Tylny spojler w samochodzie Abarth 70° Anniversario to nie tylko „dekoracja”. Regulowany ręcznie w kilkunastu pozycjach, istotnie wpływa na zachowanie pojazdu. Korzyści czuć nie tylko w trakcie szybkiej jazdy autostradą, ale też w czasie jazdy na torze. A przecież filozofia Carlo Abartha zakładała właśnie używanie tego samego auta zarówno na co dzień, jak i do weekendowych wypadów na tor wyścigowy!
Carlo Abartha doskonaląc technikę modyfikowania samochodów, nie skupiał się wyłącznie na czystej mocy, maksymalnej prędkości i przyspieszeniu. Dążył on do uzyskania kompleksowych osiągów i skoncentrował się na poszukiwaniu i na rozwoju innowacyjnych rozwiązań technicznych w celu poprawy aerodynamiki, przyczepności na drodze oraz siły hamowania. W oparciu o hasło założyciela marki „Niedziela na torze, poniedziałek w biurze”, należało poprawić również aerodynamikę „normalnych” samochodów wyścigowych.Pierwszym modelem, w którym skorzystano z aerodynamicznych rozwiązań był Abarth 1000 Corsa (wyścigowa wersja Fiata 600). W 1962 r., samochód zaliczył mnóstwo zwycięstw, przekraczając linię mety z charakterystycznym tylnym skrzydłem zamiast pokrywy silnika, co oprócz odprowadzania ciepła z silnika, wyraźnie dawało mu przewagę aerodynamiczną. Dziś kontynuacją działań Carlo, jest nowożytny Abarth 70° Anniversario, który niejako oddaje hołd temu osiągnięciu, dysponując charakterystycznym, ręcznie regulowanym spojlerem. Wbrew pozorom, nie jest to tylko detal poprawiający wygląd auta, ale prawdziwe narzędzie i element ulepszający zachowanie się samochodu.
Co potrafi regulowany spojler?
Rezultat pracy inżynierów Abartha w tunelu aerodynamicznym FCA w Orbassano pod Turynem i na torze Vallelunga niedaleko Rzymu, regulowany ręcznie spojler, poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu, a tym samym zwiększa przyczepność na szybkich, mieszanych trasach oraz stabilność przy dużych prędkościach. Dla Carlo Abartha osiągi były nieustannym wymogiem, szczególnie na torze.
Zobacz: Jak działa aktywna aerodynamika w samochodzie sportowym?
Podobnie jak na wyścigach, w których nie jest niczym niezwykłym widok techników ręcznie regulujących nachylenie spojlera tak, by kierowca mógł ustawić sposób prowadzenia samochodu zgodnie z torem wyścigowym i stylem jazdy, spojler zamontowany w modelu Abarth 695 70° Anniversario może być również regulowane ręcznie, w 12 pozycjach nachylenia w zakresie od 0° do 60°. By zaoferować maksymalną elastyczność, kierowcy mają możliwość ustawienia spojlera w zależności od drogi, po której zamierzają się poruszać, a także od swoich upodobań, niezależnie od osiągów.
W pozycji maksymalnego nachylenia (60°), przy prędkości 200 km/h, spojler zwiększa obciążenie aerodynamiczne nawet do 42 kg. Zapewnia to doskonałą dynamikę pojazdu i bardziej stabilne zachowanie przy dużych prędkościach, szczególnie na szybkich trasach o mieszanej przyczepności. Przykładem jest legendarny rzymski tor Vallelunga, na którym regulowany spojler pozwala kierowcy zredukować korygowanie prowadzenia o prawie 40%, zapewniając bardziej „czystą” i wydajną jazdę, dając kierowcy poczucie większej pewności w przekraczaniu granic. Optymalizacja aerodynamiki wpływa również na akustykę, idealnie dobraną w celu zmniejszenia turbulencji i zapewnienia wygodniejszej codziennej jazdy.
Zobacz: W jaki sposób badana jest aerodynamika samochodów?
By osiągnąć taki poziom techniczny, nowy Abarth 695 70° Anniversario został przetestowany w pełnowymiarowym tunelu aerodynamicznym zlokalizowanym w Orbassano, na południe od Turynu, gdzie FCA testuje swoje samochody. W tym centrum doskonaleń opracowano i przetestowano regulowany spojler Abartha 695 70° Anniversario we wszystkich możliwych konfiguracjach oraz w różnych ustawieniach pojazdu, prędkości i kąta odchylenia.
Pierwszy spoiler z żywicy dla wyścigowego Abartha z 1966 roku
W latach 1956-1966 samochody spod znaku Skorpiona ustanowiły aż 133 rekordy, będące wynikiem ekstremalnego wykorzystania konceptu i praw aerodynamiki. Ta niezwykła historia obejmuje 8 zadziwiających rekordów ustanowionych przez Abartha 1000 Bialbero Record Pininfarina w 1960 r. W dużej mierze dzięki zastosowaniu praw wydajności aerodynamicznej, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina od razu został nazwany „srebrną torpedą” ze względu na swój lśniący, opływowy kształt. Nowa aerodynamika, opracowana w tunelu aerodynamicznym na Politechnice w Turynie, uzyskała wyjątkowy współczynnik Cx wynoszący 0,20. Pomysłowy Carlo Abarth w 1966 roku opracował prawdziwy spoiler wykonany z żywicy, stając się jednym z pierwszych, którzy wykorzystują właściwości aerodynamiczne tego elementu na torze wyścigowym.
Abarth 695 70 ° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile jest wyrazem uznania dla tego rekordu, udowadniając, że dla marki Abarth tor wyścigowy zawsze był idealnym poligonem do testowania rozwiązań technicznych i technologicznych przed zastosowaniem ich w samochodach ze znaczkiem Skorpiona.
Zobacz: Opel Astra po faceliftingu z aerodynamiką Opla Calibry!
Dodaj komentarz