REKLAMA

Uszkodzony termostat – jakie daje objawy?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 14 marca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak poznać, że termostat nie działa? Objawy są dwuznaczne bo albo silnik przegrzewa się, albo wręcz przeciwnie nie nabiera temperatury, jest niedogrzany. Skutki jazdy z niesprawnym termostatem mogą być poważne – przepalona uszczelka pod głowicą czy nawet zatarty silnik to jedne z najgorszych. Ale objawy uszkodzonego termostatu można mylnie przypisać innym awariom.

Termostat to urządzenie mające na celu regulować tzw. duży i mały obieg płynu chłodzącego w silniku. W ten sposób zachodzi regulacja temperatury silnika. Choć jest niepozorny, a swoim kształtem przypomina grzybek, jest bardzo ważny z punktu widzenia właściwego działania silnika. Pełni rolę zaworu regulującego przepływ cieczy chłodzącej w silniku, dopasowując ten przepływ do stopnia nagrzania silnika. Bowiem zarówno jazda ze zbyt rozgrzanym, jak i ze zbyt zimnym silnikiem jest niekorzystna dla jednostki napędowej.

Termostat – funkcja i działanie

Gdy silnik jest uruchamiany po dłuższym postoju, jego niska temperatura sprawia, że zimny jest także olej silnikowy. To sprawia, że właściwości smarne oleju są słabe i silnik ulega większemu zużyciu z uwagi na większe tarcie. Także elementy konstrukcyjne motoru jak np. pierścienie nie uzyskują w zbyt niskiej temperaturze swoich właściwych parametrów i kształtów, co przyczynia się do ich nierównomiernego zużycia.

Dlatego inżynierowie celowo wymyślili mały i duży obieg płynu chłodzącego, aby przyspieszyć poziom nagrzewania się silnika. W początkowej fazie nagrzewania się płynu chłodzącego, nie jest on kierowany do chłodnicy, aby nie ulegał on niepotrzebnemu schładzaniu. Dopiero gdy temperatura płynu osiągnie poziom ok. 95° C, termostat otwiera duży obieg.

Zobacz: Zmatowiałe reflektory – polerowanie czy wymiana na nowe?

Gdy termostat jest „otwarty”, płyn chłodniczy trafia do dłuższego obiegu obejmującego chłodnicę płynu. Tym samym ograniczeniu ulega proces nagrzewania się też silnika, co zabezpiecza go przed przegrzaniem. Gdyby temperatura płynu spadła za bardzo, termostat ponownie zamknie się, uruchamiając krótki obieg cieczy chłodzącej.

Po czym poznać, że termostat nie działa?

Problemy zaczynają się, gdy termostat przestanie działać. Wtedy dochodzi do jednego z dwóch antagonistycznych zjawisk. Albo silnik przegrzewa się a temperatura cieczy chłodzącej jest nienaturalnie wysoka mimo działającego wentylatora, albo motor nie rozgrzewa się i ma niską temperaturę nawet po dłuższej jeździe. Paradoksalnie, oba przypadki są niebezpieczne dla silnika, chociaż w krótszej perspektywie czasowej, gorsza sytuacja dotyczy sytuacji, gdy ulega on przegrzewaniu.

Wskaźnik tzw. temperatury silnika to tak naprawdę wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Gdy wyraźnie przekracza ona standardowe 90° oznacza to problemy w układzie chłodzenia silnika. Czasem banalne, ale często poważne. Awaria termostatu jest tania w naprawie, ale może doprowadzić do poważnych zniszczeń.

Przegrzewanie się silnika może mieć wiele przyczyn (opisujemy je w osobnym artykule). Jeśli wina leży po stronie termostatu to znaczy, że zablokował się on w pozycji zamkniętej i nie chce otworzyć dużego obiegu cieczy chłodzącej (obejmującego chłodnicę). Jeśli poziom płynu chłodniczego jest w normie, na korku wlewu oleju nie ma jasnej mazi, silnik nie dymi nie biało, a wentylator działa, to znaczy że prawdopodobnie wina leży po stronie termostatu. Można to dodatkowo sprawdzić, oceniając temperaturę przewodu doprowadzającego płyn do chodnicy. Jeśli na rozgrzanym silniku (płynie chłodzącym) jest on zimny to znaczy, że termostat nie otworzył dużego obiegu cieczy chłodzącej.

Zobacz: Preparat do naprawy silnika XADO – sprawdzamy działanie i zastosowanie

Uszkodzony termostat może dawać jednak zupełnie przeciwne objawy. O zużytym termostacie świadczyć bowiem może też zbyt niska temperatura silnika (płynu chłodzącego) nawet po dłuższej jeździe. Sugeruje to, że termostat zablokował się w pozycji otwartej i kieruje płyn chłodniczy do schłodzenia w chłodnicy. W rezultacie płyn nie będzie w stanie się nagrzewać do roboczej temperatury (w zależności od auta jest to ok. 90° C). To także niebezpieczna sytuacja, bo zimny płyn chłodniczy to m.in. zimny olej i niedogrzane elementy silnika. A to rodzi poważne niebezpieczeństwo dla silnika i dla jego osprzętu.

Skutki jazdy z popsutym termostatem

Skutki jazdy z popsutym termostatem to obszerny temat. Wszystko zależy bowiem od tego, w jakiej pozycji zablokował się termostat. Jeśli silnik będzie się przez niego przegrzewał, to doprowadzi on do zupełnie innych usterek niż gdyby termostat nie pozwalał silnikowi osiągnąć temperatury roboczej. O tym czym grozi jazda z popsutym termostatem pisaliśmy w osobnym materiale.

Jeśli szukasz termostatu, czujników, wentylatora albo innych części w dobrej cenie, do tego oryginalnych bądź tzw. oryginalnych zamienników, to przeczytaj poniższy artykuł, który pomoże Ci znaleźć części dopasowane do Twojego samochodu w sensownej cenie:

Zobacz: Dobre zamienniki i oryginalne części samochodowe – gdzie kupić?

11
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
KamilDaily DriverTomaszROnaWładek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kamil
Gość
Kamil

U mnie jest taki przypadek. Temperatura na zegarze wskazuje połowę mimo, że ciecz ma temperaturę w zbiorniku 70 stopni czy nawet 100. Wskazówka pokazuje w maxie połowę i nie więcej. Nie włączają się też wentylatory, przy jeździe ponad 100km/h przez 10min wygotuje wodę ze zbiornika. Czujnik temperatury wymieniony, wymienione też oporniki na wentylatorach. Brak poprawy. Jak to naprawić?

Tomasz
Gość
Tomasz

Ok wszystko jasne, tylko czy termostat może zablokować się nie w skrajnych położeniach tylko np w połowie?? Lub nie otwoerać się do końca?? Pytam ponieważ u mnie jest tak że w trakcie jazdy trzyma ok 92-96st gdzie przy 100st włącza się wentylator na chłodnicy i zbije do 92. Wcześniej było tak że trzymał ok 85-90 w trasie. Gdzie szukać powodu. Na postoju przy pracującej klime potrafi spaść do 82st (działa wentylator na skraplaczu).

ROna
Gość
ROna

W mojej Corsie, ubywało płynu do chłodnicy, a zwiększał się poziom oleju, w pierwszej chwili pomyślałam uszczelka głowicy, a okazało się… diagnoza- zepsuty termostat….

Jony
Gość
Jony

A co ma korek wlewu paliwa z mazią,może korek wlewu oleju

Władek
Gość
Władek

Wyraźnie napisane korek oleju przeczytaj dobrze

Elomelo
Gość
Elomelo

Bez przesady z tym niedogrzaniem oleju i zwiększonym tarciem. Wnętrze silnika tak czy tak rozgrzeje się powyżej temperatury płynu i choć cały proces zajmie sporo więcej czasu a silnik prawdopodobnie przy normalnej spokoinej jeździe nigdy nie osiągnie optymalnej temperatury, to będzie ona i tak dość bliska, szczególnie latem, sam płyn tak czy tak osiągnie te ~70 stopni a olej zapewne przekroczy tą wartość co oczywiście nie oznacza że jazda bez termostatu w dłuższej perspektywie to normalna eksploatacja.

JADWIGA
Gość
JADWIGA

w lecie zawsze wyciagam termostat , a jak jest chlodniej zakrywam czesciowo chlodnice , jezdze 15 lat i zrobilem 300 tys km

Aktualności