REKLAMA

Import samochodów używanych do Polski znowu rośnie!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 8 lipca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rośnie liczba aut sprowadzanych do Polski z zagranicy. Koronawirus mocno przystopował branżę, ale w czerwcu odnotowano już wyraźny wzrost importu. Wyniki nadal są gorsze niż w roku ubiegłym, ale różnica jest już niewielka. Import odradza się znacznie szybciej niż sprzedaż nowych samochodów.

Panika wywołana koronawirusem mocno uderzyła w branżę motoryzacyjną na cały świecie. Sytuacja okazała się także bardzo trudna dla firm i osób sprowadzających do Polski samochody z zagranicy. Przymusowa kwarantanna osób powracających do kraju sprawiła, że import pojazdów wyraźnie zamarł. Ale sytuacja, przynajmniej na tę chwilę, poprawia się. Świadczyć mogą o tym dane statyczne z czerwca 2020 roku, jakie opublikował instytut SAMAR.

Import aut do Polski w dobie koronawirusa

Sytuacja na polskim rynku pojazdów importowanych w ujęciu całościowym nie wygląda jeszcze optymistycznie, ale dostrzec można odejście od negatywnego trendu z okresu od marca do maja. Licząc od początku 2020 roku, import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony do Polski wyniósł 376 900 sztuk, czyli o 24,9% mniej niż rok wcześniej. Jednak dane za czerwiec są bardziej optymistyczne.

Zobacz: Czy warto kupić samochód w obecnej sytuacji na rynku? 

W ciągu tego miesiąca zarejestrowano w Polsce 72 853 aut sprowadzonych z zagranicy. Oznacz to, że wynik ten był tylko o 6,7% gorszy niż rok temu i jednocześnie aż o 30,6% lepszy niż w maju. Dane te jasno wskazują, że import używanych samochodów w Polsce odradza się znacznie szybciej niż sprzedaż nowych samochodów.

Zobacz: Czy warto kupić sprowadzane auto od handlarza?

Niewiele zmienia się za to w strukturze wieku importowanych samochodów. Średni wiek aut sprowadzonych w pierwszym półroczu 2020 roku to 11,8 roku, podobnie – w samym czerwcu. Warto podkreślić, że wiek importowanych pojazdów różni się w zależności od zastosowanego w nich rodzaju paliwa. Średni wiek samochodów osobowych i dostawczych z silnikami Diesla wynosi 10 lat i 8 miesięcy, średni wiek aut z napędem benzynowym – 12 lat i 7 miesięcy. Oczywiście najmłodsze są samochody elektryczne (4 lata i 8 miesięcy).

Zainteresowanie silnikami diesla nieznacznie osłabło, ale nadal stanowią one ponad 40% wszystkich importowany aut.

Pojazdy z silnikami Diesla w czerwcowym imporcie aut osobowych* stanowią 42,1%. Trend 12-miesięczny spadł do poziomu 43,4%. We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż rok wcześniej. Najwięcej sprowadzonych samochodów zarejestrowano w woj. wielkopolskim (49 943 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w porównaniu z ubiegłym rokiem (-21,1%).

Skąd Polacy najczęściej ściągają używanego auta?

Wśród krajów, skąd najczęściej trafiają auta do Polski od lat prym wiodą Niemcy, Francja i kraje Beneluksu. Statystyki pokazują za to, że gwałtownie rośnie import aut z USA. Mimo kryzysu wyraźnie wzrosło zainteresowanie pojazdami ze Stanów Zjednoczonych. Poniżej prezentujemy ranking TOP10 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 209 904 szt. (-27,5%)
2. Francja – 39 076 szt. (-21,0%)
3. Belgia – 26 264 szt. (-25,7%)
4. Stany Zjednoczone – 16 389 szt. (8,2%)
5. Holandia – 16 097 szt. (-27,0%)
6. Włochy – 13 048 szt. (-33,3%)
7. Szwajcaria – 10 397 szt. (-26,5%)
8. Dania – 9 574 szt. (-27,1%)
9. Austria – 9 076 szt. (-25,5%)
10. Szwecja – 8 454 szt. (-24,1%)

Kryzys niewiele też zmienił w kontekście preferencji Polaków odnośnie najchętniej sprowadzanych marek aut. Nadal rządzi Volkswagen. Poniższy ranking obejmuje 20 najczęściej sprowadzanych marek w 2020 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe marki tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

1. Volkswagen – 41 605 szt.
2. Opel – 36 064 szt.
3. Ford – 33 523 szt.
4. Audi – 32 116 szt.
5. Renault – 24 326 szt.
6. BMW – 23 495 szt.
7. Peugeot – 18 767 szt.
8. Mercedes – 17 680 szt.
9. Citroen – 17 453 szt.
10. Fiat – 12 712 szt.
11. Toyota – 12 474 szt.
12. Hyundai – 11 073 szt.
13. Nissan – 9 973 szt.
14. SEAT – 9 856 szt.
15. Volvo – 9 234 szt.
16. Skoda – 8 389 szt.
17. Kia – 8 355 szt.
18. Honda – 7 415 szt.
19. Mazda – 7 371 szt.
20. Suzuki – 5 206 szt.

Dane statyczne udostępnione przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności