Silniki z serii EA 189 były montowane także w autach marki Skoda. Żeby sprawdzić czy posiadasz Skodę z wadliwym silnikiem 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI możesz albo skorzystać ze specjalnej wyszukiwarki silników na stronie producenta, albo na naszym portalu w artykule poniżej.
Afera z silnikami Diesla z serii EA 189 niespełniającymi norm emisji spalin miała swój początek w Stanach Zjednoczonych, kiedy to EPA stwierdziła, że Volkswagen stosuje w swych silnikach oprogramowanie zaniżające wyniki emisji gazów, w tym NOx. Szybko okazało się, że nieuczciwy sterownik silnika znajduje się także w silnikach pozostałych marek należących do koncernu czyli w Audi, Skodach i w Seatach.
Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie
Okres produkcji silników TDI z wadliwej serii EA 189 przypada na lata 2008-2015. Dotyczy nie tylko silników 1.6 TDI i 2.0 TDI ale także jednostek 1.2 TDI (dziękujemy naszemu czytelnikowi za błyskawiczną informację w tej sprawie!). Z racji skali problemu postanowiliśmy przedstawić użytkownikom aut marki Skoda listę silników, których dotyczy problem.
Wadliwe silnik Skody z serii EA189
Aby dokładnie określić rodzaj silnika pracującego w danym egzemplarzu Skody, należy odnaleźć w niej tabliczkę znamionową, na której oprócz 17-znakowego kodu VIN będzie także 4-literowy kod silnika np. CAHA, CFHC, CAYA itp. Jeśli na tabliczce jest 3-literowy symbol (BXE, BAU itp.) to właściciel Skody może być pewien, że jego auto nie jest dotknięte omawianym problemem. Poniżej lista wadliwych silników Skody z serii EA 189 wraz z ich oznaczeniami fabrycznymi:
Silnik | Moc | Oznaczenie | Dane techniczne |
1.2 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CFWA | 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CAYA | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 90 KM (66 kW) | CAYB | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 105 KM (77 kW) | CAYC | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 110 KM (81 kW) | CBDC, CFHA, CFHF, CLCA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 140 KM (103 kW) | CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, CLJA, CLCB | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 143 KM (105 kW) | CAGA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 170 KM (125 kW) | CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
Sprawdź jaki masz silnik w Skodzie na stronie producenta
Drugą metodą określenia czy dana Skoda posiada silnik ze zafałszowanym oprogramowaniem sterującym pracą silnika, jest wejście na specjalną stronę producenta
http://www.skoda-auto.pl/mini-apps/informacja-dla-klientow/
i wpisanie w okno wyszukiwarki pełnego nr VIN samochodu. Numeru VIN nie musimy sprawdzać na tabliczce znamionowej silnika. Odczytamy go w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pozycja E).
Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?
My postanowiliśmy sprawdziliśmy Skodę Octavie III 2.0 TDI 150 KM 4×4 z 2014 roku (rok modelowy 2015) pochodzącą z parku prasowego Skody w Polsce. Okazało się, że ten egzemplarz nie jest dotknięty problemem (chociaż osobiście poczekam na dalszy rozwój wydarzeń, bowiem cała ta sprawa jest niezwykle „śliska” i nie ma pełnej gwarancji, że nowsze motory z serii EA288 są zupełnie wolne od wad) o czym świadczy wygenerowany przez system komunikat:
Aby sprawdzić rzetelność systemu postaraliśmy się o nr VIN starszego egzemplarza Skody Octavii II z silnikiem 1.6 TDI 105 KM z 2011 roku. Tu niestety nie mieliśmy już takiego szczęścia. Okazało się, że silnik należy do felernej partii, co zgadzało się też z naszym zestawieniem w tabeli.
Zobacz: jest gotowy sposób naprawy silnika 1.6 TDI – DailyDriver.pl pokryje koszty
Zanim jednak afera z silnikami TDI nie zostanie w pełni wyjaśniona zalecamy nie wpadać ani w przesadny hurraoptymizm (jeśli teoretycznie nie mamy wadliwego silnika), ani tym bardziej w panikę (bowiem tak naprawdę rozwiązanie problemu leży w gestii producenta silników). Zachowajmy zdrowy rozsądek i nie kierujmy się nadmiernymi emocjami. Cierpliwie czekajmy na dalszy rozwój spraw.
świetna ta tabela. przydala sie. ale nie wiem czy oddam auto na akcje serwisowa bo czuje ze moc spadnie
Witam posiadam Skode Fabię II z 2011 z wadliwym silnikiem.Może ktoś mi wytłumaczyć co teraz powinienem zrobić i czego oczekiwać od Serwisu ??
A jaki dokładnie masz w tej Fabii silnik? Ogólnie musisz się w pierwszej kolejności skontaktować z serwisem ASO Skody i powiedzieć, że masz auto z wadliwym motorem. Zostanie zaproponowany termin naprawy auta (w zależności od silnika jakim dysponujesz). Termin oczekiwania może być długi. Niedawno kontaktował się z nami Nasz czytelnik, któremu umówiono wizyte na grudzień tego roku…
Przygotuję poradnik co dokładnie trzeba zrobić, krok po kroku. Za tydzień powinien być na stronie. Poinformuję o tym na Facebooku na naszym profilu :
Nasz profil DailyDriver.pl
1.6 TDI CR 75 km
W takim razie czekam na poradnik 😉
Jasne! Na facebooku wrzucimy link do niego!
nie tylko wymienione silniki mają ten problem!
mam silnik 150KM i też wykazało że jest ten „błąd”
Jasne! A możesz sprawdzić na tabliczce znamionowej kod silnika w Twojej Skodzie, Gigi?