Od 2020 roku mają obowiązywać nowe przepisy, według których jazda elektryczną hulajnogą będzie możliwa tylko z kartą rowerową. Ministerstwo Infrastruktury przewiduje także kilka innych zmian przepisów dotyczących poruszania się hulajnogami, nie tylko elektrycznymi.
Ministerstwo Infrastruktury chce uregulować przepisy dotyczące hulajnóg. Zdaniem Ministra Adamczyka nowe regulacje powinny wejść w życie wiosną i mają one dotyczyć zasad ruchu urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli m.in. hulajnóg elektrycznych. Problem jest poważny, gdyż codziennie pojawiają się sygnały nie tylko o porzucaniu hulajnóg w miejscach stanowiących zagrożenie dla ruchu innych pojazdów, ale i o licznych potrącaniach spowodowanych przez kierujących hulajnogami. O skali zjawiska przekonuje też fakt, że w projekt zmian bardzo aktywnie włączyło się społeczeństwo, a Ministerstwo były zaskoczone ilością uwag i różnego rodzaju propozycji dotyczących nowych przepisów w zakresie poruszania się pojazdami typu UTO.
Hulajnogi elektryczne i propozycje zmian w przepisach
Pakiet propozycji dotyczący uregulowania zasad ruchu urządzeń transportu osobistego został zaprezentowany w czerwcu 2019 roku. Zakłada on, że hulajnogi będą mogły poruszać się po chodnikach tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 km/h.
Kierujący hulajnogą lub innym UTO będzie miał obowiązek poruszać się po chodniku powoli i zachować szczególną ostrożność, ustępować miejsca pieszym. Nowe regulacje zakładają, że hulajnogi będą traktowane jak rowery i będą musiały poruszać się tak jak one, czyli drogami dla rowerów.
Zobacz: Tanie i przestronne auto miejskie z salonu: test Forda Ka+
W projekcie zmian zapisano także, że hulajnoga to pojazd jednoosobowy. Będą mogły ją prowadzić osoby w wieku od 10 do 18 lat o ile będą posiadać ważną kartę rowerową. Z kolei użytkownicy powyżej 18-ego roku życia nie będą musieli takowej karty posiadać. Zmiany w przepisach dotyczących UTO, wymagają jednak nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Według projektu zmian w przepisach dotyczących UTO, osoby poruszające się hulajnogami napędzanymi siłą mięśni, będą nadal traktowani jak piesi. Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą np. hulajnóg elektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi, którzy powinni korzystać z chodników.
Zobacz: E-prawo jazdy jeszcze w tym roku?
Kiedyś to sie w szkole robiło karte rowerową, nie wiem jak jest teraz. W każdym razie moim zdaniem to dobry pomysł bo jednak jakieś przepisy ruchu drogowego trzeba znać. Kupiłem elektryczną hulajkę kugoo na polskim geekbuying i jeżdże ścieżką rowerową, żeby nie zawadzać pieszym
I dobrze. Powinni wszystkim Kazac robic karte na hulajnoge