Test Fiat 500X Sport 1.3 FireFly

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 22 lutego 2021
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Testowany Fiat 500X Sport ma silnik 1.3 Turbo 150 KM, zmienione zawieszenie, przeprojektowany układ kierowniczy i dodatki dostępne tylko dla wersji Sport. Na ile ten SUV łączy funkcjonalność ze sportowym zacięciem? I czy ten Fiat naprawdę zasługuje na przydomek Sport?

Moda na SUV-y nie słabnie. Ich siła przebicia jest na tyle duża, że wypierają one z rynku inne modele czy nawet całe segmenty aut. A to oznacza, że kierowcy oczekujący nie tylko funkcjonalności, ale i dynamicznego charakteru, mają coraz mniejszy wybór samochodów. Nie da się bowiem ukryć, że „SUV” i „sportowe wrażenia zza kierownicy” to pojęcia antagonistyczne. Producenci próbują zatem tworzyć takie SUV-y, które mają mieć w sobie choćby namiastkę sportowego ducha. Jednym z ciekawszych takich modeli wydaje się być Fiat 500X w wersji Sport. Dlaczego? Bowiem producent zrobił w tym przypadku naprawdę wiele, aby odmienić charakter tego może i ładnego, acz nudnego w prowadzeniu SUV-a. Czy mu się udało? Nie do końca.

Fiat 500X Sport – nadwozie

Fiat 500X to na pewno jeden z najlepiej „narysowanych” SUV-ów na rynku. Zbudowany na płycie podłogowej „Small US Wide 4×4 architectere” ma wyjątkowo dobre proporcje nadwozia. Wygląda efektownie i masywnie, a przy tym nawiązuje do stylizacji przebojowej 500-tki. Nie jest też zbyt wysoki, co wyróżnia go na tle SUV-ów, a jego lekko opadający tył nadaje mu agresywności. Włosi nie zapomnieli też o designerskich smaczkach takich jak np. trójwymiarowe, tylne klosze lamp.

Zobacz: BMW M2 CS pokonało tor Nurburgring wolniej niż SUV Audi!

Jednak największe wrażenie robi wersja Sport i zarezerwowane tylko dla niej dodatki. Czerwony lakier wygląda efektownie i świetnie komponuje się z przyciemnionymi kloszami reflektorów FullLED. Wyróżnikiem tej odmiany są też lakierowane na szaro elementy nadwozia jak lusterka, klamki drzwi, listwa na klapie bagażnika czy aż 19-calowe alufelgi. Zwieńczeniem całości są nowe zderzaki i tylny tłumik z dwiema okrągłymi końcówkami (to nie żadna atrapa!). Ci co kupują auto oczami, pewnie będą zachwyceni, bo auto wpada w oko nawet przeciwnikom SUV-ów.

Fiat 500X Sport – wnętrze

Wnętrze Fiata 500X Sport także wyróżnia się na tle innych odmian. Ciemny odcień przednich słupków, specjalna grafika wskaźników TFT, trójramienna kierownica skórzana ściętą u podstawy i przeszyta czerwoną nicią, szary panel na desce rozdzielczej czy detale w wykończeniu Myron z akcentami w kolorze Czerwonym Seduzione to tylko cześć z nowości.

Ale klimatu nadają kabinie przede wszystkim pokryte zamszem kierownica i daszek nad zegarami, które są dostępne w opcji. Nie dość, że przypomina to rozwiązania stosowane w autach rajdowych (tzw. flokowane deski rozdzielcze), to jeszcze poprawia ergonomię (świetne trzymanie kierownicy). I wyraźnie zmienia sposób w jaki odbiera się tę wersję 500X.

Ale są też rzeczy na które można ponarzekać. Kabina jest ciasna, zwłaszcza na tylnej kanapie, bagażnik jak na SUV-a (crossovera) nie rzuca na kolana swoją kubaturą (ma tylko 350 l), a wyprostowana pozycja w przeciętnie wygodnym fotelu nie każdemu przypadnie do gustu. Za to materiały wykończeniowe są miejscami naprawdę niezłe (choć nie brakuje i wyjątkowo tanich plastików), system multimedialny jest całkiem szybki, a do tego większość funkcji wykonuje się za pomocą analogowych przycisków i pokręteł (duży plus). Są też dwa spore schowki przed pasażerem, ale pozbawione materiałowego wykończenia. Kabina jest całkiem nieźle wyciszona do ok. 130-140 km/h, co jest istotne przy szybkiej jeździe autostradą. A duże prędkości nie są dla Fiata 500X czymś obcym.

Fiat 500X Sport – silniki 1.3 Turbo 150 KM i skrzynia biegów DCT

Co prawda Fiat 500X Sport nie jest może mistrzem prostej, ale jego 4-cylindrowy silnik 1.3 Turbo z serii FireFly, wyposażony w III generację układu MultiAir, daje pozytywne odczucia z jazdy. Z niewielkiej pojemności skokowej generuje sensowne 150 KM i przede wszystkim zaskakująco „obfite” 270 Nm momentu obrotowego dostępne już od zaledwie 1850 obr./min. To naprawdę dużo jak na tak niewielki silnik zważywszy, że konkurencyjny motor Hondy 1.5 VTEC Turbo o mocy 182 KM generuje „tylko” 240 Nm.

Dzięki temu włoski SUV płynnie i z werwą nabiera prędkości od najniższych obrotów, wykazując się przy tym dużą elastycznością. Niestety, mankamentem układu napędowego jest jego automatyczna skrzynia biegów, która co gorsza nie może zostać zastąpiona manualną.

Zobacz: Ford wprowadza 7. biegowy automat dla silników EcoBoost Hybrid

Przekładnia dwusprzęgłowa DCT ma 6 przełożeń i jest w stanie bardzo szybko zmieniać biegi. Niestety, potrafi się też pracować w sposób zaskakująco opieszały i niekontrolowany. Jadąc w korku jednostajnie 20 km/h, zdarza się jej przerzucać na zmianę 2 i 3 bieg, by w momencie mocniejszego wciśnięcia gazu przez kierowcę, nagle się zamyślić. Zniechęca to kierowcę do dynamiczniejszej jazdy i na dodatek przeszkadza w płynnym włączaniu się do ruchu w mieście czy w szybkiej zmianie pasa jezdni.  A szkoda, bo jest to przekładnia naprawdę szybka, która nie dość, że potrafi wyciągnąć cały potencjał silnika, to dobrze też ogranicza jego obroty na autostradzie (3000 obr./min przy 140 km/h).

Fiat 500X Sport – zmierzone osiągi

Według producenta Fiat 500X Sport rozpędza się 0-100 km/h w 9,1 s, a jego prędkość maksymalna to 202 km/h. Według naszych pomiarów włoskie auto przyspiesza 0-100 km/h w 9,5 s, a do 160 km/h w 24,5 s. Dopiero powyżej tej prędkości temperament motoru mocno opada. Osiągi można zatem uznać za akceptowalne, zważywszy na moc silnika oraz masę i powierzchnię czołową Fiata. Konkurencja oferuje jednak mocniejsze silniki.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 25° C, opony letnie)
Fiat 500X Sport 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 190 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 9,5 s 13,3 s 17,6 s 24,5 s 36,6 s 48,8 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 17,0 s (137,6 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 37,5 m

Motor Fiata potrafi być przy tym dość oszczędny, chociaż gdyby nie skrzynia biegów, wyniki mogłyby być lepsze. W mieście auto potrzebuje przeciętnie 9,0 l/100 km, a na trasie od 5,5 do 7,3 l/100 km. Fiat 500X nieźle przy tym radzi sobie z wytracaniem prędkości, powtarzalnie zatrzymując się ze 100 km/h na dystansie 37,5 metrów.

Fiat 500X Sport – zawieszenie i prowadzenie

Wyróżnikiem wersji Sport są też zmiany w podwoziu, które istotnie wpływają na styl jego prowadzenia. Fiat 500X Sport ma obniżone o 13 mm zawieszenie, nowe amortyzatory oraz przekalibrowany układ kierowniczy. Jak podaje producent, dzięki tym zmianom podsterowność zmniejszyła się o 26%, a nadsterowność nawet o 17%. A jak to wygląda zza kierownicy? Auto jest wyraźnie sztywniejsze od pozostałych odmian w gamie i pewnie radzi sobie z dużymi prędkościami na autostradzie.

Układ kierowniczy pracuje bezpośrednio i żywo reaguje na ruchy kierownicy, ale nie jest tak spontaniczny i przyjemny w odbiorze jak ten w Fordach czy Hondach. Auto dobrze radzi sobie z szybką jazdą po zakrętach, ale niespecjalnie zachęca do tego, z uwagi na wyżej położony środek ciężkości i sporą masę auta, która przekracza 1300 kg.

Sztywne zawieszenie obniża jednak komfort jazdy. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że prezentowany 500X Sport posiadał duże, niskoprofilowe opony w rozmiarze 225/40/R19, a samo auto ma krótki rozstawu osi, to Fiat nieźle radził sobie z tłumieniem nawet sporych nierówności, nie wydając przy tym prawie żadnych dźwięków. Testowana równolegle z Fiatem Honda HR-V Sport, okazała się jednak zdecydowanie bardziej komfortowa.

Fiat 500X Sport – cena

Fiat 500X Sport to auto niszowe na polskim rynku. Zapewne duży wpływ ma na to jego cena. Jak na 150-konnego, niedużego SUV-a, cena na poziomie 96 550 zł wydaje się wygórowana. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dobrze wyposażony egzemplarz (taki jak prezentowany w teście) kosztuje ok. 120 tys. zł.

Dla porównania znacznie przestronniejsza i mocniejsza Honda HR-V 1.5 Turbo 182 KM kosztuje w pełnej opcji wyposażenia 133 400 zł. Dużo, ale oferuje jednak też znacznie więcej tego, czego spodziewać się można po aucie z określeniem Sport w nazwie. Gdyby podrasować nieco silnik Fiata, popracować nad układem kierowniczym, skrzynią DCT i przednimi siedzeniami, można by stworzyć naprawdę dobre auto. Bo jest potencjał. I całkiem spora dawka przyjemności z jazdy. Jak na SUV-a.

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4

Test Fiat 500X Sport 1.3 FireFly

Ocena

72 %
Opinia autora: "Prezentuje się efektownie i dynamicznie, a jego niewielki silnik zaskakuje elastycznością. Nie buja na zakrętach i doskonale radzi sobie z szybką jazdą na autostradzie. Ale rozczarowuje pracą skrzyni biegów, ilością miejsca na tylnej kanapie i ceną. Brakuje mu też tej lekkości i spontaniczności w prowadzeniu, jakiej oczekiwać można po usportowionej wersji auta, oraz nieco większej mocy. "
efektowny wygląd, stabilność w czasie szybkiej jazdy na wprost, elastyczny silnik, dobra ergonomia deski rozdzielczej, niezłe wyciszenie kabiny, sztywne zawieszenie, pewne prowadzenie, niezłe hamulce, ciekawe smaczki stylizacyjne wersji Sport
mało przestronna kabina i bagażnik, chaotycznie działający automat, przeciętne osiągi, sztucznie działający układ kierowniczy, miejscami rozczarowujące plastiki, cena

Cena

118 250 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Fiat
Model:
500X Sport
Rok produkcji:
2020
Cena samochodu:
96 550 zł
Ocena samochodu:
72 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
4 gwiazdki

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,1 s
Prędkość maksymalna:
200 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
5,7 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1332 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
150 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
150 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
270 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1850 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
SUV+terenowy
Rozstaw osi:
2570 mm
Długość nadwozia:
4264 mm
Szerokość nadwozia:
1796 mm
Wysokość nadwozia:
1580 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1320 kg
Ładowność:
kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
350 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1000 l
Pojemność zbiornika paliwa:
48 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
281 mm
Średnica tylnych hamulców:
278 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
kolumny MacPhersona
Liczba obrotów kierownicy:
2,6
Średnica zawracania:
11,1 m
Opony:
225/40/R19 Dunlop Sport Maxx RT

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
9,0 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,9 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
7,3 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
3000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,5 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
6,5 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
17,0 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
37,5 m

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MokkaJoseph Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mokka
Gość
Mokka

Zdecydowanie opel mokka nowa. Jedziliscie? Świetna fura.

Joseph
Gość
Joseph

To trzeci test tego 500x Sporta w którym jest info o problemach ze skrzynią. Zawsze jest ten sam egzemplarz z ta sama rejestracja. Może jest jakiś problem z softem skrzyni. Swoją drogą tyle kasy za 150 KM to przesada. Jakby te 170-180 KM było pod maską to ok. Czytałem też że auto jest bardzo twarde i nieda się nim jeździć na co dzień. Jak to oceniacie?