Honda Civic Type-R przeszła facelifting, który wprowadził zmiany mechaniczne i wizualne. Dodatkowo Type-R otrzymał system Active Sound Control, który zmienia dźwięk silnika za pomocą głośników w kabinie. Co dokładnie zostało zmodyfikowane?
Podczas Targów Samochodowych w Tokyo 2020, Honda zademonstrowała Civica Type-R po faceliftingu. Auto przeszło szereg zmian i modyfikacji, chociaż na pierwszy rzut oka tego nie widać. Moc silnika pozostała ta sama (bo 320 KM to nadal wynik lepszy od większości rynkowych konkurentów), za to inżynierowie Hondy skupili się na udoskonaleniu innych podzespołów.
Honda Civic Type-R – zmiany po faceliftingu
Z zewnątrz Honda Civic Type-R po liftingu różni się bardzo nieznacznie od dotychczasowego modelu. W zasadzie, poza powiększonym przednim grillem, mającym poprawić chłodzenie silnika, oraz zmienionym atrapom wlotów powietrza w przednim zderzaku (m.in. nowe lotki), największą nowością jest wprowadzenie niebieskiego lakieru Boost Blue. Odcień ten przypomina modne lakiery stosowane w konkurencyjnych hot hatchach i wydaje się dobrze pasować do bardzo odważnej linii nadwozia tego niesamowitego kompakta.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że nowy, większy wlot powietrza i cieńsza belka wlotu zostały zaprojektowane tak, by uzyskać o 13 procent większy przekrój. Wszystkie te usprawnienia wraz z przeprojektowaną chłodnicą zapewniają obniżenie temperatury płynu chłodzącego nawet o 10 stopni Celsjusza w sytuacjach dużego obciążenia cieplnego, jak np. jazda po torze wyścigowym. O wyjątkowej dbałości o szczegóły inżynierów pracujących przy Type R świadczy między innymi fakt, iż niewielka redukcja siły docisku z przodu, wynikająca z nowego, większego wlotu powietrza, została zniwelowana przez przeprojektowany przedni spoiler pod zderzakiem, który jest teraz nieco głębiej osadzony, a na jego końcach dodano użebrowanie kierujące strugę powietrza z powrotem na spoiler.
Zmiany w podwoziu
Istotne zmiany wprowadzono też w podwoziu Type-R. Z informacji przekazanych nam przez polski oddział Hondy, auto zyska przede wszystkim nowe, dwuczęściowe tarcze hamulcowe ze zmodyfikowanymi zaciskami (na przedniej osi). Mają one jeszcze lepiej radzić sobie z przegrzewaniem nawet w trakcie intensywnej jazdy torowej. Zachwycać mają też wytrzymałością w trakcie hamowania z bardzo wysokich prędkości. Pedał hamulca ma być przy tym lepiej wyczuwalny, a jego ruch przed włączeniem hamulców został mniejszy o około 15 mm. Ponadto nowy przedni układ hamulcowy zmniejsza całkowitą masę nieresorowaną o około 2,5 kg, co ułatwia prowadzenie.
Zobacz: Honda Civic 1.0 VTEC TURBO vs 1.5 VTEC TURBO – sprawdziliśmy realne osiągi i różnice!
Zmiany poczyniono też w zakresie prowadzenia na zakrętach. Układ kierowniczy ma zapewniać jeszcze lepsze wyczucie i przekazywać szersze informacje zwrotne o poziomie przyczepności przedniej osi. Z kolei w tylnym zawieszeniu zastosowano sztywniejsze tuleje, a amortyzatory na obu osiach zyskały nieco inną charakterystykę pracy (zapewniają lepsze tłumienie w trybie Comfort).
Honda Civic Type-R facelifting– dźwięk silnika z głośników
W kabinie kierowca może spodziewać się zmodyfikowanej kierownicy, która pokryta będzie Alcantarą oraz nowej gałki drążka skrzyni biegów. Sam skok lewarka też ma być krótszy (choć obecny i tak jest naprawdę krótki). Największą zmianą odczuwalną przez pasażerów Hondy Civic Type-R po liftingu ma być jednak inny dźwięk silnika. Wszystko za sprawą wprowadzenia systemu Active Sound Control modulującego barwę brzmienia motoru w zależności od jego obrotów i wybranego trybu jazdy. Robi to jednak za pomocą głośników i to wyłącznie w kabinie. Nie da się ukryć, że obecny model Type-R słabo wypada właśnie w zakresie dźwięku silnika. Szkoda, że Honda poszła jednak taką drogą, bo jednak lepszym wyjściem byłoby zastosowanie po prostu lepiej brzmiącego wydechu.
Zobacz: Test Honda Civic Type-R 2.0 VTEC TURBO
Dodaj komentarz