REKLAMA

Mercedes-AMG A 45 i A 45 S – imponujące osiągi i napęd!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mercedes-AMG · Dodane: 4 lipca 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowy Mercedes-AMG A45 oferuje jeszcze większą moc, funkcję Drift Mode, 8-biegowy dwusprzęgłowy automat, potężne hamulce i napęd 4×4 z wektorowaniem momentu obrotowego. Do tego dwie wersje silnikowe o mocy 387 KM i 421 KM i osiągi jak w aucie supersportowym.

Mercedes-AMG A 45 wygląda naprawdę bojowo, wręcz ostentacyjnie, zwłaszcza za sprawą potężnego spoilera na tylnej klapie. Sęk w tym, że model ten będzie występować w dwóch wersjach – A 45 oraz A 45 S. Żeby je odróżnić, trzeba spojrzeć na określone detale, takie jak np. wydech. Standardowa wersja będzie mieć końcówki o średnicy 82 mm (każda), a mocniejszy wariant A 45 S otrzyma większe końcówki o średnicy 90 mm z wewnętrznym rowkowaniem i napisem „AMG”. Detal ten może jednak nie zostać uchwycony przez każdego, dlatego A 45 S będą wyróżniać też potężniejsze, pomalowane na czerwono 6-tłoczkowe zaciski hamulcowe z czarnym napisem „AMG” (bazowy model ma szare zaciski).

Zobacz: Szkolenie Mercedes Safety Experience – zakres, cena, lokalizacja

Specyficzny dla obu A 45 jest za to dyfuzor z dwiema pionowymi, podwójnymi „płetwami” (w równocześnie debiutującym CLA 45 dyfuzor ma cztery indywidualne „płetwy”). Z przodu mercedesowki hot hatch otrzymał charakterystyczną osłonę chłodnicy z szerszym dolnym konturem i dwunastoma pionowymi żaluzjami, co upodabnia go do topowym modeli z serii AMG, a błotniki zostało dodatkowo poszerzone (aby umożliwić zwiększenie rozstawu kół na osi). Aby zwiększyć sztywność nadwozia i zabezpieczyć jednocześnie jednostkę napędową, Mercedes-AMG A 45 został wyposażono w aluminiową płytę przykręconą pod silnikiem.

Mercedes-AMG A 45 – zamknięty blok silnika, wtrysk hybrydowy i moc nawet 421 KM!

Oczywiście clou programu stanowi silnik Mercedesa A 45. Występuje on w dwóch wariantach mocy – 387 KM (A 45) i aż 421 KM (A 45 S)! Benzynowy motor ma pojemność 2-litrów, posiada turbosprężarkę twin-scroll z łożyskami tocznymi (pozwalają ograniczyć tarcie mechaniczne w turbosprężarce) oraz hybrydowy wtrysk paliwa – bezpośredni realizowany przez wtryskiwacze piezoelektryczne (ciśnienie do 200 barów) oraz pośredni do kolektora dolotowego, obsługiwany przez wtryskiwacze elektromagnetyczne.

Mercedes-AMG A 45 S ma motor z zamkniętym blokiem o mocy aż 421 KM! To najmocniejszy 2-litrowy silnik produkowany seryjnie na świecie!

Jednostka charakteryzować się ma liniowym przyrostem mocy i momentu, gwarantując przy tym wrażenia, jak w wyścigowych silnikach wolnossących. Sugerować może to wysoko poprowadzony maksymalny moment obrotowy. W A 45 będzie to 480 Nm przy 4750-5000 obr./min, natomiast w A 45 S niezłe 500 Nm aż przy 5000-5250 obr./min. Maksymalnie motor będzie się kręcił do 7200 obr./min. Zapowiada się świetnie! Co ciekawe, aby silnik zmieścił się pod maską, został on odwrócony o 180-stopni, przez co układ dolotowy jest z przodu silnika, a turbosprężarka i kolektor wydechowy są umieszczone od strony grodzi (inaczej niż np. w A 35 od AMG czy w poprzednim A 45). Wymiana turbosprężarki nie będzie już zatem tak łatwa (bez wyciągnięcia silnika pewnie się nie obędzie).

Silnik odznacza się bardzo dużym ciśnieniem doładowania turbo sięgającym 2,1 bara (1,9 bara w przypadku wersji 387 KM). Inżynierowie zdecydowali, że do budowy silnika zamiast żeliwa zastosują specjalne stopy aluminium, które mają charakteryzować się wysoką trwałością (chociaż żeliwo, to jednak żeliwo). Motor wyróżnia też zamknięty blok (jak w silnikach wyścigowych) i w całości aluminiowa skrzynia korbowa odlewana na zimno.

Mercedes-AMG A 45 –  8 biegów i dwusprzęgłowa skrzynia

Moc przekazywana będzie na wszystkie 4 koła poprzez nową, 8-biegową „dwusprzęgłowkę” AMG SPEEDSHIFT DCT 8G, wyposażoną m.in. w procedurę startu. Napęd na cztery koła wyróżnia mechanizm różnicowy tylnej osi wyposażony w dwa elektronicznie sterowane sprzęgła wielotarczowe. Dzięki nim możliwe jest sterowanie momentem obrotowym na poszczególnych kołach tylnej osi, a nie tylko między osiami.

Zobacz: Ile trzeba dopłacić do hot hatcha? Sprawdziliśmy każdego!

System ten powinien się sprawdzić, bowiem Mercedes-AMG A 45 (i A 45 S) ma wyłączalne ESP oraz tryb Drift Mode (standard w wersji S, opcja w A 45), służący do jazdy kontrolowanymi poślizgami (amatorzy będą zachwyceni, reszcie wystarczy wyłączalne ESP). Przekazywanie momentu napędowego na przednią i tylną oś oraz pomiędzy dwoma tylnymi kołami odbywa się elektromechanicznie. Zaletą jest szybsza reakcja i niezależne od prędkości ściskanie tarcz w całym zakresie ich regulacji w porównaniu do rozwiązanie elektrohydraulicznego.

Mercedes-AMG A 45 i A45 S –  osiągi

Bardzo mocny silnik, dwusprzęgłowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 8G oraz napęd 4×4 mają zapewnić imponujące osiągi. Mercedes-AMG A 45 oferować ma przyspieszenie 0-100 km/h w 4,0 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Natomiast Mercedes-AMG A 45 S będzie przyspieszać 0-100 km/h w 3,9 sekundy i rozpędzi się maksymalnie do 270 km/h (na więcej nie pozwoli ogranicznik prędkości). Różnice wydają się niewielkie, ale w szerszym zakresie prędkości, na pewno byłyby bardziej widoczne.

Mercedes-AMG A 45 S ma 6-tłoczkowe, czerwone zaciski hamulcowe. Wersja A 45 ma szare, 4-tłoczkowe ich odpowiedniki. 

Aby skutecznie wytracać prędkość, inżynierowie AMG zastosowali w A 45 sporych rozmiarów układ hamulcowy. Na przedniej osi pracują 350-milimetrowe, wentylowane tarcze hamulcowe wyposażone w 4-tłoczkowe zaciski. Z kolei na tylnej 330-milimetrowe  tarcze (także wentylowane) z 1-tłoczkowymi zaciskami pływającymi. Mercedes-AMG A 45 S otrzymał natomiast potężniejszy zestaw hamulcowy na przedniej osi obejmujący 360-milimetrowe tarcze wsparte 6-tłoczkowymi zaciskami. Szkoda, że Mercedes nie podał żadnej informacji o rozkładzie mas pomiędzy osiami.

Mercedes-AMG A 45 i A45 S –  aktywny wydech

Swoistą „kropką nad i” jest aktywny układ wydechowy, jakiego nie poskąpiono w A 45 od AMG. Posiada on  aktywną klapą służącą do modulacji dźwięku.

W zależności od wybranego trybu jazdy i prędkości obrotowej silnika oraz jego obciążenia, zmienia ona brzmienie „silnika”. Może być ono harmonijne i dyskretne (w trybach Slippery, Comfort i Sport) lub emocjonująco sportowe (w Sport+).

Mercedes-AMG A 45 i A45 S –  cena

Niestety w chwili publikacji artykułu, Mercedes-Benz Polska nie przedstawił oficjalnych cen obu modeli na polskim rynku. Nasi przyjaciele z Francji spekulują, że Mercedes-AMG A 45 będzie kosztował w granicach 57 000 euro (241 680 zł), natomiast topowy model A 45 S powyżej 60 000 euro (254 400 zł). Są to ceny oczywiście bazowych wersji, bez wyposażenia opcjonalnego. Przypuszczamy, że w Polsce ceny będą minimalnie niższe.

Zobacz: Test Mercedes-Benz A200

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności