Polska scena wyścigowa zyska w tym roku nowy puchar – Mazda MX-5 Cup Poland. Ścigać będą się w nim roadstery Mazda MX-5 ND czyli obecna, czwarta generacja japońskiego bestselleru. Na starcie przewidziano 10 samochodów przystosowanych do wyścigów przez firmę TG Auto.
Chyba nie ma wśród petrolheadów osoby, która nie zna Mazdy MX-5. Ten kultowy roadster nigdy nie był królem prostej, a jego silniki nie rzucały na kolana osiągami czy dźwiękiem swej pracy. Ale auto zawsze cieszyło się ogromnym uznaniem i szacunkiem wśród fanów sportowych aut. Dlaczego? Bo Mazda MX-5 to fantastycznie prowadzące się auto, dające kierowcy niesamowitą satysfakcję z jazdy – lekkie, świetnie wyważone i wyposażone w tylny napęd. Nic zatem dziwnego, że ktoś w końcu w Polsce postanowił stworzyć puchar wyścigowy dla Mazdy Mx-5. W końcu tor to idealne miejsce dla auta sportowego. Dziwne, że musieliśmy czekać na to tak długo.
Puchar Mazda MX-5 Cup Poland
Wyścigowe geny Mazdy MX-5 są znane na całym świecie od lat. Kierowcy ścigają się nimi niemal od dnia rynkowej premiery MX-5 czyli od początku lat 90. W użyciu była wtedy legendarna generacja NA, którą wyróżniały otwierane reflektory, niezwykle modne w tamtych czasach. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja modelu, nosząca oznaczenie ND i takie właśnie samochody wyjadą już w tym roku na tor Poznań w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, organizowanych przez Polski Związek Motorowy i Automobilklub Wielkopolski.
Zobacz: Test Mazda MX-5 ND 2.0 SKYACTIVE-G
W tym roku wystartuje 10 fabrycznie nowych samochodów dostarczonych prosto z fabryki w Hiroszimie, zaadaptowanych do sportu wyłącznie przez polskich inżynierów i mechaników w warszawskiej firmie TG Auto. W kolejnych latach organizatorzy przewidują udział nawet 25 i więcej samochodów. Samochody oferowane będą w formule Arrive & Drive. Co to znaczy? Otóż będą to zupełnie identyczne auta, przygotowywane i dostarczane na tor przez organizatora wraz z oponami, paliwem oraz niezbędnymi częściami i wyposażeniem. Jedyne co kierowca będzie musiał wziąć ze sobą tylko kombinezon i kask.
Wyścigowa Mazda MX-5
Każda Mazda MX-5 przygotowana do wyścigów w pucharze będzie napędzana prawie seryjnym, 2-litrowym wolnossącym silnikiem SkyActiv o mocy podwyższonej do 200 KM. Układ przeniesienia napędu będzie całkowicie seryjny. Pozostaje sześciobiegowa mechaniczna przekładnia i tylny most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu. Aby lepiej przystosować Mazdy do wymagań toru wyścigowego, wprowadzono z pomocą partnerów pucharu modyfikacje w zawieszeniu i układzie jezdnym. Masa samochodu gotowego do startu wyniesie około 980 kg.
Pierwszy egzemplarz wyścigowej MX-5 ND po raz pierwszy wyjechał na tor w listopadzie. Kierowcą testowym, który rozwijał projekt był Nikodem Wiśniewski, znany na świecie zawodnik sim-racingowy z zespołu Williams E-sports, zwycięzca ubiegłorocznego wirtualnego wyścigu 24h Le Mans, mający na swoim koncie wiele sukcesów. Samochód spisał się podczas pierwszych jazd powyżej oczekiwań. Zimę poświęcono na prace nad rozwojem konstrukcji, a także nad projektem od strony biznesowej i marketingowej. W najbliższym czasie przewidziane są kolejne testy.
Kalendarz wyścigów Mazda MX-5 Cup Poland
Kalendarz pierwszego sezonu będzie pokrywał się z kalendarzem WSMP, który przewiduje cztery rundy na torze w Poznaniu:
- 7 – 9 maja
- 11 – 13 czerwca
- 2 – 4 lipca
- 10 – 12 września
Organizatorzy nie wykluczają też dodatkowej rundy na jednym z torów zagranicznych. Decyzja w tej sprawie zapadnie w najbliższym czasie. Zainteresowanie nową serią jest bardzo duże. Część samochodów już zostało zarezerwowanych, ale kilka miejsc pozostaje jeszcze wolnych. Organizatorzy bardzo liczą na udział pań już w pierwszym roku i przewidują dla nich zachęty w porozumieniu z Polskim Związkiem Motorowym.
Zobacz: PZM opublikował kalendarz na 2021 rok obejmujący rajdy, wyścigi i rallycross!
Dodaj komentarz