Lexus RC 200t to nowa wersja wyposażona w silnik turbo, tylny napęd a nawet opcjonalną szperę. Purystom zabraknie w nim manualnej skrzyni biegów, ale 8-biegowy automat ma podkreślać luksusowy charakter tego japońskiego Gran Turismo.
Lexus RC to japońska wizja auta klasy Gran Turismo czyli takiego, które łączyć ma cechy luksusowej limuzyny ze sportowym coupe. Cały czas czekam na możliwość sprawdzenia jego rzeczywistych możliwości dlatego w międzyczasie przedstawię Wam jego najnowszą wersję czyli RC 200t.
Zobacz: Nowe Porsche 718 Boxster – małe silniki i wysokie osiągi
Dotychczasowa gama Lexusa RC obejmowała bowiem wściekłą wersję RC F wyposażoną w silnik 5.0 V8 o mocy 477 KM oraz hybrydę RC 300h dysponującą zespołem napędowym o łącznej mocy 233 KM. Pod koniec 2015 do salonów trafiła natomiast wersja RC 200t świetnie wpasowująca się w wyraźną lukę pomiędzy bardzo oszczędną, a niezwykle szybką odmianę.
Lexus RC 200t – silnik 2.0 Turbo 8AR-FTS
Pod maską Lexusa RC 200t znalazł się 2,0-litrowy, ważący 160 kg silnik wyposażony w turbosprężarkę typu twin scroll (dwukanałową), bezpośredni wtrysk paliwa D-4ST, głowicę chłodzoną cieczą zintegrowaną z kolektorem wydechowym oraz układ zmiennych faz rozrządu. Ten ostatni to układ podwójny, sterujący pracą zarówno zaworów wydechowych (VVT-i) jak i dolotowych (VVT-iW), który pozwolił na to aby przy rozruchu silnik pracował w klasycznym cyklu Otto, a następnie mógł funkcjonować w ekonomiczniejszym cyklu Atkinsona (jak jednostka Toyoty Prius).
Zobacz: Koenigsegg Regera – osiągi lepsze niż w LaFerrari i McLarenie P1 !
Silnik generuje moc 245 KM przy 5800 obr./min oraz 350 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1650 do 4400 obr./min. Ta szerokim zakres użytecznych obrotów uzyskano nie tylko dzięki dwukanałowej turbosprężarce współpracujące z podwójnym układem wtryskowym (bezpośredni do komory spalania i pośredni do kanałów dolotowych), ale też za sprawą nowego kolektora wydechowego typu „4 w 2”. Łączy on te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie (sprężanie lub rozprężanie). W połączeniu z bardzo wydajną turbosprężarką typu twin scroll ta innowacyjna konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych.
To co najbardziej mnie zachęca do jazd nowym Lexusem RC to oczywiście jego tylny napęd. Co ważne, japońscy inżynierowie poszli po rozum do głowy i do odmiany RC 200t zaadaptowali mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym typu Torsen. Jest on jednak dostępny tylko w wersji F Sport, więc warto tylko na niej się skupić.
Lexus RC 200t – tylko automat
Wadą nowego Lexusa RC jest jednak fakt, że auto to w ogóle nie jest oferowane z manualną skrzynią biegów. W wersji RC 200t pracuje 8-stopniowy automat Sport Direct Shift (SPDS) opracowany pierwotnie dla RC F 5.0 V8. Ręczna zmiana biegów jest możliwa za sprawą manetek umieszczonych przy kierownicy.
Lexus RC 200t – osiągi
Jednak mimo automatu, osiągi Lexusa RC 200t są bardzo dobre, zwłaszcza jeśli uwzględnimy masę pojazdu (1675 kg). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,5 s, prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, a pokonanie 400 m zajmuje mu 15,9 s.
Zobacz: Nowy SUV Mazda CX-6 – pierwsze zdjęcia i dane techniczne
Zawieszenie Lexusa RC 200t opiera się z przodu na podwójnych wahaczach rozwidlonych, a z tyłu na konstrukcji wielodrążkowej. W odmianie RC F dostępna jest pneumatyka, która sterowana poprzez mikroprocesor odczytujący dane z czujników, reguluje tłumienie amortyzatorów niezależnie dla każdego z czterech kół, zapewniając optymalny kompromis pomiędzy komfortem jazdy po prostej ze statecznością na zakrętach. W trybie Sport S+ zwiększeniu ulega zróżnicowanie sztywności wewnętrznych i zewnętrznych amortyzatorów dla przeciwdziałania przechyłom nadwozia w zakrętach. Układ kierowniczy został wyposażony w elektryczne sterowanie. Skrajne punkty położenia kierownicy dzieli dokładnie 2.84 obrotu.
Zobacz: Używany Lexus CT 200h – ceny części i przeglądów
Lexus RC 200t – hamulce
Aby sprostać masie pojazdu i mocy silnika, Lexus RC 200t został wyposażony w solidny zestaw hamulcowy. Na przedniej osi pracują tarcze hamulcowe o średnicy 334 mm, natomiast na tylnej nieco mniejsze bo 310-milimetrowe ich odpowiedniki. Zarówno przednie jak i tylne tarcze są wentylowane. Standardowo dla Lexusa hamulec postojowy obsługiwany jest nogą za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie kierownicy.
Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI
Lexus RC 200t w wersji F Sport wyraźnie różni się od pozostałych odmian wyposażeniowych także pod względem designu. Szerszy wzór siatki w osłonie chodnicy, potężniejszy przedni zderzak sięgający dużo niżej ziemi, emblematy F Sport na nadkolach i 19-calowe felgi o zindywidualizowanym wzorze. We wnętrzu zastosowano z kolei kolorowy zegar zespolony inspirowany tablicą przyrządów Lexusa LFA, aluminiowe nakładki pedałów, metaliczne wstawki i emblematy wersji F Sport m.in. na kierownicy.
Podstawowa wersja Lexusa RC 200t Elegance kosztuje 189 900 zł, odmiana F Sport 229 900 zł a Prestige 249 900 zł.
Ależ drapieżne to auto, jestem pod wrażeniem! Jednak co inżynierowie z Toyoty potrafią wyprodukować to głowa mała. Oby więcej takich samochodów na naszych drogach.
mają swój własny, unikatowy styl i dobre podejście do budowy auta tzn. silnik z przodu napędza tylne koła. Szkoda, że rezygnują powoli z wolnossących motorów, ale takie czasy…