Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku – przyczyny i objawy

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 30 sierpnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Dlaczego w trakcie jazdy autem zapala się kontrolka oleju? Czy to poważna usterka? Co sygnalizuje czerwona kontrolka oleju? Czy to objaw poważnej awarii? Co mogło ulec uszkodzeniu w samochodzie? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź w naszym artykule.

Olej silnikowy jest niezbędny do pracy każdemu silnikowi tłokowemu. Ogranicza on m.in. tarcie pomiędzy poszczególnymi jego elementami, odprowadza ciepło od gorących podzespołów (zwłaszcza tłoków i wałków rozrządów) czy dba o czystość wnętrza silnika wymywając niepożądane zanieczyszczenia.

olej silnikowy

Dobry, a przede wszystkim świeży olej silnikowy pozwala silnikowi pracować przez lata w doskonałej kondycji.

Problem zaczyna się wtedy, gdy w układzie smarowania silnika zaczyna oleju brakować. Symptomy tego zjawiska zdradza albo niski poziom oleju na bagnecie silnika, albo świecąca się kontrolka niskiego poziomu oleju. W tym drugim przypadku może ona jednak sugerować inny problem z autem – zbyt niskie ciśnienie oleju w jednostce napędowej. Bagatelizowanie tych sygnałów może zakończyć się zatarciem silnika i bardzo kosztowną naprawą.

Zobacz: Jaki olej wybrać do danego silnika? Syntetyczny czy mineralny?

Ciśnienie oleju we właściwie pracującym układzie smarowania zależy od temperatury jednostki napędowej i jej prędkości obrotowej. Z kolei o prawidłowym ciśnieniu oleju w trakcie pracy silnika na biegu jałowym („luzie”) decyduje stan układu smarowania (m.in. jego drożność), a tym samym opory jakie stawia on przepływającemu olejowi.

Przyczyny niskiego ciśnienia oleju w silniku

Powodem zbyt niskiego ciśnienia oleju w silniku może być niedostateczna jego ilość w układzie, nieprawidłowo działająca pompa oleju, czy niesprawny zawór przelewowy ograniczającym przepływ oleju. Co ważne, problem ten może mieć swoje źródło w zbyt niskiej lepkości oleju. Może ona być spowodowana albo źle dobranym olejem do danego silnika, albo jego rozcieńczaniem na skutek spływania paliwa do miski olejowej paliwa (np. przez zbyt krótkie wypalanie filtra cząstek stałych) bądź jego mieszania się z płynem chłodzącym.

Ford Mustang GT 5.0 V8 temperatura oleju

Ciśnienie oleju zależy od temperatury silnika i prędkości obrotowej wału korbowego. Ford Mustang GT posiada wskaźniki pozwalające kontrolować parametry silnika.

Problemy z właściwym ciśnieniem oleju mogą być także spowodowane nieszczelnością układu smarowania na uszczelnieniach wału korbowego, wałka rozrządu, głowicy z kadłubem, miski olejowej z kadłubem czy pokrywy rozrządu. Często zdarza się, że winny spadku ciśnienia oleju w układzie silnika jest zbyt luźno osadzony korek spustowy oleju, zatkany filtr siatkowy albo niedokręcony lub nieszczelny filtr oleju. W mocniej zużytych silnika w grę wchodzą także nadmierne luzy pomiędzy pracującymi ze sobą podzespołami, które wyposażono w dopływ oleju (np. łożyska wału korbowego).

Nie bagatelizuj kontrolki niskiego ciśnienia oleju

Jak widać problem ze zbyt niskim ciśnieniem oleju w silniku może mieć bardzo trywialnie i łatwe do wyeliminowania źródło. Czasem wystarczy po prostu wymienić olej na nowy albo dokręcić filtr oleju. W niektórych przypadkach (np. w silniku Diesla Mazdy 2.0 MZR-CD) za spadek ciśnienia może odpowiadać zatkany smok olejowy, który wystarczy oczyścić. W żadnym wypadku nie można jednak bagatelizować sygnałów wysyłanych nam przez auto. Jeśli kontrolka ciśnienia oleju zapala się na biegu jałowym albo w trakcie jazdy, to koniecznie należy sprawdzić poziom oleju w jednostce napędowej, a jeśli ten jest właściwy to poddać kontroli kolejne elementy auta lub oddać auto do mechanika. Więcej na temat zapalania się kontrolki niskiego ciśnienia oleju przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności