Polscy przewoźnicy realizujący transport pojazdami do 3,5 t DMC coraz częściej wybierają trasy krajowe, a stawki za kilometr systematycznie rosną. Najnowsze dane z rynku pokazują, które kierunki są najpopularniejsze i w których segmentach transportu można obecnie zarobić najwięcej.
Transport lekki stanowi kluczowy segment rynku logistycznego – wspiera m.in. e-commerce, dostarczając towary w modelu „od drzwi do drzwi”. Według raportu „Transport drogowy w Polsce 2024/2025” przygotowanego przez SpotData i TLP, przychody branży transportu drogowego sięgają 225 mld zł, z czego nawet 100 mld zł generuje segment pojazdów do 3,5 t DMC, często pomijany w oficjalnych statystykach. Najnowszy raport giełdy transportowej Clicktrans analizuje aktywność polskich przewoźników w tym właśnie segmencie, porównując dane z pierwszego półrocza 2024 i 2025 roku.
Kraj na pierwszym miejscu, a stawki w górę
Z danych Clicktrans wynika, że polscy przewoźnicy coraz częściej koncentrują się na trasach krajowych. W pierwszej połowie 2025 roku stanowiły one aż 67% wszystkich zleceń, co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Najpopularniejsze są dystanse od 200 do 400 km, które w 2025 roku obejmowały niemal połowę wszystkich realizacji.
Zobacz: Cyfryzacja procesów w logistyce – nowe oblicze transportu dalekobieżnego
Średnie stawki za kilometr wyraźnie wzrosły we wszystkich kategoriach tras. Na odcinkach krajowych wzrosły z 1,38 zł do 1,47 zł, na trasach Polska–zagranica z 0,98 zł do 1,06 zł, a na kierunkach zagranicznych z 1,97 zł do 2,14 zł. Najbardziej dochodowe pozostają przeprowadzki, w których średnia cena za kilometr sięgnęła 2,31 zł (+21,6% r/r), głównie dzięki dodatkowym usługom załadunku i rozładunku. Wysokie stawki utrzymują się również w kategoriach ładunków (2,20 zł/km, +40,1%) oraz palet (1,76 zł/km, +10%).
Raport Clicktrans
Publikacja „Na jakich trasach i za ile jeżdżą polscy przewoźnicy do 3,5 t DMC” to pierwsza edycja raportu przygotowanego przez platformę Clicktrans, opartego na analizie tysięcy ofert złożonych przez polskie firmy transportowe. Pełny raport wraz z wykresami i szczegółowymi wnioskami dostępny jest na stronie: clicktrans.pl/info/raport-o-polskich-przewoznikach-do-3-5-tony-dmc
Zobacz: Rządowe dopłaty do wymiany tachografów – jakie będą zasady dotacji?


Dodaj komentarz