REKLAMA

Silnik 1.0 TSI Volkswagena up! GTI najlepszy w swojej klasie!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 25 czerwca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.0 TSI 115 KM otrzymał tytuł Międzynarodowego Silnika 2018 Roku. Motor będący źródłem napędu nowego Volkswagena up! GTI pokonał w plebiscycie „International Engine of the Year 2018” m.in.  silnik Forda 1.0 EcoBoost, który przez 6 lat był najlepszy w klasie do 1 litra pojemności skokowej. Co o nim wiemy?

Volkswagen up! GTI to jedno z najbardziej wyczekiwanych przez nasz zespół redakcyjny samochodów. Ten niewielki hot hatch przypomina Nam bowiem Golfa GTI I generacji – jest lekki, nieduży, a do tego z silnikiem benzynowym o zbliżonej do niego mocy (choć już z turbodoładowaniem). Co ciekawe oba rozpędzają się 0-100 km/h w 8,8 sekundy, ale up! GTI dzięki 6-biegowej skrzyni powinien się charakteryzować lepszymi czasami przyspieszeń przy wyższych zakresach prędkości. Czy tak będzie? Czas pokaże. Dziś chcemy przyjrzeć się nieco bliżej silnikowi Volkswagena up! GTI.

Silnik 1.0 TSI 115 KM – Volkswagen up! GTI

Jednostka napędowa najmniejszego auta z gamy GTI to motor z serii EA211. Mimo niewielkiej pojemności skokowej uzyskuje wysoką moc 115 KM w zakresie od 5000 do 5500 obr./min. Bardziej imponuje nam jego moment obrotowy, który uzyskiwany jest przy bardzo niskich obrotach wału napędowego. Maksymalną wartość 200 Nm utrzymuje w zakresie 2000-3500 obr./min. Kluczem do takich parametrów jest oczywiście turbosprężarka ze sterowanym elektrycznie zaworem regulującym ciśnienie doładowania oraz intercooler umieszczonym w układzie dolotowym. Nie mogło też zabraknąć głowicy zintegrowanej z kolektorem wydechowym i bezpośredniego wtrysku benzyny do komór cylindrów, który podaje paliwo pod ciśnieniem aż 350 barów.

Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa sprawia jednak, że motor generuje duże ilości cząstek stałych (takie jest nasze zdanie oparte chociażby na obserwacji układów wydechowych aut z tego typu wtryskiem, które trafiają do naszego warsztatu) i to mimo tego, że bazuje on na nowych, 5-otworowych wtryskiwaczach magnetycznych. Dlatego aby spełnić najnowszą normę emisji spalin EU 6AG (Euro 6d Temp) silnik ten otrzymał rozbudowany układ katalizatorów. Pierwszy, tzw. czterofunkcyjny katalizator ze zintegrowanym filtrem cząstek stałych (OPF), w teorii zmniejsza o około 95 procent emisję cząstek sadzy. Drugi katalizator, trójdrożny, umieszczony w dolnej części silnika ma zagwarantować spełnienie norm emisji spalin nawet wtedy gdy motor pracuje pod dużym obciążeniem.

Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Norma emisji spalin EU 6AG (Euro 6d Temp) została określona w oparciu o zużycie paliwa mierzone według norm WLTP (Worldwide Harmonized Light-Vehicles Test Procedure) oraz RDE (Real Driving Emissions). W ich ramach pomiarów dokonuje się zarówno na stanowisku rolkowym, jak i w rzeczywistym ruchu drogowym.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności