Jak przygotować auto do zimy? Co wymienić w samochodzie?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 17 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jakie elementy w aucie trzeba skontrolować przed zimą? Co warto wymienić w samochodzie, aby lepiej sprawdzał się podczas zimowych mrozów? Jakie wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia obowiązują w innych krajach?

Absolutną podstawą jest wymiana opon z letnich na zimowe. Co ciekawe, w Polsce nie obowiązuje jednak żadna ustawa, która precyzuje konkretny termin na wykonanie zabiegu. Jedyny formalny przepis to dopuszczenie do użytku opon z bieżnikiem, mającym minimum 1,6mm. Wiele zależy więc od rozsądku kierowców. Teoretycznie umowną granicą wyznaczającą moment zmiany opon jest spadek temperatury do poziomu poniżej 7 stopni Celsjusza  – sęk w tym, że temperatura zmienia się radykalnie zależnie od pory dnia, a trzeba tu jeszcze wziąć pod uwagę inne czynniki atmosferyczne oraz stan opon. W skrócie, lepiej dmuchać na zimne i nie przekładać wymiany opon, ponieważ jakość oraz typ bieżnika ma niebagatelny wpływ na właściwości jezdne auta. Zachowanie pojazdu na mokrej lub ośnieżonej nawierzchni, odporność na niskie temperatury, przyczepność – te zagadnienie powinny interesować każdego kierowcę i uzyskaniu lepszych właściwości w tym zakresie służy właśnie zmiana rodzaju opon.

Zimowe akcesoria do samochodu

Intensywna zima wystawia samochód na działanie mrozu i wilgoci, do czego po prostu trzeba się dostosować. Dotyczy to np. płynów do spryskiwaczy odpowiednich dla ujemnych temperatur, ale nie tylko. Warto też zaopatrzyć się w odmrażacz do zamków i skrobaczkę, przy czym należy uważać, aby nie zarysować szyby, co zdarza się bardzo często, jeśli zabierzemy się za walkę z przymarzniętą szybą bez uprzedniej próby rozmrożenia specjalnym środkiem.

Innym powodem zarysowywania szyb jest poleganie na nadmiernie wyeksploatowanych wycieraczkach czy, ściślej ujmując, piórach do wycieraczek. Guma wycieraczek staje się z czasem krucha i mało elastyczna, co prowadzi do jej zniszczenia i w efekcie – porysowania szyby. Ponadto, mocno zużyta wycieraczka oznacza obniżenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz pojawianie się irytujących smug, ograniczających pole widzenia. Z drugiej strony, wycieraczki niskiej jakości szybko ulegają zniszczeniu w zimowych warunkach, ponieważ po prostu nie radzą sobie z warstwą lodu pokrywającego szyby. Wiele zależy tu również od prawidłowego nacisku ramienia wycieraczki, zwłaszcza jeśli korzystamy z piór płaskich. Innymi słowy, do kwestii wycieraczek warto podejść z nie mniejszą troską jak do opon i zaopatrzyć się w produkt odpowiedni na wymagające warunki atmosferyczne, np. stworzony z mieszanki gumowej o określonych właściwościach. Ciekawostką jest fakt, że na rynku są nawet dostępne polskie wycieraczki o takich nowoczesnych właściwościach.

,,W wycieraczkach używamy mieszanki 100% najwyższej jakości naturalnego kauczuku pokrytego warstwą silikonu grubości 80 [um], co radykalnie zwiększa odporność na warunki atmosferyczne” – mówi Maciej Nowopolski z Oximo, polskiego producenta wycieraczek. – ,,Taka innowacja znacząco wpływa na odporność pióra, dzięki czemu nasze wycieraczki sprawdzają się świetnie zarówno latem jak i w sezonie zimowym”.

Jak nie dać się zaskoczyć zimie?

W wielu państwach Europy obowiązuje konkretny termin na zmianę opon, np. w Austrii i Czechach jest to 1 listopada, w Słowenii od 15 października, a na Łotwie od 1 grudnia. Trudno ocenić czy takie prawo jednoznacznie poprawia poziom bezpieczeństwa na drogach, koniec końców zawsze kluczowa jest wyobraźnia oraz odpowiedzialność kierowcy.

Przed nadejściem zimy, warto również pomyśleć o konserwacji pojazdu. W większości samochodów producenci stosują ochronę przed korozją, ale nie powinno nas to zniechęcać do gruntownego wyczyszczenia auta, np. glinkowania karoserii i nałożenia wosku, zapobiegającego brudzeniu lakieru. W przypadku nadwozia, zadanie polega na skrupulatnym pozbyciu się rdzy i odtłuszczeniu konserwowanych powierzchni. Następnie, wprowadza się środki konserwujące, które trafiają we wszystkie zakamarki, co robi się przez specjalne otwory technologiczne pojazdu. Zabiegi pielęgnacyjne można wykonać w swoim zakresie, jednak zawsze skuteczniej jest oddać auto do profesjonalnego serwisu, jeśli tylko pozwala nam na to budżet – warto przy tym pamiętać, że nie oszczędzanie na samochodzie znacznie wydłuża jego żywotność.

Źródło: materiały prasowe Oximo

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności