REKLAMA

Test Skoda Octavia 1.5 TSI DSG

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 23 stycznia 2024
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Nowa Skoda Octavia napędzana przez silnik 1.5 TSI i skrzynię DSG z serii DQ200 kusi ogromnym bagażnikiem, dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Czy faktycznie jest tak udana, jak zachwala ją producent? Sprawdziliśmy to testując wersję Sportline wyposażoną w pakiet … off-road i hybrydowy napęd 1.5 TSI MHEV.

Szukając rozsądnego auta, które będzie przestronne, żwawe, a do tego oszczędne, warto wziąć pod uwagę Skodę Octavię z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM. W erze modnych, choć raczej mało praktycznych SUV-ów, czeski liftback okazuje się być prawie pod każdym względem lepszym od nich wyborem. I choć naszym zdaniem najciekawszą wersją Octavii jest topowy model RS, bo świetnie łączy funkcjonalność ze sportowym zacięciem, to silnik 1.5 TSI zapewnia nie tylko niższe zużycie paliwa, ale i osiągi na naprawdę niezłym poziomie.  A do tego może ona mieć atrybuty crossovera, o które mało kto ją posądza.

Skoda Octavia Sportline – może mieć pakiet off-road!

Bo choć Skoda Octavia w testowanej wersji Sportline ma mieć nieco bardziej sportowy charakter, to okazuje się, że można ją wyposażyć w pakiet … off-road! Tym samym agresywniej stylizowane zderzaki, lotka na klapie bagażnika i czarne dodatki takie jak grill i lusterka zaczerpnięte z Octavii RS łączą się tu z … podniesionym o 15 mm prześwitem (względem bazowej wersji) oraz dodatkowymi osłonami silnika i skrzyni biegów. I choć takie połączenie wydaje się trochę bez sensu, bo ogranicza walory dynamiczne na zakrętach, to prawda jest taka, że ta mieszanka okazuje się … przekonująca.

Choć to Sportline, to można dokupić do niego pakiet off-road zwiększający prześwit o 15 mm. Skoda stoi wyżej, ale sportowe dodatki zestawu Sportline nadają jej dynamiki. 

Z jednej strony auto wygląda dynamicznie i łatwiej pokonuje wysokie krawężniki, a z drugiej i tak mało kto kupuje Octavię z myślą o czerpaniu frajdy ze sportowej jazdy po winklach (zwłaszcza z silnikiem 1,5 l). Bardziej przeszkadza fakt, że jej matrycowe reflektory (22 segmenty na lampę), podobnie jak w modelu RS, nadal potrafią oślepiać innych kierowców na drodze, bo komputer nie dostrzega ich z większej odległości. Za to ich jasność i zasięg doświetlania poboczy są ponad przeciętnie dobre.

Skoda Octavia Sportline – wnętrze

W kabinie  uwagę zwracają porządnie trzymające w zakrętach sportowe fotele (szkoda, że pokryte mało przyjemnym materiałem), tkanina na kokpicie i nowoczesny projekt deski rozdzielczej. Do tego imponujący 600-litrowy bagażnik, spora ilość miejsca w obu rzędach siedzeń i niezła ergonomia kokpitu, wyposażonego w wiele analogowych przycisków. Nie zabrakło także flokowanych kieszeni w drzwiach, sporych schowków czy dogodnie ulokowanej ładowarki indukcyjnej do smartfona.

Skoda Octavia posiada bagażnik o pojemności aż 600 litrów. To najlepszy wynik w tej klasie aut i jednocześnie jeden z największych kufrów na rynku. 

Są też całkiem nowoczesne rozwiązania jak dobrej jakości wyświetlacz HUD na przedniej szybie czy 3-strefowa klimatyzacja oraz praktyczne, jak podgrzewana przednia szyba i kierownica. Co zadziwiające, w naszym egzemplarzu nie było za to kamery cofania, ale na szczęście można ją dokupić (nawet wersji 360 stopni).

Sterowanie klimatyzacją i radiem za pomocą dotykowych paneli pod ekranem to słabe rozwiązanie. Analogowe przyciski spisują się dużo lepiej. 

Materiały są niezłej jakości, chociaż twarde boczki tylnych drzwi to przesadna oszczędność. Spasowanie jest dobre, ale w naszych egzemplarzu skrzypiały lekko drzwi kierowcy. Nie można narzekać na wyciszenie wnętrza, bo niski współczynnik oporu aerodynamicznego sprawia, że nawet przy prędkościach rzędu 130-140 km/h, szum powietrza opływającego Skodę niespecjalnie przeszkadza pasażerom. Na pewno mniej niż nieco za słabo wyciszone nadkola.

Zobacz: Test Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline

Na co dzień najbardziej brakuje tak naprawdę analogowych pokręteł do sterowania radiem i klimatyzacją, bo regulacja dotykowymi panelami pod ekranem multimedialnym to nie porozumienie. Sporadycznie pojawiają się też problemy z samoczynnym rozłączaniem i podłączaniem telefonu za pomocą Bluetooth. Nauczyć się też trzeba obsługi komputera pokładowego, bo niektóre funkcje (resetowanie komputera pokładowego) są dziwnie poukrywane.

Skoda Octavia Sportline – silnik 1.5 TSI 150 KM

Bardzo mocną stroną testowanej Skody jest silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM. Ten niewielki motor jest naszpikowano wydajnymi, choć i skomplikowanymi rozwiązaniami, które mają zapewniać niskie zużycie paliwa, dobre osiągi i spełnianie rygorystycznych norm emisji spalin. Turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic (prawdziwa rzadkość w świecie benzynowych silników), bezpośredni wtrysk paliwa o ciśnieniu sięgającym 350 barów, ścianki cylindrów pokryte warstwą żelaza o grubości 100 mikrometrów dla ograniczenia tarcia i filtr cząstek stałych GPF. A do tego system ACT II-generacji pozwalający na jazdę tylko na 2 cylindrach dla redukcji zużycia paliwa. Całość połączona z suchą, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG z serii DQ200 o 7 przełożeniach tworzy udany zestaw.

Silnik 1.5 TSI to tzw. miękka hybryda MHEV. Nie rozczarowuje osiągami i mimo niewielkiej pojemności jest elastyczny oraz zrywny, choć nafaszerowany rozbudowanym osprzętem. 

Silnik chętnie bierze się do pracy nawet poniżej 2 tys. obr./min, jest elastyczny i zapewnia naprawdę dobre osiągi. Według producenta taka Skoda rozpędza się 0-100 km/h w 8,5 s a maksymalnie aż do 230 km/h. Dla porównania mocniejszy o 10 KM Hyundai i30 Fastback rozpędza się tylko do 210 km/h. Jednostka Skody jest też dynamiczniejsza niż motor 1.3 Turbo 163 KM z Mitsubishi ASX czy Mercedesa Klasy A.

Skoda Octavia 1.5 TSI – zmierzone osiągi

Jak wynika z naszych pomiarów, Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI rozpędza się 0-100 km/h w 8,7 s, co jak na moc i wielkość silnika, a do tego gabaryty auta jest bardzo dobrym wynikiem. Gdyby nie kontrola trakcji, która potrafi się niespodziewanie włączać, mimo wcześniejszej dezaktywacji (!), można by pochwalić Skodę za ogromną powtarzalność  w osiąganych czasach. Co więcej dobre osiągi utrzymuje ona do prędkości 150 km/h, ale nawet powyżej niej całkiem nieźle jeszcze przyspiesza, kończąc swój sprint przy licznikowych 227 km/h.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 6° C, opony zimowe)
Skoda Octavia 1.5 TSI 150 KM DSG 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 8,7 s 12,2 s 16,4 s 22,1 s 31,7 s 44,4 s
Pokonanie 400 m ze startu zatrzymanego 16,4 s (140,0 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 41,4 m

Zobacz: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Żeby była jednak jasność – w porównaniu do silnika 2.0 TSI 245 KM, przepaść w osiągach jest bardzo duża, chociaż rośnie ona wyraźnie dopiero powyżej 100 km/h. W sprincie do „setki” mocniejszej RS przeszkadza słaba trakcja i mocno buksujące koła, przez co jej przewaga to tylko 2 sekundy. Ale w sprincie 90-130 km/h albo 100-200 km/h mocniejsza RS ma gigantyczną przewagę.

Skoda Octavia 1.5 TSI – zużycie paliwa

Możliwość pracy tylko na 2-cylindrach (nawet przy prędkości 130 km/h), bezpośredni wtrysk paliwa i mała pojemność silnika przekładają się na niskie wyniki zużycia paliwa. Nie ma znaczenia, czy mówimy o jeździe w mieście czy na autostradzie – jednostka 1.5 TSI nie ma dużego  apetytu na paliwo, w czym pomaga niskie i aerodynamiczne nadwozie.

test Skoda Octavia 1.5 TSI 150 KM miasto zużycie paliwa

W zakorkowanej Warszawie spokojnie można ograniczyć zużycie paliwa do mniej niż 8 l/100 km (testowe spalanie w mieście wyniosło 7,6 l/100 km), na autostradzie do 6,9 l/100 km, a na drodze ekspresowej, jadąc non stop 123 km/h (rzeczywiste 120 km/h) do 5,9 l/100 km. Co najważniejsze, w przeciwieństwie do wielu aut na rynku, Skoda Octavia z tym silnikiem nie wymaga specjalnego skupiania się podczas jazdy i „pieszczenia” z pedałem gazu, aby uzyskiwać niskie wyniki spalania.

Skoda Octavia 1.5 TSI – prowadzenie

Pod kątem prowadzenia prezentowana Skoda Octavia Sportline z pakietem off-road prowadzi się specyficznie. Bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy działa wręcz książkowo, ale uniesione nadwozie reaguje wyraźnymi ruchami przy każdym mocniejszym skręcie kierownicą. Na szczęście mimo tych przechyłów, poziom przyczepności mechanicznej jest duży i daje kierowcy zaufanie do możliwości trakcyjnych auta. Do tego Octavia świetnie zachowuje się przy bardzo wysokich, autostradowych prędkościach, wykazując pewność prowadzenia typową dla aut niemieckich. W długiej trasie jest rewelacyjna.

Zwiększony prześwit jest odczuwalny przy większych ruchach kierownicą, ale na autostradzie Octavia wybornie radzi sobie z bardzo dużymi prędkościami. Komfort jazdy jest bardzo dobry, ale pracę zawieszenia słychać na większych dziurach.

Podobnie jednak jak w innych autach z grupy Volkswagena, zawieszenie Skody pracuje odczuwalnie głośniej na nierównościach niż konstrukcje Peugeota czy Hondy. Do tego w ciasnych szykanach pokonywanych z dużymi prędkościami pojawia się wyraźna podsterowność, ale ciekawostką jest fakt, że odpuszczając gaz w zakręcie, można wygenerować łatwą do kontrolowania nadsterowność.

Skoda Octavia 1.5 TSI – hamulce i droga hamowania

Zadziwiająco dobrze Skoda Octavia 1.5 TSI wypada też w próbach hamowania. Dlaczego to takie dziwne? Bowiem na oponach zimowych Continentala czeskie auto zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na dystansie 41,4 m. To jeden z lepszych rezultatów wśród wszystkich testowanych przez nas aut.

Zobacz: 8-tłoczkowe zaciski Brembo OCTYMA – unikatowa budowa

Co prawda rekordzista czyli Opel Astra Hybrid potrzebował na to zaledwie 39,0 m, ale już taki VW Arteon 42,7 m. Do tego wyniki telemetryczne pokrywają się z odczuciami zza kierownicy, bo Octavia szybko reaguje na naciśnięcie pedału hamulca, a energia hamowania uwalniana jest z dużą siłą.

Skoda Octavia 1.5 TSI – cena i wyposażenie

Żeby myśleć o zakupie Skody Octavii trzeba mieć w zapasie co najmniej 100 200 zł, bo tyle kosztuje bazowa odmiana Active z silnikiem 1.0 TSI 110 KM. Odmiana Sportline z silnikiem 1.5 TSI 150 KM to koszt min. 135 850 zł. Żeby mieć jednak automatyczną skrzynię biegów trzeba dopłacić 7 tys. zł, ale równie dobrze skonfigurowany model jak nasz to koszt ponad 160 tys. zł. Dopłaty wymaga m.in. wyświetlacz HUD (2750 zł), pakiet zimowy (2500 zł), pakiet Sportline Selection (5150 zł) czy Travel Assist (2850 zł). My zalecamy jeszcze wybrać kamerę 360 stopni.

Zobacz: Test Cupra Leon ST 2.0 TSI 190 KM

Test Skoda Octavia 1.5 TSI DSG

Ocena

89 %
Opinia autora: "Rozsądne auto rodzinne, z ogromnym bagażnikiem i przemyślanym wnętrzem. Zadziwiająco zwinne i oszczędne zarazem, a przy tym lubiące szybką jazdę autostradą. Ciche, wygodne i odprężające na dłuższej trasie. Ale czy nie aż nadto skomplikowane pod maską? Czas pokaże. "
dobre osiągi, niskie zużycie paliwa, świetne hamulce, stabilne prowadzenie przy dużych prędkościach, wygodne zawieszenie, duży prześwit, ogromny bagażnik, spore wnętrze, dobrze trzymające na boki fotele sportowe, ergonomiczny kokpit, analogowe przyciski, dobrej jakości ekrany, przyzwoity sprzęty audio i wyświetlacz HUD, niezły stosunek ceny do jakości
trochę za głośno pracujące na dużych dziurach zawieszenie, matrycowe reflektory oślepiające kierowców z przeciwka, niektóre opcje w komputerze pokładowym dziwnie poukrywane, gniazdo zapalniczki w bagażniku, fotele bez regulowanych zagłówków

Cena

166 050 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Skoda
Model:
Octavia MHEV
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
135 850 zł
Ocena samochodu:
89 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,5 s
Prędkość maksymalna:
230 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
5,3 /100 km l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
15
Pojemność silnika:
1498 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
150 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
150 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5000-6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
250 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa
Liczba biegów:
7
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2686 mm
Długość nadwozia:
4689 mm
Szerokość nadwozia:
1829 mm
Wysokość nadwozia:
1470 mm
Prześwit:
158 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,245
Masa własna:
1296 kg
Ładowność:
594 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
600 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1555 l
Pojemność zbiornika paliwa:
45 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
mm
Średnica tylnych hamulców:
mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
b.d.
Średnica zawracania:
10,4 m
Opony:
225/45/R18 Continental WinterContact TS860

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
7,6 /100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,3 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,3 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2550 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
44,4 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
5,9 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
35,7 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
16,4 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
41,4 m

7
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
3 Thread replies
6 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
PawelDariuszJ7lekDaily Drivermarek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Pawel
Gość
Pawel

Czy taka Skoda Octavia 1.5 TSI jest dużo słabsza od tej RS?

J7lek
Gość
J7lek

No i to jest test a nie ględzenie. Możecie zrobić taki test Cupry Leona 1.5 TSI? Ciekawe jaka różnica w osiągach

marek
Gość
marek

To nie jest błąd z tą prędkością maksymalną? 1.5 tylko 150 koni i 230 km/h?

ANDRE
Gość
ANDRE

Całkiem spoko ta Octavia. Czy to prawda, że infotainment ciągle się wiesza a AndroidAuto ciągle rwie? Czy zauważyliście coś takiego? Mój mechanik odradzał mojej siostrze tę Octavię właśnie z tego powodu. Druga wada to brak przycisków do podstawowych funkcji. Tu Volkswagen chyba przesadził za grubo we wszystkich ich kompaktach Golfie, Leonie i Octavii. Często jeżdżę autostradami nocą i takie rozwiązanie to porażka. W moim starym Citroenie Berlingo dostawczaku z powodu dodatkowych dźwigni pod kierownicą jazda nocą to była bajka, bo nie odrywałem wzroku od drogi. Citroeny do dzisiaj mają chyba te dźwignie. Siedziałem w takiej Octavii w salonie i bardzo… Czytaj więcej »

Dariusz
Gość
Dariusz

Polecam!