Akumulatory litowo-jonowe mogą zostać zastąpione magnezowymi nowego typu. Toyota przedstawiła wynik prac nad udoskonalonym typem akumulatorów, które mają wykorzystywać auta elektryczne i hybrydowe. Czym się różnią baterie magnezowe nowego typu od litowo-jonowych?
Naukowcy z Toyota Research Institute of North America (TRINA) oraz University of Houston opracowali nową katodę i nowy elektrolit do baterii magnezowych. Wyniki prac zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Nature Energy. Akumulatory magnezowe traktowane są jako bezpieczniejsza i tańsza alternatywa dla baterii litowo-jonowych, ale prace rozwojowe nad tą technologią wciąż trwają. Odkrycie Toyoty może przyspieszyć ich komercjalizację.
Nowe akumulatory do aut elektrycznych i hybryd
Badacze Toyoty oraz uniwersytetu w Houston rozwiązali dwa problemy wiążące się z technologią baterii magnezowych – dzięki nowej katodzie i nowemu elektrolitowi prototypowa bateria może pracować z pełną mocą w temperaturze pokojowej i zapewnia gęstość energii porównywalną z akumulatorami litowo-jonowymi. Profesor Yan Yao z wydziału inżynierii elektrycznej i komputerowej uniwersytetu w Houston powiedział, że przełom udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowej organicznej katody chinonowej i elektrolitu opartego na klastrach boru.
Nowa bateria osiąga prawie o dwa rzędy wielkości większą gęstość mocy niż poprzednie prototypowe baterie magnezowe. Jest ona w stanie pracować przez ponad 200 cykli ładowania przy zachowaniu około 82% pojemności, wykazując tym samym wysoką stabilność. Możemy jeszcze bardziej zwiększyć jej stabilność, między innymi manipulując właściwościami membrany
– powiedział Hui Dong z uniwersytetu w Houston, jeden z autorów publikacji.
Zobacz: Japonia stawia na wodór jako paliwo przyszłości i źródło energii!
Prace nad bateriami magnezowymi, prowadzone przez TRINA to jeden z kilku projektów badawczych Toyoty nad nową generacją akumulatorów. Najbardziej zaawansowany program badawczo-rozwojowy dotyczy baterii litowo-jonowych ze stałym elektrolitem. Ich gęstość energii ma być dwa razy większa od aktualnych baterii Li-Ion z elektrolitem ciekłym. Od 2019 roku Toyota współpracuje w tym zakresie z Panasonikiem, z którym stworzyła wspólny ośrodek badawczo-rozwojowy i zamierza połączyć siły w dziedzinie produkcji baterii. Współpraca z Panasonikiem ma ułatwić osiągnięcie do 2030 roku celu rocznej sprzedaży 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów Toyoty i Lexusa, w tym miliona aut bezemisyjnych.
Zobacz: Volvo będzie budować własne silniki elektryczne!
Ty głupi pismaku. Zdecyduj się czy są to baterie czy akumulatory.
Łukaszu, musisz zacząć od rozszerzenia swojej wiedzy, bo mylisz pojęcia. Bateria to określenie opisujące zespół składający się z jednakowych elementów, na przykład ogniw. Baterią może być też zespół komórek czy zaworów. Z kolei potoczne określenie „akumulator” to zespół ogniw akumulatorowych (bateria akumulatorowa). Zachęcamy do poszerzenia swojej wiedzy, zamiast bezpodstawnego wyzywania i obrażania.