REKLAMA

Wymiana łańcucha rozrządu w BMW serii 1 E87

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 23 października 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana łańcucha rozrządu w BMW serii 1 (e87) wygląda podobnie w modelach 116i, 118i oraz 120i (silnik 2.0). Także koszt naprawy jest zbliżony. Do naszego redakcyjnego warsztatu zawitało BMW 120i e87, w którym łańcuch rozrządu hałasował dając wyraźny znak, że jego hydrauliczny napinacz jest już niesprawny. Skutki dalszej jazdy z hałasującym łańcuchem rozrządu mogłyby być bardzo kosztowne, dlatego przeprowadziliśmy niezbędną naprawę.

W samochodach BMW serii 1 z typoszeregu E87, 2-litrowe silniki benzynowe są wyposażone w łańcuchowy napęd rozrządu. Jest tak zarówno w BMW 116i, 118i jak i w prezentowanym BMW 120i. W przeszłości napęd rozrządu oparty na łańcuchu był praktycznie bezobsługowy. Obecnie większość tego typu konstrukcji wymaga okresowej zmiany łańcucha. Chociaż tak naprawdę, to nie łańcuch ulega najczęściej awarii, o czym się zaraz przekonacie. Sama wymiana łańcucha rozrządu nie jest skomplikowana, ale wymaga specjalistycznych narzędzi, w tym przede wszystkim zestawu blokad.

Objawy zużytego łańcucha rozrządu

Zużyty łańcuch rozrządu, a mówiąc bardziej precyzyjnie, zużyty napęd łańcuchowy rozrządu, objawia się pewnymi symptomami. W przypadku prezentowanego BMW 120i było to grzechotanie łańcucha na zimnym silniku, które ustawało po jego rozgrzaniu. W takim przypadku najczęściej winny jest niesprawny napinacz łańcucha, który w tym modelu jest konstrukcją hydrauliczną. I tak właśnie było w tym konkretnym BMW.

W przypadku naszego BMW 120i łańcuch rozrządu hałasował z uwagi na zużyty napinacz łańcucha. Nie warto zwlekać z jego wymianą bo generuje on kolejne usterki. 

Natomiast objawy zużytego łańcucha rozrządu mogą być inne, a wśród nich  wymienić na pewno trzeba problemy z nierówną pracą silnika, spadki osiągów czy słaba reakcja jednostki napędowej na dodanie gazu. Ale to już temat na osobny materiał, bo najczęściej takie problemy występują, gdy łańcuch rozrządu ulegnie wyciągnięciu. A w tym przypadku tak jeszcze nie było.

Wymiana łańcucha rozrządu w BMW

Proces wymiany łańcucha jest czasochłonny, gdyż wymaga uzyskania do niego odpowiedniego dostępu. Najpierw trzeba zdjąć pokrywę zaworów, ustawić blokady, zdjąć chłodnicę wody, aby mieć ułatwiony dostęp do koła pasowego, po czym odkręcić koło pasowe (po wcześniejszym zablokowaniu koła zamachowego) i znajdującą się za nim flanszę stojącą nam na drodze do koła zębatego łańcucha rozrządu umocowaną na wale korbowym.

Dla wygody producent zaleca też poluzowanie dolnych sanek i odkręcenie miski olejowej. Nie jest to jednak konieczne, chociaż ułatwia pracę. Pomaga też przy montażu pokrywy zaworów, bo silnik można wtedy nieco opuścić.

Newralgicznym elementem układu rozrządu są ślizgi (potrafią pękać) oraz napinacz rozrządu. Przyczyną niesprawności rozrządu w prezentowanym egzemplarzu był właśnie zużyty napinacz hydrauliczny. Do tego uszkodzone (popękane) były dwa ślizgi. Sam łańcuch czy współpracujące z nim koło zębate na wale korbowym nie były jeszcze mocno wyeksploatowane.

Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Ale dokonując wymiany rozrządu należy wymienić cały jego zestaw. Oszczędności na tym etapie skończą się kolejną naprawą rozrządu i poniesieniem następnych,  niemałych kosztów robocizny i części. Nie dość, że wymieniać będzie trzeba stare części pozostawione przy poprzedniej naprawie, to i także ostatnio zamontowane części rozrządu też trzeba będzie wymienić.

Wymiana łańcucha rozrządu w BMW 1 e87 – koszt części i robocizny

W naszym przypadku skorzystaliśmy z zestawu Febi Bilstein z uwagi na to, że jest to kompletny system wraz z niezbędnymi śrubami (powinny zostać wszystkie wymienione na nowe). Dodatkowo wymieniliśmy uszczelkę miski olejowej, którą demontowaliśmy zgodnie z zaleceniami BMW.

Przy wymianie rozrządu zaleca się też wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem. Trzeba bowiem pamiętać, że olej wydłuża żywotność problematycznego napinacza hydraulicznego i oczywiście samego łańcucha. Pozostawienie starego filtra oleju spowoduje zabrudzenie nowego, więc też warto od razu go wymienić. Na szczęście dostęp do filtra oleju w BMW 120i e87 jest wręcz doskonały. Koszt wymiany łańcucha rozrządu jest uzależniony od miejsca naprawy.

BMW 120i e87 – wymiana łańcucha rozrządu cena części
część ASO (zł) zamiennik (zł)
łańcuch rozrządu 463 550
szyna ślizgowo-napinająca 300
szyna ślizgowa (górna) 172
napinacz hydrauliczny łańcucha 290
koło łańcuchowe (zębatka) 101
śruby 90
RAZEM 1416 550

Ceny oryginalnych części BMW są ok. 3 razy wyższe niż dobrej jakości zamienniki. Do tego należy doliczyć koszt robocizny. W ASO BMW cena robocizny wbiła w nas w osłupienie – 5300 zł. Biorąc pod uwagę zakres pracy to wyjątkowo wysoka kwota. Nieautoryzowany mechanik za wymianę łańcucha rozrządu policzy od 500 do 800 zł. Do tego trzeba doliczyć wymianę oleju (niecałe 5 litrów 5W-30 za ok. 200 zł, filtr oleju 90 zł i robocizna 50 zł). Cała operacja powinna zamknąć się kwocie od 1200 do 1700 zł.

Zobacz: Wymiana koła dwumasowego i błędy, które skracają trwałość dwumasy

11
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
StefanDaily DriverHubertMarcinKrystian Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Hubert
Gość
Hubert

A w bmw serii 1 120d rozrząd znajduje się z przodu czy z tylu silnika?

Zdzislaw
Gość
Zdzislaw

Silnik 1.6 e 87, wymiana musi byc wykonana z Vanosami i Megnet ventil, regulujacym cicnienie oleju w glowicy i na kolach zebatych walkow rozrzadu. Wamiana samego lancucha nic nien daje. Jezeli mamy zdiagnozowany kod usterki nokenvelle Sensor, jednego lub obu walkow, bezwzglednie musimy wymieniac komplet.

Jasiek
Gość
Jasiek

Ile BMW sobie liczy za robotę? Ponad 5000 zł? Niemożliwe 😀

Krzysiek
Gość
Krzysiek

Od kiedy BMW 116i ma silnik 2 litry…. ludzie… kto to pisze….

Mucha
Gość
Mucha

Bmw 116 i 118 i 120i mają ten sam silnik 2.0 a 1.6 silnik to wersja od PSA bardzo nieudana

Stefan
Gość
Stefan

Mucha ja Mam 1,6 i jakoś nie narzekam od 6 lat nim jeżdżę i bez awarii

Krystian
Gość
Krystian

BMW 1 oznaczenie 116i silnik n43b20 w standardzie 2 litry 122konie. Jak nie masz pojęcia to się nie odzywaj

Marcin
Gość
Marcin

nie wiem kto to pisze ale czytaj ze zrozumieniem

Aktualności