REKLAMA

Na co Polacy zwracają uwagę kupując samochód?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 30 sierpnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czym kierują się Polacy przy wyborze samochody? Jakie cechy auta decydując o jego wyborze? Czyli liczy się głównie marka samochodu, moc silnika a może to cena? Jakie wyposażenie auta jest najbardziej poszukiwane przez klientów?

Zakup samochodu to niełatwe zadanie. W polskich realiach o wyborze konkretnego auta decyduje przede wszystkim jego cena. Dla 65 % Polaków to ona jest najważniejsza. Prawie połowa z Nas zwraca uwagę na moc silnika, a 40 % na markę samochodu. Co piąty Polak ceni w aucie wygodę podróżowania, dobre fotele i klimatyzację. Co zaskakujące tylko 8 % badanych kupuje samochód kierując się jego kolorem. Tak przynajmniej wynika z raportu „Komfort jazdy”, przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków.

kierowca słońce droga

Zobacz: Podatek od zakupu samochodu – kiedy trzeba płacić?

W 1886 roku, w lipcu, na ulice Niemiec wyjechał pierwszy pojazd z napędem spalinowym – samochód. Wyposażony był w trzy koła metalowe i czterosuwowy silnik benzynowy. Jedynym elementem zapewniającym komfort kierowcy oraz pasażera była… miękka kanapa z oparciem. Dopiero po wielu latach prac najzdolniejszych inżynierów, pojawiły się skrzynia biegów czy hamulec ręczny. Współczesny polski kierowca, planując zakup auta ma znacznie większy wybór opcji niż jego kolega sprzed 130 lat. Dziś możemy sami zadecydować o kolorze samochodu, typie nadwozia czy skrzyni biegów, a także wyposażyć auto w systemy klimatyzacji, masażu czy podpory kręgosłupa.

Zakup samochodu na Zachodzie i na Wschodzie Polski

Najbardziej wrażliwi na cenę są mieszkańcy województw łódzkiego i mazowieckiego (73%), a najmniej –mieszkańcy zachodniej Polski, szczególnie jej południowej części (54%) – m.in. woj.  dolnośląskie i opolskie. Mieszkańcy zachodniej części kraju znacznie częściej kierują się marką samochodu (50%), niż Polacy mieszkający na wschodzie kraju (36%).

Jak wybierają samochód kobiety, a jak mężczyźni?

Okazuje się, że Polki rzadziej biorą pod uwagę techniczne parametry samochodu. Na moc i ekonomię silnika zwraca uwagę co trzecia kobieta oraz co drugi mężczyzna. Oprócz tego, mężczyźni wykazują większe przywiązanie do marki – niemalże połowa z nich deklaruje, że ma ona znaczenie przy zakupie auta, zaledwie co trzecia kobieta podziela tę opinię.

silnik Audi 2.5 TFSI

Dla kobiet, bardziej niż dla mężczyzn, większe znaczenie ma pakowny bagażnik. Okazuje się również, że to mężczyźni są bardziej decyzyjni, jeśli chodzi o zakup samochodu. Aż 15% badanych kobiet wskazuje, że nie są osobami decyzyjnymi przy wyborze samochodu.

Czy wybór samochodu uzależniony jest od wieku kierowcy?

Wyniki raportu „Komfort jazdy” pokazują również, że wraz z wiekiem zwracamy większą uwagę na dobrą widoczność – jest ona ważna dla osób w wieku 45-55, bardziej niż dla przedstawicieli innych grup wiekowych. Osoby dojrzałe (35+) więcej uwagi poświęcają również wygodnemu wnętrzu samochodu oraz systemom komfortu. Najmłodsi kierowcy, do 24 roku życia, znacznie częściej kierowali się mocą silnika i rodzajem skrzyni biegów.

Jakie wyposażenie w samochodzie jest niezbędne dla Polaków?

– Jak pokazują wyniki naszego badania, najważniejszymi elementami, które wpływają na komfort w podróży są klimatyzacja (81%), wygodny podłokietnik (34%) oraz nawiew powietrza (27%). Niemalże 90% badanych z południowej i północno-wschodniej Polski (m.in. woj. śląskie, małopolskie, podkarpackie, podlaskie), jako udogodnienie, bez którego nie mogą się obejść, wskazało klimatyzację. Co trzeci respondent wschodniego regionu naszego kraju (33%, m.in. woj. podlaskie i lubelskie) wybrał wentylację i chłodzenie fotela. Dla porównania, zaledwie 17% mieszkańców centralnej Polski (m.in. woj. mazowieckie i łódzkie) wskazało te opcje, jako istotne w wyposażeniu auta. Ze względu na to, że klimatyzacja i inne systemy komfortu staja się standardem, staramy się projektować je również dla aut marek klasy średniej – mówi Krzysztof Hauk, Dyrektor Generalny Kongsberg Automotive Pruszków.

Lexus RC 200t 2016 audio radio klimatyzacja

Dla mężczyzn większe znaczenie, niż dla kobiet, ma również skórzana tapicerka oraz wygodny podłokietnik. Wentylacja i chłodzenie fotela są ważne przede wszystkim dla młodych ludzi – w wieku poniżej 24 lat (35%), podczas gdy w grupie osób starszych (45-55 lat) ten czynnik jest ważny jedynie dla co drugiego badanego.

Polacy coraz częściej poszukują aut z luksusowym wyposażeniem

Wyniki badań pokazują, jak bardzo zmienia się podejście Polaków do zakupu samochodów. Nasze oczekiwania staja się coraz bardziej sprecyzowane, rośnie nasza świadomość – dokładnie wiemy, czego wymagamy od naszych aut. Jak widać ta poprzeczka zostaje zawieszona znacznie wyżej niż w poprzednich latach. Bez wątpienia warto zwrócić uwagę na elementy, które do tej pory raczej nie były brane pod uwagę, jako czynniki decydujące przy wyborze. Poza takimi elementami, jak standardowa już dziś, klimatyzacja, pojawiają się wentylowane fotele i opcja masażu. Czyli wyposażenie które, jeszcze nie tak dawno zarezerwowane było dla samochodów najdroższych, dziś staje coraz bardziej dostępne. Oznacza to, że tego typu opcje nie są traktowane, jako zbędny gadżet, a ważny element wyposażenia samochodu – komentuje Patryk Mikiciuk, członek ekipy prowadzącej „Automaniak”, dziennikarz motoryzacyjny.

Zobacz: Formalności przy sprzedaży i zakupie samochodu

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności