W niedzielę 5 stycznia 2020 roku weszły w życie unijne przepisy zakładające nowe obowiązkowe wyposażenie aut w systemy bezpieczeństwa. W teorii mają one zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych. Zakładają one, że od 2022 roku wszystkie nowe modele pojazdów wprowadzone na rynek unijny będą wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Regulacje prawne, które zostały zatwierdzone w 2019 roku przez Parlament Europejski i państwa członkowskie w Radzie UE, mają teoretycznie być odpowiedzią na dużą liczbę ofiar wypadków drogowych. Według danych przedstawionych w PE w 2018 roku zginęło ponad 25 tysięcy osób na drogach w UE, a 135 tys. zostało poważnie rannych. Rozporządzenie jest częścią długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do zera do 2050 roku liczby śmiertelnych ofiar i poważnych obrażeń w wyniku wypadków drogowych (Wizja zero). Pomijaną często kwestią jest fakt, że nowe przepisy mają dać otwartą drogę wprowadzenia zautomatyzowanego ruchu kołowego.
Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa od 2022 roku
Wedle przyjętych przepisów zakłada się, że nowe pojazdy będą mieć niemal 30 systemów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć liczbę ofiar wypadków. Są porównywane do kroku, jakim było wprowadzenie w autach pasów bezpieczeństwa (szczegółowy zakres tych systemów przedstawiliśmy tutaj). Od maja 2022 roku systemy takie, jak inteligentny asystent prędkości, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i rowerzystów czy instalacje umożliwiające zamontowanie alkomatu odcinającego zapłon, będą podstawowym wyposażeniem wszystkich nowych modeli samochodów. Modele już istniejące mają być wyposażane w systemy podobnego typu od maja 2024 roku.
Zmiany nie będą się ograniczać tylko do aut osobowych i przewidują też np. systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola w samochodach ciężarowych oraz autobusach. Koncerny samochodowe będą musiały przeprojektować część swoich aut by sprostać nowym regulacjom. Jednym z fundamentalnych systemów bezpieczeństwa ma być tzw. aktywny tempomat, dzięki któremu auto ma zwalniać, jeśli czujniki wykryją przed nim przeszkodę lub inny wolniej jadący samochód. Wszystkie auta osobowe i dostawcze mają też zostać wyposażone w system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa. Podstawą w pojazdach ciężarowych i autobusach będzie wyeliminowanie poprzez systemy tzw. martwych pól, bo to one przyczyniają się do dużej liczby ofiar na drogach w UE.
Zobacz: Auta, w których systemy wykrywania pieszych nie działają!
Komisja Europejska szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie nowych systemów bezpieczeństwa pomoże ocalić życie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób. Prace nad tymi regulacjami zostały przeprowadzone bardzo szybko. Od przedstawienia propozycji do wypracowania ostatecznego kształtu przepisów minęło 10 miesięcy. Szczegółowy zakres systemów bezpieczeństwa jakie trafią do aut osobowych i ciężarowych przedstawiliśmy w poniższym artykule:
Zobacz: Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów od 2022 roku!
Dodaj komentarz