REKLAMA

Czy alkomat trzeba kalibrować? Jak często?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 lutego 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kalibracja alkomatu jest konieczna, aby działał on właściwie. Ale pytanie brzmi dlaczego alkomat trzeba kalibrować? Jak często trzeba kalibrować alkomat i ile to kosztuje? Odpowiedzi na te pytania zamieściliśmy w materiale opierając się na naszym doświadczeniu z alkomatami wykorzystywanymi przez naszą redakcję do licznych testów i badań.

Precyzja i dokładność to cechy wyjątkowo ważne w przypadku urządzeń pomiarowych. Z tego powodu tak ważna jest kalibracja alkomatu, która wykonywana regularnie, gwarantuje właściwe jego działanie. I obowiązuje ona każdy elektroniczny alkomat, niezależnie od jego producenta. Tym bardziej, że wystarczy zostawić alkomat w rozgrzanym samochodzie, aby jego wskazania przestały być wiarygodne. Co prawda kalibracja potrafi kosztować nawet kilkaset złotych rocznie, ale odpowiednio wybierając alkomat, można kalibrować go zupełnie bezpłatnie.

Dlaczego alkomat trzeba kalibrować?

Najbardziej popularne obecnie alkomaty wyposażone są w elektrochemiczne sensory, gwarantujące bardzo dokładne pomiary. Jednak to nie tylko zastosowany sensor ma wpływ na prawidłową pracę całego alkomatu. Ten posiada bowiem:

  1. czujnik – sensor
  2. układ obliczeniowy (mikroprocesor)
  3. oprogramowanie zaprojektowanego specjalnie dla danego modelu
  4. baza danych pomiarów wzorcowych
  5. układ mechanicznej obróbki powietrza
  6. układ zasilający
  7. port serwisowy.

Wszystkie te elementy muszą ze sobą właściwie współpracować. A samo urządzenie musi korzystać właściwie z ustalonych wzorców, wobec których porównuje później próbki powietrza zbierane w trakcie swojej eksploatacji. Wraz z upływem czasu, sensor w alkomacie zużywa się, a jego wskazania zaczynają się różnić od zapamiętanych w bazie wzorców pomiarowych. Co więcej, jego działanie mogą zakłócać czynniki zewnętrzne jak zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura przechowywania, działanie dymu tytoniowego czy oparów farb lub rozpuszczalników. Dlatego alkomat wymaga regularnej kalibracji, która przywróci mu właściwe działanie. Trzeba jednak liczyć się też z tym, że z czasem sensor alkomatu będzie musiał zostać wymieniony na nowy.

Z tego powodu warto zwrócić uwagę na okres gwarancji, jaką oferuje dany producent alkomatów. Zdarzają się alkomaty na rynku, które objęte są nawet 10-letnią gwarancją (np. BACscan F-50 czy F-60). Ale zanim sensor ulegnie zużyciu, minie sporo czasu, który wypełnić powinny okresowe jego kalibracje. I w tym przypadku także warto wziąć pod uwagę koszty związane z tą procedurą.

Ile kosztuje kalibracja alkomatu?

Kalibracja to temat często pomijany przez nieświadomego właściciela alkomatu. Problem polega na tym, że czyni to jego wskazania niewiarygodnymi, a tym samym dyskwalifikuje go z użytku. Przyczyna problemu najczęściej leży po stronie kosztów związanych z kalibracją, które zniechęcającą właściciela urządzeń do dbania o jego właściwe działanie. Sprawdzenie / kalibrację alkomatów do użytku osobistego należy wykonywać przynajmniej raz na 12 miesięcy w autoryzowanym serwisie, pamiętając o tym, że im częściej jest on używany tym szybciej może on ulec rozkalibrowaniu. Dopiero po diagnostyce alkomatu, serwisant informuje czy sprzęt wymaga już kalibracji. W przypadku intensywnej eksploatacji (np. w zakładzie pracy, podczas masowych imprez itp.) zalecane jest przeprowadzanie diagnostyki co 6 miesięcy.

Niektórzy producenci oferują darmową kalibrację swoich alkomatów. Używany przez kilka ostatnich miesięcy przez naszą redakcję BACSCAN F-50 można bezpłatnie kalibrować przez 24 miesiące. Liczba kalibracji jest nieograniczona.

Cena za kalibrację alkomatu to przeciętnie od 50 do 100 zł w zależności od klasy urządzenia. W przypadku urządzenia za 200 zł, roczny koszt kalibracji na poziomie 100 zł działa zniechęcająco. W przypadku niektórych producentów można liczyć na darmowe kalibracje przez określony czas (dla przykładu prawie wszystkie alkomaty BACSCAN można bezpłatnie kalibrować przez 24 miesiące). Kupując tego typu urządzenie trzeba też pamiętać o tym, że niektórych alkomatów ogóle nie da się kalibrować, co w zasadzie dyskwalifikuje takie urządzenia z użytku.

Jak przebiega kalibracja?

Cały proces kalibracji odbywa się na specjalnym stanowisku pomiarowym, dlatego alkomat musi zostać dostarczony w określone przez jego producenta miejsce (nie ma możliwości przeprowadzenia zdalnej kalibracji). Następnie uruchomiony w trybie serwisowym alkomat jest podłączany pod specjalistyczną aparaturę, określaną mianem symulatorów BAC. Przewodem doprowadzane jest do alkomatu powietrze z precyzyjnie określoną zawartością alkoholu. Powietrze to jest badane przez alkomat na podstawie zapisanych w nim wzorców, a wynik jego pomiaru jest porównywany ze stężeniem określonym przez symulator. Gdy pojawią się różnice (co jest czymś naturalnym z uwagi na zużywanie się sensora), specjalista musi nanieść określone korekty w pracy oprogramowania alkomatu.

Zobacz: Jak długo trzeźwieje się po 1 kieliszku wina?

Po wykonanej usłudze kalibracji, właściciel alkomatu otrzymuje dokument potwierdzający przeprowadzenie usługi i zaświadczający o poprawności wskazań alkomatu, przy czym certyfikatu kalibracji nie należy mylić ze świadectwem wzorcowania wydawanym dla alkomatów dowodowych. Na każdym certyfikacie jest adnotacja o zalecanym terminie wykonania następnej kalibracji.

Tylko dla czytelników DailyDriver.pl

W odpowiedzi na Wasze pytania i prośby informujemy, że postaraliśmy się o rabat dla naszych czytelników na alkomaty BACscan, które wykorzystujemy do naszych redakcyjnych testów! Na hasło DailyDriver otrzymacie 15% zniżkę na ich zakup w sklepie internetowym alkomat.pl. Kod będzie aktywny do 31 maja 2020 roku i dotyczy wszystkich modeli BACscan. My polecamy Wam zwłaszcza model BACscan F-50, który od wielu miesięcy bezawaryjnie towarzyszy naszej pracy.

W artykule wykorzystaliśmy alkomat BACscan F-50 dostarczony przez firmę Aisko 

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
łoliOrseszek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Orseszek
Gość
Orseszek

Kalibracja alkomatu jest jak wymiana oleju. Trzeba ją wykonywać by alkomat dobrze działał. Ale „Polaczek” wie lepiej i olewa temat. A potem zdziwiony że alkomat oszukuje że gówno że tandeta. Tak samo jest z autami. Mam Laguna 1.9 dci i ja problem z tym silnikiem nie mam (276 000 km przebiegu) ale ojej wymieniam regularnie co 10 000 km. Kupuje normalnego Orlena lub Lotosa 5w40 i jazda. Lepiej częściej zadbać niż jeździć długo na starym lepszej firmy. Ogólnie jest tak: jak dbasz, tak masz.

łoli
Gość
łoli

czy olej Orlen lub Lotos jest gorszy? Jeżeli tak to od jakiego i jak to zostało sprawdzone?

Aktualności