REKLAMA

Test Peugeot 208 GT 1.2 PureTech EAT8

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 15 lipca 2021
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Test Peugeota 208 z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM i z automatyczną skrzynią biegów musiał się u nas pojawić. Zwycięzca konkursu Car of the Year 2020 budzi sporą ciekawość u naszych czytelników. Oczywiście największym zainteresowaniem cieszy się wersja GT, bo na czas nieobecności w gamie odmian GTi  PSE, jest to najmocniejszy wariant spalinowy. Jakie są jego mocne i słabe strony? Czy ma w sobie na tyle sportowego charakteru, aby wypełnił lukę po GTi?

Peugeot 208 to zaawansowany model, doceniony m.in. przez jury plebiscytu Car of the Year, którzy wybrali go najlepszym autem 2020 roku. Zbudowany na nowej, modularnej płycie podłogowej CMP, może zostać wyposażony nie tylko w spalinowy, ale i elektryczny napęd. Nowa płyta pozwoliła też na obniżenie wagi pojazdu o 30 kg w porównaniu do poprzedniej platformy PF1 i pozytywnie wpłynęła na wyciszenie kabiny. Do tego dzięki CMP francuski maluch mógł otrzymać nowe, zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Nas interesowało jednak, ile sportu i werwy udało się przemycić 208-mki w wersji GT i jak spisuje się ona w codziennej eksploatacji.

Peugeot 208 GT – wnętrze

Zaczynając trochę niestandardowo rozpocznę od wnętrza. Powód jest prozaiczny. Jest ono największą niespodzianką tego modelu. Jakością wykonania i doborem materiałów przerasta momentami nie tylko bezpośrednich konkurentów, ale także auta kompaktowe. Miejscami wypada nawet lepiej niż modele klasy średniej takie jak Opel Insignia czy Alfa Romeo Giulia. Uwagę przykuwa zwłaszcza górna część kokpitu pokryta bardzo miękkim i przyjemnym w dotyku tworzywem ciągnącym się aż do samej szyby czołowej. Jest też 8-kolorowe podświetlenie ambientowe, miękkie tworzywo imitujące karbon (dziwne, ale ciekawe) i elegancki, choć momentami irytujący w obsłudze panel sterowania radiem i klimatyzacją.

Wnętrze nowej 208-ki GT jest nietuzinkowe, świetnie wykończone i wyciszone. Czuć tu wręcz klasę wyższą. Duże zaskoczenie!

Wrażenie robi też porządne wyciszenie kabiny, które objawia się wysokim komfortem akustycznym nawet przy prędkości 130 km/h. To auto jest tak ciche na autostradzie, że zostawia w tyle takie modele jak Insignia, Honda Civic czy Giulia Veloce. Do tego są niesamowite zegary trójwymiarowe, przyjemnie leżący w dłoni lewarek automatycznej skrzyni biegów, wysokiej jakości tapicerka częściowo pokryta skórą i malutka kierownica pewnie leżącą w dłoniach. Zaskakuje też szybkość nagrzewania się foteli i centralny podłokietnik prawie równie wygodny co te z aut klasy wyższej. I właśnie dlatego nawet jazda w dłuższej trasie Peugeotem 208 jest zaskakująco przyjemna. O ile siedzicie z przodu.

Zobacz: Test Peugeot 508 GT PureTech 225

Dlaczego? Bo na tylnej kanapie jest ciasno, a wsiadanie na nią utrudnia naprawdę niewielki otwór drzwiowy. Przeciętne są też sportowe fotele, którym brakuje lepszego podparcia ud z uwagi na zbyt poziomo wyprowadzone siedziska, zawieszenie jest momentami za twarde, automat lubi mocniej szarpnąć w trakcie jazdy w korkach, a silnik potrzebuje zaskakująco dużo czasu na uruchomienie po wciśnięciu przycisku startera. Drażni też „leżąca” na kolanach kierownica, która utrudnia wsiadanie i wysiadanie do auta. Można ją oczywiście unieść znacznie wyżej (szeroki zakres regulacji), ale wtedy zasłania ona zegary… Sterowanie dotykowymi przyciskami wymaga przyzwyczajenia, ale to i tak lepsze rozwiązanie niż obsługa funkcji za pomocą ekranu systemu multimedialnego. Za to Peugeota pochwalić można za bagażnik, który jest duży (311 l) i spokojnie zmieści większe zakupy, a nawet weekendowe torby podróżne dla dwójki osób. Duży plus. Świetna jest też ładowarka indukcyjna z zamykanym schowkiem wygodne pokrętła do sterowania głośnością całkiem przyjemnie grającego systemu audio.

Peugeot 208 GT – silnik 1.2 PureTech 130 KM z automatem Aisin ATN8

Świetnie wykonane i wyciszone wnętrze ma też swój klimat dzięki czarnej podsufitce, rasowo prezentującym się fotelom, aluminiowym nakładkom na pedałach i mięsistej kierownicy pokrytej skórą. To sprawia, że kierowca ma ochotę sprawdzić co potrafi 130-konny silnik 1.2 PureTech ukryty pod maską Peugeota 208 GT. Motor ma tylko 3-cylindry, filtr cząstek stałych GPF, koło dwumasowe i bezpośredni wtrysk paliwa, ale generuje aż 230 Nm już 1750 obr./min i dzięki 8-stopniowemu automatowi, potrafi rozpędzić 208-kę 0-100 km/h w 8,7 s, a maksymalnie do prędkości 208 km/h. I to wszystko przy średnim zużycia paliwa w mieście na poziomie 7 l/100 km. Tak przynajmniej twierdzi producent.

Zobacz: Test Honda e Advance

W praktyce autu nie można odmówić zrywności i werwy, bo układ napędowy ma „charakterek”. Przyjemny dźwięk motoru, w połączeniu z dużym momentem obrotowym dostępnym już od najniższych obrotów i całkiem szybką reakcję na dodanie gazu, czynią to auto naprawdę żwawym. Nawet na autostradzie motor z lekkością rozpędza auto do prędkości ok. 130-140 km/h i nie musi przy tym specjalnie redukować biegów. Choć silnik jest elastyczny, to dobrze też dogaduje się z automatem Aisin, jednak przy dynamicznej jeździe nie ma co liczyć na manetki przy kierownicy, bo te działają za wolno. Za to zmiana biegów jest bardzo płynna.

Zobacz: Jak długo rozgrzewać silnik auta? Oto nasz test!

Bardzo wyraźnie są też różnice pomiędzy trybami jazdy (ECO, Normal, Sport), co przejawia się zarówno reakcją pedału gazu, szybkością działania skrzyni, jak i dźwiękiem silnika, który w trybie sportowym jest wspomagany głośnikami w kabinie (efekt raczej przeciętny). Gdyby jeszcze usunąć te pojawiające się sporadycznie w korach szarpania w układzie napędowym byłoby idealnie.

Peugeot 208 GT – rzeczywiste osiągi i spalanie

W praktyce auto jest nieco wolniejsze niż obiecuje to producent. Według naszych pomiarów Peugeot 208 GT przyspiesza 0-100 km/h w 9,0 sekund, a do 160 km/h w 23,7 s. Oznacza to, że dorównuje dynamiką 140-konnej Fieście ST-line, a do setki jest nawet od niej szybszy (i to aż o pół sekundy). Jest też wyraźnie dynamiczniejszy od Nissana Micry 1.0 DIG-T 117 KM i tylko 130-konna Honda Jazz Dynamic wyraźnie zostawia go w tyle. Peugeot jest przy tym bardzo oszczędny. W mieście spokojnie mieści się w 7,5 l/100 km przy spokojnej jeździe, poza nim można zejść nawet do 4,6 l/100 km, a na przy 140 km/h zużycie podnosi się do 7,1 l/100 km. Średnie spalanie z całego testu, obejmującego też próby na lotnisku, wyniosło zaledwie 6,6 l/100 km.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 27° C, opony letnie)
Peugeot 208 GT 1.2T 130 KM EAT8 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 9,0 s 12,7 s 17,3 s 23,7 s 38,5 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 16,6 s (137,3 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 37,0 m

Z cała stanowczością dementujemy zatem plotki, jakie pojawiły się tuż po premierze tego auta, jakoby był to „paliwożerny” model. Być może pierwsze egzemplarze miały jakiś problem z oprogramowaniem sterownika i mapą paliwową, ale obecnie ostatnią rzeczą, do jakiej moglibyśmy się przyczepić w tym modelu, jest spalanie.

Peugeot 208 GT – prowadzenie

W zakresie prowadzenia Peugeot 208 GT nie rzuca na kolana, ale to zwinne miejskie auto o sporej przyczepności mechanicznej. Mimo twardo zestrojonego zawieszenia i 17-calowym felg, które ograniczają komfort, zwłaszcza w trakcie jazdy po studzienkach, dość wyczuwalne są w nim przechyły nadwozia. Ale przyczepność mechaniczna stoi na wysokim poziomie, choć z początku kierowca może uważać inaczej. Kiedy przestanie myśleć o przechyłach, wtedy okaże się, że auto potrafi ochoczo atakować nawet ciasne szykany, i mimo towarzyszącym piskom opon, pokonywać je z dużymi szybkościami i to dzięki pomocy niewyłączalnego ESP.

Układ kierowniczy jest szybki i bezpośredni, ale momentami trudno go wyczuć, bo brakuje mu trochę precyzji co przejawia się pewną nerwowością. Hamulce jak na relatywnie niewielkie wymiary i masę auta (1162 kg) działają całkiem sprawnie. Na oponach Michelin Primacy 4 auto zatrzymywało się na dystansie 37,0 m.

Peugeot 208 GT – cena i wyposażenie

W zasadzie największą wadą Peugeota 208 wydaje się być cena. Za tak świetnie wyposażony egzemplarz w wersji GT trzeba zapłacić 106 tys. zł, czyli minimalnie mniej niż za Forda Fiestę ST o mocy 200 KM. Peugeot oferuje jednak zupełnie inny poziom komfortu i wykończenia wnętrza, a do tego dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i bogate wyposażenie. Na pokładzie jest nie tylko automatyczna klimatyzacja, sportowe fotele, półskórzana tapicerka, system audio BOSE, nawigacja czy ładowarka indukcyjna, ale też automatyczna skrzynia biegów, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, kamera 180 stopni i reflektory ledowe.

Peugeot 208 GT na pewno nie jest typowym hot hatchem. To propozycja dla kogoś, kto myśli o nietuzinkowym i dynamicznym aucie miejskim, za którym idzie wysoka jakość wykonania (wręcz na poziomie auto Premium), dobre wyciszenie wnętrza i wyposażenie.  To takie małe Gran Turismo, które z uwagi na jakość wykonania i mocny układ napędowy sprawdzi się nawet w dłuższej trasie. A to w przypadku aut miejskich jest raczej rzadkością.

Zobacz: Oszczędne auto do miasta z automatem? To spala 3,6 l/100 km w korku!

Test Peugeot 208 GT 1.2 PureTech EAT8

Ocena

78 %
Opinia autora: "Trochę ciasny, za to zwinny, dynamiczny i świetnie wykonany. Daje poczucie obcowania nie tylko z nowoczesną, ale i dobrze wykonaną maszyną. Jest tak cichy i porządnie wykończony, że można poczuć się w nim jak w klasie wyższej. Dobrze hamuje, przyjemnie się prowadzi w zakrętach i spisuje się równie dobrze w mieście, jak i w trasie. Nie jest to jednak hot hatch, a bardziej miejskie GT do sprawnej i wygodnej jazdy. Szkoda, że takie drogie."
mocny i elastyczny silnik, niskie spalanie, niezły automat, dobre hamulce, pewne prowadzenie, dobra trakcja, świetne wyciszenie kabiny, piękny kokpit, doskonałe materiały wykończeniowe, dobrze trzymające na zakrętach fotele, bogate wyposażenie
sztywne zawieszenie, wyczuwalne przechyły w zakrętach, ciasna tylna kanapa, wysoka cena, niewygodne sterowanie klimatyzacją, szarpania w układzie napędowym

Cena

106 000 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Peugeot
Model:
208 GT
Rok produkcji:
2021
Cena samochodu:
101 300 zł
Ocena samochodu:
78 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,7 s
Prędkość maksymalna:
208 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
7 l
Zużycie paliwa poza miastem:
4,8 l
Zużycie paliwa średnio:
5,7 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
3
Liczba zaworów:
12
Pojemność silnika:
1199 cm3
Oznaczenie silnika:
EB2ADTS
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
130 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
130 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
230 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1750 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
8
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2540 mm
Długość nadwozia:
4055 mm
Szerokość nadwozia:
1765 mm
Wysokość nadwozia:
1430 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1165 kg
Ładowność:
472 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
311 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1035 l
Pojemność zbiornika paliwa:
44 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
283 mm
Średnica tylnych hamulców:
249 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
10,4 m
Opony:
205/45 R17 Michelin Primacy 4

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
7,5 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
4,6 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,0 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2400 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 80-120 km/h:
6,4 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
b.d.
Czas przejazdu 1/4 mili:
16,6 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
37,0 m

7
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
1 Thread replies
11 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
PiotrekMaediaobrotyDaily DriverCmp Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piotrek
Gość
Piotrek

Mam i polecam. Skoda Octavia bardziej awaryjna mimo diesla 2.0 tdi

Maedia
Gość
Maedia

To nie jest GT tylko GT line

obroty
Gość
obroty

Ta cena to tylko w cenniku. 20% rabatu można dostać.

Cmp
Gość
Cmp

Jakie obroty są na ostatnim biegu przy 140 kmh?

viva
Gość
viva

Dobry test. Mnie zadziwia cena. Za miejskie auto z silnikiem 1.2 130 KM zapłacić 106 tyś to trochę chore. Nissan micra z podobnym silnikiem kosztuje 75 tyś. zl. Nawet jeśli peugeot jest lepiej wyciszony i wykończony to jednak różnica w cenie jest za duża. 30 tyś.zl? Kosmos.