REKLAMA

Produkcja aluminium o zmniejszonym śladzie węglowym CO2

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 20 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Produkcja aluminium ma być bardziej ekologiczna. Będzie ono pozyskiwana ze złomu, a jego produkcja ma opierać się na wykorzystaniu energii odnawialnej. Takie warunki współpracy ogłosiło Porsche i Nork Hydro.

Aluminium, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom fizycznym i chemicznym, odgrywa coraz większą rolę w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym, szczególnie w kontekście dążenia do dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju. W ostatnim czasie Porsche wraz z firmą Norsk Hydro (w skrócie Hydro) ogłosiły strategiczne partnerstwo, mające na celu dostarczanie aluminium o obniżonej emisji CO₂, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej produkcji samochodów.

Aluminium o obniżonej emisji CO₂

Partnerstwo pomiędzy Porsche a Hydro zakłada dostarczanie aluminium o śladowej emisji CO₂, wynoszącej mniej niż cztery kilogramy CO₂ na jeden kilogram aluminium. Hydro osiąga te wyniki poprzez produkcję pierwotnego aluminium w Norwegii, wykorzystując energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, głównie z elektrowni wodnych. Dzięki temu procesowi, ślad węglowy lekkiego stopu aluminium jest o około 75% niższy w porównaniu ze światową średnią.

Zobacz: Jak zwiększyć kompresję silnika?

Ślad węglowy to całkowita ilość gazów cieplarnianych uwolnionych w procesie produkcji, od wydobycia surowców po powstały materiał. Współpraca Porsche i Hydro ma na celu nie tylko zmniejszenie całkowitych emisji, ale również zwiększenie wykorzystania materiałów wtórnych pochodzących ze złomu pokonsumenckiego. Hydro planuje, że do roku 2027/2028 aluminium dostarczane do Porsche będzie zawierać co najmniej 75% złomu pokonsumenckiego, co dodatkowo przyczyni się do redukcji emisji.

Aluminium z recyklingu w motoryzacji

Porsche i Hydro intensywnie pracują nad możliwością zastosowania aluminium o jeszcze wyższej zawartości materiału z recyklingu w różnych częściach samochodu. Aluminium, jako materiał lekki, jest szczególnie ważny w produkcji samochodów elektrycznych, gdzie redukcja masy pojazdu przekłada się na zwiększenie efektywności energetycznej. Przykładem jest Porsche Taycan, w którym aluminium stanowi około 30% masy własnej pojazdu, a cała karoseria, z wyjątkiem zderzaków, jest wykonana z tego materiału.

Współpraca Porsche i Hydro

Barbara Frenkel, członkini zarządu Porsche AG ds. zakupów, podkreśliła, że współpraca z Hydro jest kluczowym elementem strategii dekarbonizacji całego łańcucha wartości Porsche. Transparentność łańcucha dostaw aluminium od Hydro zapewnia również odpowiedzialność zakupów, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Z kolei Eivind Kallevik, prezes i dyrektor generalny Norsk Hydro, zaznaczył, że partnerstwo z Porsche wspiera ambicje Hydro w zakresie zmiany zasad gry na rzecz zrównoważonego rozwoju branży aluminium. Obie firmy dążą do promowania innowacyjnych rozwiązań i modeli biznesowych, które mają na celu dekarbonizację i zamknięcie obiegu w przemyśle motoryzacyjnym.

Aluminium ze źródeł odnawialnych

Aluminium odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym, zwłaszcza w kontekście dążenia do dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju. Partnerstwo pomiędzy Porsche a Norsk Hydro, zakładające dostarczanie aluminium o niskiej emisji CO₂ i wysokiej zawartości materiałów z recyklingu, jest ważnym krokiem w kierunku bardziej ekologicznej produkcji samochodów. Dzięki wykorzystaniu aluminium pochodzącego ze źródeł odnawialnych i złomu pokonsumenckiego, przemysł motoryzacyjny może znacznie obniżyć swój ślad węglowy, przyczyniając się do ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Zobacz: Tańsza i bardziej ekologiczna produkcja baterii do elektryków Volkswagena

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności