierzchnię chłodzenia, zastosowano efektywną obudowę chłodnicy typową dla modeli N, udoskonalono chłodnice akumulatorów oraz wyposażono je w najnowsze podzespoły, analogicznie do pojazdów z silnikiem spalinowym. Ponadto, systemy chłodzenia zostały wzmocnione dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań zarządzania temperaturą, takich jak N Battery Preconditioning i N Race.

Funkcja N Battery Preconditioning pozwala na wstępne przygotowanie akumulatora, zapewniając optymalną temperaturę ogniw baterii, która gwarantuje najlepszą wydajność energetyczną. Funkcja ta obejmuje dwa tryby: „Drag” i „Track”, które są dostosowane do różnych scenariuszy jazdy sportowej. Tryb „Drag” ustawia optymalną temperaturę w celu uzyskania natychmiastowej maksymalnej mocy, natomiast tryb „Track” optymalizuje najniższą możliwą temperaturę akumulatora dla pokonywania większej liczby okrążeń.

Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa

Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii, umożliwiając priorytetowe ustawienie trybów Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Tryb Sprint jest domyślnym ustawieniem w Ioniq 5 N, zapewniając kierowcy pełną moc napędu na żądanie. Tryb Długi dystans maksymalizuje zasięg modelu Ioniq 5 N na torze wyścigowym poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które mogłyby zwiększyć temperaturę i wpływać na wytrzymałość akumulatora.

Większy układ hamulcowy z mocną rekuperacją

Dużo uwagi poświęcono układowi hamulcowemu. Zwiększone aż do 400 mm przednie tarcze hamulcowe,  wspomagane są przez zaawansowany system odzyskiwania energii. Rekuperacja odbywająca się za pomocą silników jest domyślnym sposobem redukcji prędkości w tym modelu, a w razie potrzeby hamulce hydrauliczne zapewniają dodatkową siłę hamowania.

Inżynierowie Hyundai N zaprojektowali specjalny układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii, który zapewnia maksymalne opóźnienie do 0,6 G, co stanowi jeden z lepszych wyników na rynku i jest uzyskiwany głównie dzięki samemu hamowaniu rekuperacyjnemu. Jest ono aktywne nawet po uruchomieniu systemu ABS, zapewniając maksymalną siłę hamowania 0,2 G. Dzięki płynnej operacji kierowca przechodzi niezauważalnie między hamowaniem regeneracyjnym a hydraulicznym.

10 głośników symulujących dźwięk silnika

Dodatkowo, inżynierowie marki N wprowadzili nowe rozwiązania dotyczące dźwięku i zmiany biegów, które mają na celu zapewnienie kierowcom lepszych wrażeń i precyzyjnej kontroli podczas dynamicznej jazdy. System N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (8 wewnętrznych i 2 zewnętrznych), który oferuje kierowcom trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Każdy motyw dźwiękowy można dostosować do indywidualnych preferencji. Natomiast system N e-Shift współpracuje z N Active Sound+, symulując działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni znanej z pojazdów spalinowych.

System N e-Shift imituje proces zmiany biegów, kontrolując moment obrotowy silnika i symulując charakterystyczne szarpnięcie między kolejnymi przełożeniami. Jego głównym celem jest zapewnienie kierowcom płynnego opanowania techniki jazdy, która przez lata została perfekcyjnie dopracowana w przypadku samochodów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Dzięki temu użytkownicy Ioniq 5 N mogą cieszyć się bardziej emocjonującymi przeżyciami za kierownicą, które zbliżają się do tych oferowanych przez pojazdy z benzynowymi jednostkami napędowymi, odróżniając się od typowych doświadczeń związanym z elektrycznymi samochodami.

Zobacz: Test Kia EV6 GT

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności