REKLAMA

Pięciocylindrowy silnik Audi ma już 40 lat!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 1 września 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pięciocylindrowe silniki Audi mają świetne opinie zarówno jeśli chodzi o ich trwałość, jak i dźwięk oraz osiągi jakie generują. W tym roku mija dokładnie 40 lat odkąd Audi zaprezentowało światu pierwsze swoje auto z pięciocylindrowym motorem. Oto historia tego silnika!

Dokładnie 40 lat temu na świat przyszło pierwsze Audi z pięciocylindrowym silnikiem. Zaszczyt ten przypadł modelowi 100 z serii C2, który aspirował do klasy wyższej. Pomóc mu w tym miał właśnie nieszablonowy motor, który był rozwinięciem czterocylindrowego silnika z serii EA 827. Benzynowy motor miał pojemność 2,1 litra, nowoczesny układ wtryskowy i osiągał moc 136 KM. Choć na przestrzeni lat „pięciogarowe” jednostki napędowe Audi były stale udoskonalane i wzmacniane, to właśnie silnik z Audi 100 jest protoplastą dzisiejszych, sportowych motorów, napędzających m.in. Audi RS3 Sportback i Audi TT RS!

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

Szybki rozwój pięciocylindrowego silnika Audi

Silniki o pięciu cylindrach z początku zasilane były benzyną, ale już w 1978 roku Audi zaprezentowało pierwszą wersję pięciocylindrowego diesla. Była to konstrukcja wolnossąca, o pojemności skokowej dwóch litrów, która rozwijała moc 70 KM. Rok później zadebiutowało kolejne pionierskie osiągnięcie Audi – pierwszy pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy. Osiągająca moc 170 KM i rozwijająca moment obrotowy 265 Nm jednostka napędowa, napędzała nowy wówczas topowy model Audi 200 5T.

silnik pięciocylindrowy Audi

Pięciocylindrowy silnik Audi

Jeszcze więcej do zaoferowania miał pięciocylindrowy silnik benzynowy montowany w Audi Ur-quattro z roku 1980. Turbodoładowanie, chłodnica powietrza doładowującego – intercooler oraz stały napęd na cztery koła, to techniczny pakiet czyniący z tego samochodu idealny pojazd zarówno dla sportów motorowych, jak i dla codziennego użytku. W chwili rozpoczęcia sprzedaży, auto to generowało moc 200 KM. Fin Hannu Mikkola, zdobył w nim tytuł mistrza kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1983. W tym samym roku Audi przedstawiło o 24 cm krótszą wersję Sport quattro o szerszym rozstawie kół. Napędzał ją nowo zaprojektowany, czterozaworowy silnik pięciocylindrowy o mocy 225 kW (306 KM), zbudowany z aluminium.

Audi Sport Quattro

Audi Sport Quattro

Sport quattro był w owym czasie najsilniejszym, oferowanym przez niemieckiego producenta samochodem, dopuszczonym do użytku na drogach publicznych. Model ten był też bazą dla nowego samochodu rajdowego grupy B, którego czterozaworowy silnik już od momentu startu generował moc 450 KM (331 kW). Mocna rajdówka zadebiutowała w przedostatniej imprezie sezonu 1984 – rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej. W pozostałych jedenastu rajdach tego sezonu, Szwed Stig Blomqvist zasiadał za kierownicą B-grupowego Audi quattro A2, o mocy 265 kW (360 KM). Na koniec, Blomqvist zdobył tytuł Mistrza Świata Kierowców, a Audi, Mistrza Świata Producentów.

Najmocniejsza wersja pięciocylindorwego silnika Audi – 2.2 T 720 KM !

Również po wycofaniu się Audi ze startów w rajdach w roku 1986, cztery pierścienie kontynuowały dobrą, sportową passę. W roku 1987,Walter Röhrl za kierownicą Audi Sport quattro S1 (E2), wygrał wyścig w górę szczytu Pikes Peak w USA. Jego wyścigowe auto generowało moc 440 kW (598 KM). Natomiast model IMSA-GTO brylował w roku 1989 w amerykańskich wyścigach samochodów turystycznych, rozwijając 720 KM mocy – ciągle jeszcze z pojemności skokowej mniejszej niż dwa litry.

Audi 90 quattro IMSA GTO

Audi 90 quattro IMSA GTO

Kolejny krok milowy w historii motoryzacji, Audi zaprezentowało podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie nad Menem w roku 1989. Tam właśnie, po raz pierwszy pokazano Audi 100 TDI. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z pięciocylindrowym turbodieslem, bezpośrednim wtryskiem paliwa i z w pełni elektronicznym zarządzaniem pracą silnika. Z pojemności skokowej 2,5 litra generował moc 88 kW (120 KM). Jednocześnie, Audi nieustannie poszerzało paletę swych pięciocylindrowych silników benzynowych. W roku 1994, na rynek weszło Audi RS 2 o mocy 315 KM. Jego wersja Avant, o mocy pojazdu sportowego, stała się prekursorem nowej klasy samochodów.

Pięciocylindrowe silniki Audi ustępują miejsca motorom V6

W roku 1994, wraz z pojawieniem się na rynku Audi A4 (B5), pięciocylindrowe jednostki opuściły segment B. W latach dziewięćdziesiątych były stopniowo zastępowane przez nowe silniki V6. Ostatnie silniki pięciocylindrowe, 2.5 TDI w Audi A6 i 2.3 Turbo w Audi S6, wyszły z produkcji w 1997 roku. W 2009 roku nastąpił ich wielki „come back”. Turbodoładowana, pięciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem, pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijał moc 340 KM. Ten sam motor sprawdził się też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 360 KM. Dziś, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 400 KM. Począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzędu nagrodziło tę jednostkę tytułem silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.

Zobacz: Audi SQ7 nafaszerowane zaawansowaną techniką!

W 2009 roku nastąpił ich wielki „come back”. Turbodoładowana, pięciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem, pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijał moc 250 kW (340 KM). Ten sam motor sprawdził się też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 265 kW (360 KM). Dziś, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 294 kW (400 KM). Począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzędu nagrodziło tę jednostkę tytułem silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.

Zobacz: Audi RS Q3 performance 2.5 TFSI 367 KM – dane techniczne i osiągi

Wszyscy, którzy chcieliby osobiście zobaczyć pierwsze pięciocylindrowe modele Audi, mogą to zrobić w Forum Audi w Neckarsulm. Wystawa zatytułowana „Od zera do 100“ prezentuje wiele eksponatów, dzięki którym można prześledzić emocjonującą historię silnika Audi, który odniósł tak olbrzymi sukces. Wśród nich jest też jeden z pierwszych egzemplarzy pięciocylindrowej, wysokoprężnej jednostki TDI, pochodzącej z Audi 100 z roku 1989. Wystawa czynna będzie do 6 listopada 2016 r. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj.

Historia pięciocylindrowego silnika Audi

1976 pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy w Audi 100 (C2)

1978 pięciocylindrowy silnik gaźnikowy 1.9 115 KM w Audi 100 (C2)

1978 pierwszy pięciocylindrowy silnik Diesla w Audi 100 (C2)

1980 pięciocylindrowy benzynowiec z turbodoładowaniem  w Audi 200 5T (C2)

1980 pięciocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem spalinami i wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego w Audi quattro (B2) później określanym mianem Ur-quattro 2.1 Turbo 200 KM

1983 silnik pięciocylindrowy zwycięża w rajdach

1983 – pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik benzynowy, turbodoładowany spalinami i wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego w limitowanym do 214 sztuk Audi Sport quattro (B2) o mocy 306 KM i 360 KM w wersji rajdowej

1984 pięciocylindrowy silnik benzynowy 2,3 l o mocy 136 KM z mapą sterowania pracą silnika i standardowym układem oczyszczania spalin

1987 – rekord świata w wyścigu na szczyt Pikes Peak w Audi Sport quattro S1 (E2)

1988 – pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem spalinami, wyposażony w katalizator (silnik S) w Audi 200 quattro 20V (C3)

1989 – najmocniejszy pięciocylindrowy silnik Audi debiutuje na torze w Audi 90 quattro IMSA GTO, ma on pojemność 2,2 l i moc 720 KM

1989 – pierwszy seryjny samochód osobowy z pięciocylindrowym turbodieslem z wtryskiem bezpośrednim czyli Audi 100 TDI (pojemność 2,5 l, moc 120 KM)

1991 – pięciocylindrowy silnik S o zwiększonej mocy i z funkcją overboost w Audi S4, S2 Avant (B4) i Coupe (B3)

1994 – pierwszy pięciocylindrowy silnik RS w Audi Avant RS 2 (B4) 2.2T 315 KM

2009 – turbodoładowany 2.5 TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny, z chłodnicą powietrza doładowującego  o mocy 340 KM w Audi TT RS, a potem w RS 3 Sportback

2010 – Audi TT RS w wyścigach

2015 – wzmocniony do 367 KM 2.5 TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny, turbodoładowaniem i z chłodnicą powietrza doładowującego w Audi RS 3 Sportback

2016 2.5 TFSI o mocy 400 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny, turbodoładowaniem i z chłodnicą powietrza doładowującego w Audi TT RS

Zobacz: Jak testuje się trwałość samochodów marki Audi?

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karol Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

fajnie zebrane info na temat historii tego pieciocylindrowego silnika

Aktualności