Kiedy pierwsza poduszka powietrzna trafiła do samochodu?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mercedes-Benz · Dodane: 18 marca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jaki samochód miał jako pierwszy poduszkę powietrzną? Volvo? Nie. Saab? Też nie. To Oldsmobile Toronado był pierwszym autem wyposażonym w airbag kierowcy. Ale który samochód miał jako pierwszy poduszkę powietrzną pasażera? Jakie auto miało jako pierwsze kurtyny powietrzne? Był to Mercedes-Benz!

Pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w poduszkę powietrzną był amerykański Oldsmobile Toronado. Airbag został w nim wprowadzony w 1973 roku. Pierwszym europejskim autem z poduszką powietrzną był  natomiast Mercedes-Benz klasy S (W126), który zadebiutował w 1981 roku. Niemiecka limuzyna, była też pierwszym samochodem jednocześnie wyposażonym w poduszkę powietrzną i pasy bezpieczeństwa (które w USA nie były obowiązkowe). Następne lata pokazały, że to Mercedes dużo mocniej zaangażował się w prace nad rozwojem systemów bezpieczeństwa.

Mercedes-Benz klasy S W126 był pierwszym europejskim autem z poduszką powietrzną kierowcy.

Airbag kierowcy stanowił preludium Mercedesa w zakresie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy. W 2018 roku minęło bowiem 30 lat od kiedy Mercedes-Benz wprowadził  na rynek pierwszą poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu, która swój debiut także miała w klasie S W126. Z kolei w 1998 roku w Mercedesie klasy E W210 zastosowano pierwsze na świecie kurtyny powietrzne. Dziś trudno sobie wyobrazić, by nowe auta nie miały tego typu rozwiązań w standardowym wyposażeniu, ale jeszcze 20 lat temu, oba te rozwiązania były albo w ogóle niedostępne autach, albo wymagały kosztownych dopłat. Dziś tzw. airbagi są stosowane powszechne, a ich liczba sięga nawet kilkunastu sztuk w jednym samochodzie! Od poduszki kolanowej, przez zintegrowaną w pasie bezpieczeństwa, aż po boczne poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę.

Jak i kiedy Mercedes skonstruował swoja pierwszą poduszkę powietrzną?

Prace nad projektem pierwszej poduszki powietrznej w firmie Mercedes-Benz rozpoczęły się już w 1966 r. Trwały one jednak aż 5 lat i dopiero w październiku 1971 r. producent zarejestrował odpowiedni patent (specyfikacja patentu nr DE 21 52 902 C2). Jeszcze dłużej trwało wprowadzenie gotowego rozwiązania do produkcji seryjnej. Stało się to dziesięć lat później, kiedy to Klasa S z serii 126 otrzymała poduszkę powietrzną dla kierowcy. Był to milowy krok w dziedzinie pasywnego bezpieczeństwa aut Mercedes-Benz. Ze względu na fundamentalne znaczenie innowacja ta została szybko wprowadzona w całej branży motoryzacyjnej.

Jak działa poduszka powietrzna w samochodzie?

Jeśli chodzi o podstawowe zasady działania poduszki powietrznej, do dziś niewiele się zmieniło: czujniki jednostki uaktywniającej reagują na szczególnie silne opóźnienie występujące podczas wypadku i uruchamiają mechanizm napełniania poduszki. Uwolniony przez generator gazu azot błyskawicznie wypełnia wówczas tekstylny worek w kształcie poduszki. Worek jest wykonany z tkaniny poliamidowej, a od środka ma gumowaną powierzchnię. Poduszka ochronna amortyzuje ruch ludzkiego ciała i wspólnie z pasem bezpieczeństwa (oraz napinaczem i ogranicznikiem siły napięcia) rozprasza energię kinetyczną uderzenia.

Obecnie wiele czołowych poduszek powietrznych ma konstrukcję adaptacyjną – co oznacza, że nie są one aktywowane od razu w całości, ale dwuetapowo. Pozwala to regulować efekt ich działania w odniesieniu do zarejestrowanej przez czujniki siły uderzenia.

Rozwój poduszek powietrznych

Mercedes-Benz konsekwentnie rozwija system poduszek ochronnych od chwili wprowadzenia na rynek airbagu dla kierowcy w 1981 r. Jego kolejne ewolucje miały na celu dostosowanie go do umieszczenia w innych punktach kabiny pojazdu, a tym samym skuteczniejszego zabezpieczenia jego pasażerów. Jako pierwszy skorzystał na tym pasażer przedniego fotela – żaden inny producent nie oferował wówczas poduszki czołowej dla pasażera. We wrześniu 1987 roku wprowadzono ją jako opcjonalne wyposażenie limuzyny i coupé Klasy S. Po debiucie w segmencie modeli luksusowych poduszka powietrzna dla pasażera trafiła do pojazdów klasy wyższej średniej – serii 124. W sierpniu 1994 r. włączono ją, podobnie jak zagłówki tylnych siedzeń, w zakres standardowego wyposażenia wielu osobowych modeli Mercedes-Benz. W Klasach S oraz SL element ten był seryjnie montowany już w 1992 r.

Mercedes-Benz klasa S W126 otrzymał w 1988 roku poduszkę powietrzną dla pasażera

Pierwsza poduszka powietrzna dla pasażera sprzed 30 lat zajmowała cały schowek na rękawiczki i miała pojemność 170 l (podczas gdy kierowcy tylko 60 l). Postępująca miniaturyzacja pozwoliła jednak szybko zmniejszyć jej komponenty. Był to zresztą warunek stosowania poduszek powietrznych w innych miejscach kabiny samochodu – wszak zderzenie czołowe jest tylko jednym z wielu scenariuszy wypadków drogowych.

Pierwsze kurtyny powietrzne w samochodzie osobowym

Boczne poduszki powietrzne, zaprezentowane w roku 1993, a 2 lata później wprowadzone do Klasy E, miały na celu zapewnienie podróżującym ochrony w obliczu uderzenia w bok pojazdu. Podobne zadanie miały zabudowane w ramach dachowych kurtyny powietrzne, zaprezentowane przez Mercedes-Benz w 1998 r.

Wiele osób myli boczne poduszki powietrzne z kurtynami. Różnice dobrze to obrazuje ten Mercedes-Benz klasa S W220. 

W czasie zderzenia bocznego rozwijają się one wzdłuż bocznych szyb, dzięki czemu mogą w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko urazów głowy kierowcy, pasażera z przodu oraz pasażerów zajmujących skrajne miejsca tylnych siedzeń. Ta światowa innowacja zadebiutowała w lipcu 1998 r. jako opcja wyposażenia ówczesnej Klasy E (seria 210). W Klasie S serii 220, wprowadzonej na rynek jesienią 1998 r., od samego początku należała do standardowej specyfikacji.

Rodzaje poduszek powietrznych

Kolejne nowatorskie rozwiązania Mercedes-Benz w zakresie poduszek ochronnych to: boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową (rok 2001), poduszka kolanowa (rok 2009), a także boczne poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę, airbagi w pasach bezpieczeństwa oraz zintegrowane z siedziskami (rok 2013).

Od samego początku inżynierowie Mercedes-Benz podkreślali, że poduszki powietrzne nie zastępują funkcji najważniejszego układu ochronnego – pasów bezpieczeństwa. Przeciwnie, oba te rozwiązania uzupełniają się wzajemnie i wspólnie zwiększają poziom bezpieczeństwa. Od kilku lat w samochodach Mercedes-Benz stosuje się ich bezpośrednie połączenie: to poduszki powietrzne zintegrowane w pasach bezpieczeństwach, wprowadzone w 2013 r.

Zobacz: Fiat Tipo ma problemy z wybuchającymi poduszkami powietrznymi!

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
SICKAuto Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
SICKAuto
Gość
SICKAuto

Na uczelni pokazywali nam film, że w motoryzacji lata temu badano wplyw uderzen na cialo ludzkie w taki sposób ze brano ludzkie ciala z kostnic 😛 owijano bandazami i wkladano w miejsca pasażerów. Taka ciekawostka 😀

Aktualności