Test Ford Focus Tournier ST-line 1.5 EcoBoost

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 20 czerwca 2020
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Ford Focus kombi ST-line z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 182 KM to ciekawa alternatywa dla takich aut jak Kia ProCeed GT czy Peugeot 308 SW GT. Ogromny bagażnik, dobre osiągi, manualna skrzynia biegów i sportowe zawieszenie, przyciągnąć powinny ojców rodzin, którym we krwi płynie benzyna, ale nie w takim stężeniu, aby mogli oni zaakceptować duże koszty eksploatacji 280-konnej wersji ST. Czy ta wersja naprawdę ma w sobie choć trochę sportowego ducha?

Gama Forda Focusa obejmuje szereg zróżnicowanych wersji – od oszczędnych diesli po sportową wersję ST ze szperą i mocnym, 280-konnym silnikiem 2.3 EcoBoost. Wszystkie adresowane są do kierowców, którzy oczekują funkcjonalności i bardziej dynamicznego stylu prowadzenia. Wyjątkowo interesująco prezentuje się dostępny od niedawna Focus kombi ST-line ze 182-konnym silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów. Dobre osiągi, utwardzone zawieszenie i pojemne nadwozie. Na papierze prezentuje się jako świetny daily driver, łączący sport z funkcjonalnością, który może rywalizować skutecznie np. ze świetną Kią ProCeed GT. A jak jest w rzeczywistości?

Ford Focus ST-line 1.5 EcoBoost 182 KM – silnik i rzeczywiste osiągi

Na pewno mocną stroną prezentowanego Focusa jest układ napędowy, którego bazą jest benzynowy silnik 1.5 EcoBoost z serii Dragon z hybrydowym wtryskiem paliwa. To ten sam, 3-cylindrowy motor jaki napędza Fiestę ST z tą różnicą, że w Focusie ma mniejszą moc i nieco łagodniejszą reakcję na dodanie gazu. Generuje 182 KM i 240 Nm już od 1600 obr./min co w połączeniu z manualną, 6-biegową skrzynią biegów pozwala mu rozpędzać Focusa 0-100 km/h w 8,5 s a maksymalnie do 220 km/h. Silnik szybko wkręca się na obroty, rasowo przy tym mrucząc, chociaż jego dźwięk został wyraźnie wytłumiony w kabinie (za to na zewnątrz rasowe brzmienie podkreśla specjalny tłumik). Auto jest bardzo zrywne i chętnie idzie „z płuca” nawet z kompletem pasażerów, co ułatwia proces wyprzedzania. Na dodatek skrzynia biegów pracuje bardzo sportowo, ma krótki skok drążka i przypomina tę jaką miał testowany przez nas Focus ST 2.3 EcoBoost. Szóste przełożenie pozwala przy tym ograniczyć obroty silnika przy 140 km/h do 3125 obr./min (8-biegowy automat do 2250 obr./min).

Silnik o mocy 182 KM zapewnia lepsze osiągi niż podaje to producent, a do tego współpracuje ze świetną, manualną skrzynią biegów.

Wysoką dynamikę Forda potwierdziły też nasze testy na aparaturze pomiarowej. Okazuje się, że Focus przyspiesza 0-100 km/h w 8,4 s czyli lepiej niż podaje producent. Świetnie też wypada w testach elastyczności. Dopiero powyżej 160 km/h zaczyna opadać z sił, przegrywając sprint 0-200 km/h ze 182-konną Hondą Civic aż o 8 sekund.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 14° C, opony letnie)
Ford Focus ST-line kombi 1.5 EB 182 KM MT6 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h 100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 8,4 s 11,3 s 15,3 s 20,4 s 28,9 s 43,0 s 34,6 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 16,1 s (143,7 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 34,9 m

Zużywa też od niej trochę więcej paliwa, ale średnie spalanie z testu na poziomie 7,5 l/100 km to bardzo dobry wynik. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie ok. 9,7 l/100 km, a na autostradzie przy 140 km/h jest to 8,3 l/100 km. Spokojna jazda do 100 km/h na trasie może ograniczyć zużycie benzyny nawet do 4,9  l/100 km! Jak to możliwe? Silnik posiada bowiem funkcję odłączania 1 cylindra, zatem przy jednostajnej jeździe motor potrafi pracować tylko na 2 cylindrach!

Ford Focus ST-line 1.5 EcoBoost 182 KM – prowadzenie

Za możliwościami układu napędowego spokojnie nadąża zawieszenie Focusa. Wersja ST-line ma bowiem te same, utwardzone sprężyny co sportowy Focus ST, które nie tylko obniżają auto o 10 mm, ale ograniczają też przechyły w zakrętach. Unikalne dla tej odmiany są też amortyzatory i przedni stabilizator. Odmiana ST-line, jako jedna z nielicznych obecnie w gamie Focusa, ma też tylne zawieszenie wielowahaczowe.

Zobacz: Test Honda Civic 1.5 VTEC TURBO Sport Plus

Układ kierowniczy jest przyjemnie bezpośredni i szybko reaguje na najmniejszy ruch kierownicy, zapewniając prowadzącemu sportowy „feeling”. Focus w zakrętach prowadzi się bardzo pewnie, ale na oponach o zaskakująco dużym profilu, czuć spore ugięcie nadwozia w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach. Wcześniej testowany Focus ST-line, wyposażony w adaptacyjne zawieszenie CCD i 18-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami, prowadził się zauważalnie lepiej. Komfort jazdy na standardowym zawieszeniu jest przyzwoity, ale głębokie studzienki i torowiska tramwajowe potrafią mocniej wstrząsnąć pasażerami.

Ford Focus ST-line 1.5 EcoBoost 182 KM – hamulce i droga hamowania

Absolutnie wybitne okazały się hamulce Focusa ST-line. Już w trakcie testów wersji 5-drzwiowej mieliśmy przypuszczenia, że układ hamulcowy tego modelu został solidnie udoskonalony, bo na „zimówkach” samochód zatrzymywał się ze 100 km/h na dystansie zaledwie 39 metrów. Wyposażone w letnie opony kombi poprawiło ten rezultat o ponad 4 metry, osiągając wynik 34,9 m!

Zobacz: Jak rozgrzewać ceramiczne tarcze hamulcowe?

A to wszystko przy udziale relatywnie niewielkiego zestawu tarcz hamulcowych. Przednie mają bowiem średnicę 308 mm, a tylne 302 mm. Pedał hamulca działa przy tym bardzo stanowczo i gwałtownie, dlatego z początku niektórzy kierowcy mogą być zaskoczeni, jak błyskawicznie auto zaczyna wytracać prędkość. Trzeba brać na to pewną poprawkę.

Ford Focus ST-line 1.5 EcoBoost 182 KM – nadwozie i wnętrze

O tym, że Focus ST-line to duże, ale i sportowo zestrojone auto sugeruje też jego nadwozie. Odmiana ta w sposób zdecydowany wyróżnia się na tle innych wersji w gamie i jest prawie identyczna jak sportowa wersja ST. Charakterystyczne dla niej są agresywnie stylizowane zderzaki (zwłaszcza przedni), grill z motywem plastra miodu, duży spoiler na klapie bagażnika i podwójna końcówka tłumika z prawej strony zderzaka (prawdziwa, do tego przyjemnie brzmiącą). Co prawda 17-calowe felgi giną w dużych wnękach błotników, ale w opcji dostępne są też 18-calowe ich odpowiedniki. Auto prezentuje się naprawdę dynamicznie i stylowo, a przy tym jego nadwozie okazuje się naprawdę pakowne.

W kabinie miejsca jak tak dużo, że bez problemu zmieszczą się w niej jednocześnie 4 osoby o wzroście przynajmniej 185 cm. Zachwyca zwłaszcza ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń, której więcej jest chyba tylko w Skodzie Octavii. Do tego bagażnik Focusa ma aż 608 l pojemności, pozbawiony jest progu załadunkowego i ma możliwość składania oparć kanapy za pomocą dedykowanych dźwigni. Irytować może natomiast to, że po pierwsze nie ma w nim siatek na drobne przedmioty oraz że ciężki ładunek umieszczony tuż przy kanapie może podnieść do góry podłogę bagażnika. Trzeba za to podkreślić fakt, że kabina jest wręcz wzorowo wyciszona i jedyne co słychać na autostradzie to szum opon. Pod tym względem Focus po prostu zachwyca. Oczekując maksymalnego komfortu warto rozważyć wymianę opon na inny model, bo Continental ContiSportContact 5 w tym rozmiarze nie jest pod tym względem prymusem.

Wnętrze wersji ST-line wyróżniają czerwone przeszycia tapicerki foteli i tunelu środkowego. sportowa kierownica o grubym wieńcu i dobrej jakości lewarek skrzyni biegów z aluminium i skóry.

Również zza kierownicy Focus ST-line prezentuje się naprawdę dobrze. Kierowcę cieszy gruba i mięsista kierownica, dobrze wykonany drążek skrzyni biegów, poprawne pozycja w fotelu czy w pełni analogowe sterowanie radiem i klimatyzacją. Ta ostatnia działa bardzo równomiernie i na dodatek ma 3-stopniowy system regulacji intensywności pracy. Nie brakuje też bardzo przydatnych rozwiązań takich jak podgrzewane fotele, kierownica i przednia szybka, ładowarka indukcyjna do smartfona, dobrze działający system multimedialny Sync3 czy dynamicznie grający, 10-głośnikowy zestaw audio B&O o mocy aż 675 W.

Wersję ST-line wyróżniają też czerwone przeszycia tapicerki, ale ta ostatnia jest mało przyjemna w dotyku i łatwo się brudzi. Jakość plastików zastosowanych w kabinie jest na ogół dobra, a kokpit jest w większości wykonany z miękkiego tworzywa (kieszenie w drzwiach są pokryte filcem). Ale dziwi np. to, że tylne boczki drzwi, w przeciwieństwie do tych przednich, są zrobione z twardego plastiku. Szkoda też, że wyświetlacz przezierny HUD, który jako pierwszy w tej klasie trafił właśnie do Focusa, nie prezentuje danych na szybie czołowej a na wysuwanym ekranie, bo w trakcie jazdy potrafi po prostu rozpraszać. Przeszkadzać może też fakt, że zmiana trybu jazdy automatycznie powoduje ponownie włączanie się wcześniej zdezaktywowanych systemów kontroli trakcji i stabilności. Dziwi też to, że po zgaszeniu silnika auto nie pamięta wybranego wcześniej trybu jazdy, ale pamięta ustawienia klimatyzacji czy ogrzewania foteli i kierownicy.

Ford Focus ST-line 1.5 EcoBoost 182 KM – cena

Ile taka przyjemność kosztuje? Wersja ST-line ze 182-konnym motorem EcoBoost kosztuje 96 700 zł. Dopłata do kombi to 4000 zł. Ale do tego trzeba doliczyć jeszcze kilka opcji jak m.in. pakiet zimowy (1750 zł), comfort (3300 zł), system audio B&O (2800 zł) czy reflektory ledowe (2650 zł). Łącznie ze wszystkimi opcjami takie auto może kosztować ok. 140 tys. zł bez rabatów. Wersja ST będzie jednak o ok. 30 tys. zł droższa. Cena Focusa ST-line nawet bez rabatów, o które w Fordzie bywa łatwiej niż u konkurencji, jest zatem całkiem sensowna i mocno zbliżona do tego ile trzeba zapłacić za Kię ProCeed GT. Ale ostateczne ceny trzeba porównywać na bazie ofert otrzymanych od konkretnych już dilerów, bo rabaty potrafią być często naprawdę duże.

Zobacz: Test Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-line AT8

Test Ford Focus Tournier ST-line 1.5 EcoBoost

Ocena

87 %
Opinia autora: "Ogromny kombiak adresowany do kierowców o sportowej żyłce. Zrywny, charakterny a do tego dający frajdę z jazdy po zakrętach. Dobrze brzmi, jeszcze lepiej hamuje, a do tego ma sportowo pracującą skrzynię biegów. Na co dzień zachwyca przestronnością i genialnym wyciszeniem, choć jego wykończenie miejscami rozczarowuje. Jest szybki i oszczędny, ale na dziurawej drodze lubi wymasować plecy pasażerom. Jeden z najlepszym kombiaków w klasie, do którego chętnie będziesz wsiadać każdego dnia. O ile będzie to wersja ST-line!"
dynamiczny silnik, niskie zużycie paliwa, przyjemny dźwięk silnika, świetna skrzynia biegów i hamulce, pewne prowadzenie, ogromne wnętrze i bagażnik, rewelacyjne wyciszenie, porządne wyposażenie, sprawne systemy bezpieczeństwa, cena
miejscami niska jakość materiałów wykończeniowych, za krótkie siedzisko przednich foteli, mało przyjemna w dotyku tapicerka, za duży profil opon, brak siatek mocujących bagaż w kurze, kiepski HUD

Cena

139 440 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Ford
Model:
Focus
Rok produkcji:
2019
Cena samochodu:
100 700 zł
Ocena samochodu:
87 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,5 s
Prędkość maksymalna:
220 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
7,1 l
Zużycie paliwa poza miastem:
4,7 l
Zużycie paliwa średnio:
5,6 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
hybrydowy (bezpośredni+pośredni)
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1497 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
182 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
182 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
240 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1600 obr./min
Skrzynia biegów:
manualna
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
kombi
Rozstaw osi:
2700 mm
Długość nadwozia:
4668 mm
Szerokość nadwozia:
1825 mm
Wysokość nadwozia:
1494 mm
Prześwit:
134 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,28
Masa własna:
1334 kg
Ładowność:
616 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
608 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1653 l
Pojemność zbiornika paliwa:
52 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
308 mm
Średnica tylnych hamulców:
302 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
11,0 m
Opony:
215/50/R17 Continental ContiSportContact 5

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
9,7 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,5 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
7,5 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
3125 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
43,0 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
5,5 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
34,6 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
16,1 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
34,9 m

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
noraŁukaszJarekPawel Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
nora
Gość
nora

A czy planujecie test Pumy ST?

Pawel
Gość
Pawel

Patrzyłem i nie widzę juz tej wersji w cenniku. Jest tylko manual. To raz. A dwa Kia ma mocniejszy silnik i 4 cylindry a nie 3. No i gwarancja na 7 lat. Tyle ze Focus chyba ładniejszy. No i pewnie fajniej się prowadzi bo miałem kiedyś Focusa II i dobrze go wspominam. Ale ta rdza zniechęciła mnie do fordów.

Jarek
Gość
Jarek

Zamówiłem te wersję u dilera na Ursynowie w Warszawie. Mają jeszcze kilka sztuk. Warto je brać silnik 1.5 EB zastąpili 1.0 EB a do tego w manualu czuć trochę klimat ST 🙂

Łukasz
Gość
Łukasz

W Fordzie można przedłużyć gwarancję nawet do 10 lat za grosze 😉