Fiat 124 Spider – niedrogi kabriolet z tylnym napędem!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Fiat · Dodane: 9 stycznia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Fiat 124 Spider to kuzyn Mazdy MX-5 ND. Druga generacja włoskiego kabrioletu nawiązuje do swojego protoplasty z lat 60-tych ubiegłego wieku. Choć jest spokrewniony z japońskim autem, to różnice między modelami są dość wyraźne.

Już niebawem na rynku pojawi się nowy i niedrogi kabriolet z tylnym napędem – Fiat 124 Spider. Auto będzie mocno spokrewnione z najnowszą Mazdą MX-5. Na całe szczęście wszystko wskazuje na to, że zachowa swój własny styl i charakter. Oprócz zmienionej stylizacji nadwozia, „124-ka” otrzyma m.in. inny zespół napędowy.

Zobacz: Nowa Mazda MX-5 ND – dane techniczne i polski cennik

Gdy Fiat zaprezentował nowożytną odsłonę modelu 124 Spider moi „koledzy po fachu” przekrzykiwali się w zachwytach nad wyglądem tego samochodu. Mnie osobiście to auto nie wpadło w oko. Wyjątkowo niekorzystnie prezentuję się moim zdaniem przednia część nadwozia, z zapadniętymi reflektorami. Ale mimo to jestem szalenie ciekaw tego auta i mam przeczucie, że będzie to jedna z najlepszych premier rynkowych 2016 roku. Dlaczego?

Po pierwsze, Fiat 124 Spider bazować ma technicznie na Mazdzie MX-5 przez co odziedziczyć powinien po niej świetny układ jezdny, z prawie idealnym rozkładem mas pomiędzy osiami. Tym samym prowadzenie nowego kabrioletu z Włoch powinno stać na wysokim poziomie. Fiat 124 Spider wyposażony zostanie w wyrafinowane, 4-wahaczowe zawieszenie przednie oraz niezależne tylne zawieszenie typu Multilink. Układ kierowniczy otrzyma elektryczne wspomaganie typu dual pinion, z bardzo bezpośrednim przełożeniem.

Zobacz: Test BMW M4 Coupe F82

Po drugie Fiat 124 otrzyma bardzo ciekawy zespół napędowy. Silnik umieszczony z przodu będzie napędzał tylne koła. W stosunku do Mazdy różnica dotyczyć będzie jednostki napędowej. W MX-5 dostępne są wyłącznie wolnossące motory:  1.5 SKYACTIV-G 131 KM i 2.0 SKYACTIV-G 160 KM. Pod maską włoskiego kabrioletu zagości silnik 1.4 MultiAir 140 KM. Motor ten miałem okazję testować m.in. w Alfie Romeo Giulietta. Moim zdaniem to jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy małolitrażowy silnik benzynowy z turbosprężarką. Ma szeroki zakres użytecznych obrotów, przyjemny dźwięk, a przy tym tkwi w nim ogromny potencjał do podnoszenia mocy. Może być to świetna baza do stworzenia bardzo szybkiego auta na tor.

Fiat 124 Spider 2016

Fiat 124 Spider 2016

Ciekawostką jest fakt, że pierwsza generacja Fiata 124 Spider z 1966 roku także dysponowała silnikiem DOHC o pojemności 1,4 l. Z biegiem lat model ten otrzymywał coraz to większe jednostki. W 1970 roku otrzymał motor 1,6 l, w  1975 r. 1,8 l a w 1979 r. 2,0 l. Tym samym historia zatoczyła koło, a najnowszy 124 Spider znowu otrzyma silnik o pojemności skokowej równej 1,4 litra.

Wnętrze Fiata 124 Spider zostało niemal w całości zaadaptowane z Mazdy MX-5. Osobiście nie mam nic przeciwko temu, ale producent powinien przynajmniej stworzyć zupełnie inny interfejs systemu multimedialnego. Ten, który został zaprezentowany w materiałach prasowych jest taki sam jak w obecnie sprzedawanych Mazdach 2,3,6 itd. Przydałyby się też unikatowe detale takie jak kierownica czy zegary. Inne są za to fotele, a przynajmniej sposób ich tapicerowania.

Zobacz: Mercedes-Benz SLC 2016 – zdjęcia następcy SLK

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar

Aktualności