Manualna skrzynia biegów z elektronicznie sterowanym sprzęgłem

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: KIA · Dodane: 27 lipca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Manualna skrzynia biegów iMT opracowana przez firmę Kia ma sprzęgło sterowane elektronicznie w systemie „clutch by wire”. Jak działa taka przekładania i jakie są jej największe zalety? Po co Kia stworzyła taką skrzynię? I dlaczego będą je mieć tzw. miękkie hybrydy (mild-hybrid)?

Nowa, ręczna skrzynia biegów iMT opracowana przez koncern Kia to wyjątkowa przekładnia. Zamiast mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła, posiada ona sprzęgło sterowane elektronicznie, które jest zintegrowane z układem napędowym mild-hybrid z instalacją elektryczną o napięciu 48 V. Przekładnia iMT współpracuje z generatorem rozruchowym układu mild-hybrid (MHSG), aby umożliwić wyłączanie silnika wcześniej niż zwykły system start-stop, już na etapie hamowania silnikiem, długo przed zatrzymaniem auta. To czym się wyróżnia na rynku jest także fakt, że umożliwia podróżowanie z wyłączonym silnikiem w czasie jazdy bez obciążenia do prędkości 125 km/h. Jednostka napędowa uruchamia się natychmiast i płynnie, gdy tylko kierowca naciśnie ponownie pedał przyspieszenia lub sprzęgła. W rzeczywistych warunkach eksploatacji pozwala to zaoszczędzić paliwo i o około 3% zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Jak działa manualna skrzynia biegów z elektronicznie sterowanym sprzęgłem?

Kia opracowała unikatową pod wieloma względami skrzynię biegów. Aby zrozumieć działanie ręcznej przekładni z elektronicznie sterowanym sprzęgłem, warto prześledzić proces załączania biegów. Trzeba też zwrócić uwagę na to, że skrzynia iMT ma pozwolić na jazdę autem z wyłączonym silnikiem. Zabieg ten ma na celu ograniczyć zużycie paliwa, ale karze się zastanowić, nad wpływem tej funckji na sam silnik (smarowanie, chłodzenie, częsty rozruch itd.). Sposób działania skrzyni wygląda następująco:

  1. Kierowca puszcza pedał gazu, zostawiając włączony bieg i auto zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  2. Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  3. Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  4. Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  5. Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  6. Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu MHEV, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na bieżącym, zbyt wysokim biegu

Warto przy tym zauważyć, że wybrany bieg pozostaje włączony nawet przy wyłączonym silniku. W chwili gdy kierowca naciśnie pedały hamulca lub przyspieszenia, silnik uruchamia się ponownie, a przekładnia ma załączony ten sam bieg co wcześniej.

Zobacz: Zużyte sprzęgło – objawy i naprawa

Gdy kierowca zacznie wciskać pedał sprzęgła w celu zmiany biegu lub gdy prędkość auta jest zbyt niska przy aktualnie wybranym przełożeniu, również przekładnia może ponownie uruchomić silnik, ale wówczas z rozłączonym sprzęgłem.

Manualna skrzynia biegów w czasach szybkich automatów?

Zapewne cześć osób zastanawia się, po co tego typu skrzynia w czasach, kiedy na popularności wyraźnie zyskują przekładnie automatyczne. Okazuje się jednak, że na rynku nadal jest dużo miejsca dla ręcznie obsługiwanych skrzyń biegów. Potwierdza to m.in. dr Michael Winkler, Dyrektor Działu Układów Napędowych Kii w Europie.

Do naszych obowiązków należy szukanie nowych sposobów na poprawę sprawności silnika i wydajności układu napędowego. Przekładnia iMT jest jedną z takich innowacji. Przekładnie automatyczne, czy dwusprzęgłowe skrzynie biegów trafiają w preferencje wielu kierowców, niemniej badania przeprowadzone w Europie potwierdzają, że kierowcy wolą sami zmieniać biegi. Przy wciąż rosnącym zainteresowaniu modelami o napędzie elektrycznym, przekładnia iMT staje się krokiem w kierunku elektryfikacji klasycznej konstrukcji skrzyni biegów

W naszej redakcji również panuje przekonanie, że o ostatecznym wyborze skrzyni biegów powinien decydować klient. Nie da się bowiem ukryć, że choć przekładnie dwusprzęgłowe są superszybkie i wygodne w korkach, to jednak samodzielna zmiana biegów daje sporo przyjemności części kierowcom. Tym bardziej, jeśli mowa jest o usportowionym wersjach aut. Dr Winkler podkreśla, że nawet w czasach elektryfikacji samochodów, Kia chce nadal oferować kierowcom możliwość ręcznej zmiany biegów, dlatego przekładnia iMT ma bardzo ważną rolę do spełnienia.

Co to jest system „clutch-by-wire”

Wraz z przekładnią iMT debiutuje też nowy system „clutch-by-wire”. Układ ten odpowiada za sterowanie pracą sprzęgła, z tą jednak różnicą wobec klasycznego rozwiązania, że zamiast mechanicznego połączenia między pedałem sprzęgła a sprzęgłem, jest układ  elektroniczny, w którym sygnał do sprzęgła „idzie po kablu”. Pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną, a elektromechaniczne sterowanie pracą sprzęgła ma zapewnić płynną zmianę biegów i łatwe wyczucie momentu zesprzęglenia.

Na chwilę obecną nowa skrzynia biegów z elektronicznie sterowanym sprzęgłem iMT dostępna jest w dwóch liniach modelowych wyposażonych w najnowsze silniki z rodziny „Smartstream” i po raz pierwszy oferowanych w wersji mild-hybrid. Pierwszą z nich jest rodzina modeli Ceed z nowymi wersjami układów napędowych z rodziny „EcoDynamics+”, napędzanymi 1,6-litrowym silnikiem Diesla z serii CRDi. Nowa przekładnia z system „clutch-by-wire” będzie również oferowana w Rio po faceliftingu w wersjach EcoDynamics+. Samochód pojawi się w sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku i będzie dostępny z nowym, benzynowym, 1,0-litrowym silnikiem T-GDi w połączeniu z układem typu mild-hybrid. Nowa skrzynia biegów będzie stosowana w wielu przyszłych modelach marki Kia, które na rynku pojawią się jeszcze w 2020 roku i będą oferowane z nowymi silnikami i układami typu mild-hybrid do wyboru.

Zobacz: Nowa skrzynia biegów Volkswagena ma tylko 1 bieg!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności