Katalonia wprowadza zdalne kontrole tachografów dzięki nowoczesnym urządzeniom DSRC, które wykrywają naruszenia bez zatrzymywania pojazdu. Od 2025 roku nowe punkty kontrolne na autostradach pozwolą na bieżąco monitorować czas pracy kierowców i eliminować manipulacje tachografami, co zwiększy bezpieczeństwo na drogach.
Kierowcy zawodowi, którzy przejeżdżają przez Katalonię, muszą być świadomi, że ich dane z tachografów mogą być kontrolowane zdalnie. Departament Terytorium Generalitat Katalonii zakupił osiem nowoczesnych urządzeń mających na celu skuteczniejsze wykrywanie naruszeń związanych z pracą kierowców. Nowa technologia umożliwia analizę danych z inteligentnych tachografów w wersji 4.0 i nowszych, wyposażonych w system DSRC (Dedicated Short Range Communication), bez konieczności zatrzymywania pojazdu.
Czym są inteligentne tachografy?
Tachografy to urządzenia instalowane w pojazdach ciężarowych i autobusach, rejestrujące czas pracy kierowców, prędkość pojazdu i przebytą trasę. Nowoczesne tachografy w wersji 4.0 i wyższych wyposażone są w technologię DSRC, która pozwala na przesyłanie wybranych danych drogą radiową do organów kontrolnych, umożliwiając sprawdzenie kluczowych parametrów bez fizycznego dostępu do urządzenia.
Zobacz: Program TMS jako wsparcie w planowaniu przewozów
Radczyni prawna Paulina Eliasz-Pietrusewicz z TC Kancelarii Prawnej przypomina, że posiadanie tachografów w wersji 4.0 stanie się obowiązkowe za kilka miesięcy. Zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności starsze ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, zarejestrowane przed 15 czerwca 2019 roku, które nie posiadają inteligentnych tachografów (tylko cyfrowe lub analogowe), muszą je wymienić na inteligentne tachografy II generacji do 31 grudnia 2024 roku. Natomiast starsze pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony, posiadające tachograf cyfrowy lub analogowy i zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 roku, mają czas na taką wymianę do 21 sierpnia 2025 roku. Ostatecznie, do 1 lipca 2026 roku nowe tachografy muszą znajdować się we wszystkich pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony uczestniczących w transporcie międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Kontrole tachografów w Katalonii
Wprowadzenie nowoczesnych urządzeń przez Departament Terytorium Generalitat Katalonii ma na celu usprawnienie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Unijne regulacje wymagają od kierowców przestrzegania limitów czasu jazdy i odpoczynku, co ma zapewnić bezpieczeństwo na drogach i przeciwdziałać zmęczeniu, będącemu jedną z głównych przyczyn wypadków. Paulina Eliasz-Pietrusewicz podkreśla, że najnowsze technologie umożliwiają zdalne wykrywanie potencjalnych incydentów, usterek lub manipulacji w inteligentnych tachografach bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Szczególnie istotne jest wykrywanie prób manipulacji danymi, co pozwala przeciwdziałać nielegalnym praktykom.
Rząd Katalonii zamierza wprowadzić tę technologię w specjalnych punktach kontrolnych, które powstaną na początku 2025 roku w pięciu kluczowych lokalizacjach na katalońskich drogach. Zostaną one zlokalizowane na autostradzie AP7 w miejscach dawnych punktów poboru opłat (La Jonquera, Roca del Vallès, Martorell i Camp de Tarragona) oraz na drodze C-33 przy punkcie poboru opłat Llagosta. Dzięki transmisji krótkiego i średniego zasięgu (antena DSRC) możliwe jest wykrywanie błędów lub naruszeń przepisów, w tym fałszowania tachografów, przeciążenia pojazdów czy nadmiernej emisji spalin. W przypadku wykrycia naruszenia kamera rejestruje tablicę rejestracyjną pojazdu, który jest następnie wzywany do zatrzymania się za pomocą znaku nad jezdnią.
Jak działa technologia DSRC?
System DSRC w inteligentnych tachografach umożliwia bezprzewodową komunikację na krótkim dystansie między pojazdem a urządzeniami kontrolnymi. Gdy pojazd przejeżdża w pobliżu urządzenia, system automatycznie przesyła wybrane dane, takie jak ostatnia przerwa w pracy lub informacje o prędkości, do organów nadzoru. Pozwala to na szybsze wykrywanie nieprawidłowości. Pełna analiza naruszeń dotyczących czasu jazdy i odpoczynku wymaga jednak zatrzymania pojazdu, aby organy kontrolne mogły odczytać wszystkie dane z tachografu i sprawdzić przestrzeganie przepisów. Urządzenia DSRC wykrywają sygnały o potencjalnych naruszeniach, ale aby je potwierdzić, konieczna jest tradycyjna kontrola.
Korzyści dla bezpieczeństwa drogowego
Paulina Eliasz-Pietrusewicz zwraca uwagę, że stosowanie tych technologii ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności kontroli, ale również poprawę bezpieczeństwa na drogach. Zmniejszenie liczby manipulacji tachografami i dokładniejsza kontrola czasu pracy kierowców mogą przyczynić się do redukcji wypadków spowodowanych przemęczeniem kierowców. Rozwiązania te mogą także poprawić warunki pracy kierowców, którzy będą mogli unikać presji na łamanie przepisów, oraz eliminować nieuczciwą konkurencję w branży transportowej stosującą nielegalne praktyki. Całkowity koszt zakupu ośmiu czujników i instalacji pięciu cyfrowych punktów kontrolnych w Katalonii wyniesie 3,9 mln euro i zostanie sfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zobacz: TMS: digitalizacja rozliczeń kierowców i zarządzania kosztami transportu
Dodaj komentarz