Utrata wartości przez samochód uzależniona jest w dużej mierze od marki pojazdu. Doskonale widać to w tegorocznym rankingu firmy J.D. Power, który dotyczył rynku amerykańskiego. Pierwsze miejsca w swoich kategoriach opanowały samochody japońskie, które od lat znane są z trzymania ceny. Zobaczcie jakie modele aut najmniej tracą na wartości w USA.
W rankingu Resale Value Awards przygotowanym przez firmę J.D. Power po raz kolejny swoją wysoką wartość potwierdziły auta z Japonii. Z pośród 244 modeli aut, które pojawiły się w zestawieniu, topowe miejsca w swoich klasach zajęły Lexusy, Hondy oraz Toyoty. To właśnie auta tych trzech koncernów tracą najmniej na wartości.
Które samochody najmniej stracą na wartości?
Lexus wypadł świetnie „na salonach”. Jako przedstawiciel aut klasy wyższej, okazał się on producentem oferującym modele, które najmniej tracą na wartości w segmencie Premium. W rankingu samochodów tracących najmniej na wartości zajął pierwsza miejsca kilku klasach pojazdów:
- Lexus LS (auta duże)
- Lexus GS (auta średniej wielkości)
- Lexus IS (auta kompaktowe)
- Lexus NX (SUV-y kompaktowe)
- Lexus GX (SUV-y średniej wielkości)
Z kolei Honda zdominowała najbardziej popularne segmenty samochodów, co jest szczególnie trudnym osiągnięciem. Jej auta okazały się bezkonkurencyjne przede wszystkim dzięki takim modelom jak:
- Honda Jazz (auta małe)
- Honda Civic (auta kompaktowe)
- Honda Accord (auta średniej klasy)
- Honda Odyssey (minivany)
Kluczowy rywal Hondy czyli Toyota, także świetnie wypadła pod względem niskiej utraty wartości swoich aut. Toyota zajęła pierwsze miejsca pod względem najwyższej wartości rezydualnej w przypadku modeli:
- Toyota 4Runner (średniej wielkości SUV-y)
- Toyota Tacoma (średniej wielkości pickupy)
- Toyota Tundra (duże pickupy typu „light duty”)
- Toyota Sienna (minivany, ex aequo z Hondą Odyssey)
Co więcej, Honda zawojowała także w klasie wyższej dzięki swojej marce Premium. Acura ILX pokonała Lexusa CT oraz Mercedesa CLA.
Samochody amerykańskie dobrze trzymają wartość
W tegorocznym rankingu uwzględniono 244 modele samochodów i przeanalizowano ponad 650 tysięcy transakcji oraz średnio po 3500 rekordów danych dla każdego modelu. Do oceny wykorzystano ceny, które dealerzy płacili poprzednim właścicielom za używany samochód, podzielone przez pierwotne ceny zakupu nowych pojazdów. Do obliczeń użyto danych zgromadzonych w okresie od stycznia.
Warto jednak zauważyć, że dominacja aut japońskich nie jest absolutna. Co ciekawe, na rodzimym, amerykańskim rynku także miejscowe koncerny potrafią tworzyć samochody, które biją na głowę rywali z Japonii pod względem niskiej utraty wartości. Wśród nich wyróżnić trzeba m.in takie samochody jak:
- Dodge Challenger (średniej wielkości sportowe auta)
- Dodge Charger (auta duże)
- Jeep Wrangler (kompaktowe SUV-y)
- RAM 3500 (największe pickupy typu Heavy Duty)
- Cadillac Escalade (duże SUV-y klasy Premium)
Wartość rezydualna ma duże znaczenie przy odsprzedaży samochodu. Im wyższa, tym więcej pieniędzy otrzymamy za auto. Jest ona też istotna w przypadku leasingu samochodu bądź wynajmu długoterminowego. Ustalamy jest on na podstawie szacowanej utraty wartości pojazdu w danym okresie czasu, na jaki podpisywana jest umowa. Im wyższa utrata wartości, tym większa będzie kwota, którą klient będzie musiał spłacić. Z tego powodu, niektóre firmy nie oferują leasingu w odniesieniu do aut o dużej utracie wartości (np. topowych, rzadko sprzedawanych modeli).
Zobacz: Które samochody kompaktowe tracą najmniej na wartości?
Dodaj komentarz