REKLAMA

Dlaczego Alfa Romeo przesuwa tablice rejestracyjne na środek zderzaka?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 4 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Tablica rejestracyjna w samochodach Alfa Romeo nie będzie umieszczona z boku zderzaka. Dlaczego? Wszystkie winne są przepisy prawa narzucone przez Unię Europejską. Firma ma jednak problem, bo to oznacza ingerencję w legendarne scudetto.

Alfisti, czyli miłośnicy marki Alfa Romeo, cenią sobie tradycję. Nie ma w tym nic dziwnego – Alfa Romeo, jako jeden z najstarszych producentów samochodów na świecie, wyprodukowała wiele legendarnych, niewątpliwie pięknych, a do tego urzekających też jazdą modeli. Niemal wszystkim autom tej marki, przynajmniej od lat 30. XX wieku, towarzyszy charakterystyczny kształt grilla chłodnicy. Niestety, wiele wskazuje na to, że ten grill przejdzie metamorfozę, jakie Alfisti mogą nie zaakceptować.

Kiedy powstało scudetto?

Ten tak zwany scudetto (z włoskiego: tarcza) to grill zaprojektowany w formie trójkąta, głęboko wnikający w przód pojazdu. Przez lata stał charakterystycznym elementem samochodów włoskiej marki. Pierwsza „tarcza” pojawiła się w Alfie Romeo 6C 2300 Turismo w 1934 roku. Z biegiem lat przechodziła różne metamorfozy, nabierając na chwilę nawet kształt serca, jak w przypadku Alfy 8C 2900B Touring, zaprojektowanej specjalnie dla króla Rumunii Michała I. Później z projektem zaczął eksperymentować nie kto inny jak Pininfarina, ale dopiero w latach 50-tych XX. wieku scudetto nabrało kształtu jaki do dziś jest spotykany.

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4

Chociaż trzeba przyznać, że każdy projekt, to indywidualne dzieło sztuki, dopasowywane stylem do czasów i epoki. Scudetto z Alfy Romeo 156 GTA albo 147 GTA, uważane jest przez wielu za jedno z najpiękniejszych. Ale nawet w nowożytnej Alfie Romeo Giulia, wygląda obłędnie, zwłaszcza wykończone włóknem węglowym. Co ciekawe, w tym przypadku forma łączy się też z użytecznością, zapewniając solidny dopływ chłodnego powietrza do silnika i radiatorów.

Trudno sobie wyobrazić Giulię bez tego potężnego scudetto. Mimo 8 lat obecności na rynku, to auto nadal zadaje szyku na ulicach.

Sęk w tym, że scudetto uniemożliwia zamontowanie tablicy rejestracyjnej na środku samochodu, tak jak w innych autach na rynku. Jego kształt wymusza umiejscowienie tablicy na boku zderzaka. Na którym? Wbrew pozorom nie jest to obojętne. W zależności od ruchu obowiązującego w danym Państwie – lewo lub prawostronnego – Włosi umieszczają tablicę po innej stronie. Zasada jest prosta – tablica rejestracyjna ma być ulokowana pod reflektorem, bliżej środka jezdni. Czyli zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, tablica powinna być po lewej stronie zderzaka. Niestety, ta tradycja zmierza ku końcowi, z uwagi na przepisy homologacyjne dotyczące ochrony pieszych. Jak zauważa szef designu Alfa Romeo, Mesonero Romanos, kolejne generacje modeli Giulia, Stelvio i innych, będą mieć centralnie umieszczone tablice rejestracyjne.

Kwestie bezpieczeństw wzięły górę nad tradycją i stylem. Brak jest jednak jakichkolwiek dowodów na to, że tablica umieszczona na boku zderzaka zagraża pieszym bardziej niż ta założona centralnie.

Ale z przepisami obowiązującymi w UE coraz częściej jest tak, że nie mają sensownego uzasadnienia, a powstają tylko po to, aby … powstać. I wygenerować zmiany, które napędzą rynek na nowe „innowacje”.

Alfa Romeo z tablicą umieszczoną centralnie

Prawdziwi miłośnicy Alfy mogą odebrać nowe przepisy jako niesprawiedliwy atak na nich i jej ukochaną markę. Jednak w historii Alfy Romeo jest wiele przypadków, kiedy to tablica nie była umieszczona na boku zderzaka. Najbardziej znanym modelem jest Alfa Romeo Giulia z 1968 roku, która miała centralnie umieszczoną tablicę rejestracyjną, głęboko pod scudetto na zderzaku.

Alfa Romeo Giulia 1300 z centralnie umieszczoną tablicą. Więcej zdjęć tutaj.

To jaka przyszłość czeka markę Alfę Romeo, widać w modelu Junior, jaką niedawno przedstawili Włosi. Również w tym modelu tablica rejestracyjna umieszczona jest centralnie. Ponadto, z powodu napędu elektrycznego, nadchodzące generacje Stelvio i Giulia nie będą potrzebowały tradycyjnego grilla chłodnicy. Alfa Romeo chce jednak nadal eksponować scudetto z powodu tradycji. Oczywiście, dotychczas wyprodukowane modele (Giulia, Stelvio, Tonale) mogą zachować swoje przesunięte tablice rejestracyjne. Ale czy nowe Stelvio i Giulia na pewno będą wyłącznie elektryczne? Naszym zdaniem to mało prawdopodobne, chyba że Włosi zamierzają zniknąć z rynku. Nawet Mercedes zmienił ostatnio swoje ambitne plany i powrócił do rozwoju silników spalinowych. Być może Alfa Romeo postąpi podobnie, a wtedy scudetto powróci do pełni łask.

Zobacz: Mercedes inwestuje w silniki spalinowe kosztem elektryków

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności