Test Hyundai i20 Coupe 1.1 CRDi

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 26 października 2015
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Nowy Hyundai i20 1.1 CRDi to auto stricte miejskie, adresowane do kierowców ceniących niskie zużycie paliwa, łatwość manewrowania i niską cenę zakupu. Z samochodem typu daily driver o jakich pragnę dla Was pisać nie ma nic wspólnego. Dlaczego zatem przetestowałem go dla Was?

Hyundai i20 Coupe z najsłabszym silnikiem Diesla na pewno nie jest autem typu daily driver. Nie ma w nim za krzty sportu, a sposób w jaki się prowadzi nie spowoduje u nikogo szybszego bicia serca. O wyjeździe nim na tor nie ma nawet co marzyć, a sama myśl o tym powinna skłonić kierowcę do odstawienia tego co zażywa raz na zawsze.

Zobacz: Idealny daily driver – co to takiego ?

Dlaczego zatem trafił na łamy naszego portalu? Bo po kilku dniach obcowania z tym autem doszedłem do wniosku, że jest tak dobre, że musicie poznać je bliżej. Pozbawione wad większości nowoprojektowanych samochodów, stworzone w oparciu o uwagi najczęściej kierowane pod adresem dalekowschodnich pojazdów. Na wskroś dopracowane i prawie pod żadnym względem wybitne. To Volkswagen Golf w swojej klasie

Hyundai i20 Coupe: nadwozie

Zacznijmy od nadwozia. Zaprojektowany w centrum Projektowym Hyundaia w Rüsselsheim, i20 Coupe wygląda naprawdę nieźle (mimo kołpaków na kołach) i oferuje jeden z największym rozstawów osi w klasie, co przekłada się na lepsze prowadzenie i większą przestronność kabiny.

Zwraca na siebie uwagę świetnie wyglądającymi, a przy tym bardzo skutecznymi nocą reflektorami z charakterystyczną białą linią ciągnącą się wzdłuż ich górnej krawędzi, ciekawie zadartą ku górze linią tylnego błotnika oraz niedużymi, dynamicznie stylizowanymi tylnymi światłami wykonanym w technologii LED. Kolana na widok tego auta może nie miękną, ślina nie ścieka z usta, a serce nie przyspiesza bicia, ale czuć od niego powiew nowej jakości.

Hyundai i20 Coupe: kabina

We wnętrzu Hyundaia i20 Coupe jest jeszcze lepiej. Może nie rzuca ono na kolana swoim projektem, a kształt deski rozdzielczej jest mało wyszukany, ale za to imponuje ono ergonomią i wykonaniem, godnymi najlepszych niemieckich aut.

Przyjemne w dotyku materiały? Są! Skórzane wykończenie kierownicy i lewarka biegów? Jest! Podgrzewane 3-stopniowo przednie fotele z wystarczająco długimi siedziskami zdolnymi wygodnie podeprzeć uda kierowcy o wzroście 185 cm? Też są! A do tego podgrzewana kierownica (!), pamięć ustawień foteli, niezwykle wygodne sterowanie radiem za pomocą przycisków i pokręteł, świetna widoczność do przodu i na boki pojazdu, wydajna i cicho (!) pracująca klimatyzacja manualna oraz skutecznie wyciszona kabina pasażerska (do prędkości ok. 130 km/h).

Zobacz: Test Ford Focus ST 2.0 TDCi Diesel

Ponadto podświetlane nocą wszystkie przełączniki (w tym wejścia USB i AUX), świetnie podpierające na zakrętach fotele, porządnie spasowane poszczególne elementy kokpitu, zaskakująco duża szerokość kabiny i naprawdę spory jak na tę klasę samochodów bagażnik  o pojemności 336 litrów (o 10 litrów większy niż w 5-drzwiowej wersji i20).

Kierowca ma wrażenie, że podróżuje autem o klasę wyższym i to nie tylko z uwagi na przestronność wnętrza, ale przede wszystkim na dopracowanie jego szczegółów i wysoki komfort akustyczny. Nawet jazda po dziurawej drodze nie jest w stanie obnażyć żadnych większych niedoskonałości w jego montażu. Na dodatek projektanci zrezygnowali z irytujących, lakierowanych na wysoki połysk plastików, które po kilku tysiącach kilometrów nadają się do reperacji.

Hyundai i20 Coupe: zawieszenie i układ kierowniczy

Dużo pracy włożono w dopracowanie podwozia nowego Hyundaia i20 Coupe. Auto prowadzi się bardzo stabilnie i pewnie, dając kierowcy poczucie pełnego panowania nad nim. Zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu belce skrętnej, pozwala karoserii na nieduże przechyły, pracując przy tym zaskakująco cicho i świetnie wybierając poszczególne nierówności na drodze. Przyznam, że pod tym względem i20 Coupe wypada nawet lepiej niż jego więksi kuzyni pokroju i30 czy nawet i40. Na pewno sporo mu w tym pomogły opony o wysokim profilu, które zdecydowanie lepiej izolują kabinę od wstrząsów, zapewniając tym samym wyższy komfort jazdy i mniejsze zużycie podzespołów.

Zobacz: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 HEMI

Sam układ kierowniczy także mnie pozytywnie zaskoczył. Przede wszystkim bardzo precyzyjnie przenosi sygnały wysyłane przez kierowcę do przednich kół i pracuje z przyjemnym oporem. Brakuje mu co prawda bezpośredniości jaką oferuje np. przekładnia Fiesty, ale jego niezwykle harmonijna praca podobała mi się bardziej niż układu kierowniczego o zmiennej sile wspomagania Hyundaia i30 Turbo. Gdyby tylko reakcja na ruch kierownicy była szybsza i bardziej stanowcza, to byłoby doskonale.

Hyundai i20 Coupe: silnik 1.1 CRDi U-II

Pod maską nowego Hyundaia i20 Coupe może zagościć jeden z czterech silników. Gama benzynowych motorów obejmuje wolnossące silniki 1.2 16V 84 KM i 1.4 16V 100 KM, a paletę jednostek wysokoprężnych tworzą motory 1.1 CRDi 75 KM i 1.4 CRDi 90 KM. Nam przypadł w udziale test i20 Coupe  z najsłabszym dieslem.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Trzycylindrowa jednostka napędowa 1.1 CRDi, oparta na żeliwnym bloku i wspomagana pracą turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic, generuje 75 KM mocy maksymalnej i rozsądne 180 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1750 do 2500 obr./min.

Hyundai i20 Coupe: osiągi i zużycie paliwa

Choć silnik jest słabo wyważony i wyraźnie drga na postoju przenosząc wstrząsy także na karoserię, to zapewnia osiągi znacznie lepsze niż deklaruje producent! Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu 14,0 sekund (zamiast fabrycznie podawanych 15,7 s) a jego dynamika wyraźnie spada po przekroczeniu 120 km/h. W rezultacie, mimo małej pojemności skokowej silnika, Hyundai i20 zaskakująco dzielnie radzi sobie z wyprzedzaniem wolniej jadących aut na trasie. Ma spory zakres użytecznych obrotów i dobrze się wkręca do 4000 a nawet 4500 obr./min. W jego pracy pomaga mu precyzyjnie działająca, 6-stopniowa skrzynia biegów z dobrze zestopniowanymi przełożeniami. Duży moment obrotowy sprawia, że nawet z trzema pasażerami na pokładzie, Hyundai i20 pozostaje wystarczająco dynamiczny.

Zobacz: Test Hyundai i30 Turbo 1.6 T-GDI

Korzyści wynikające z małej pojemności silnika Diesla widać jak na dłoni w trakcie obliczania kosztów podróży. W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 5,3 l na 100 km, a na trasie spada do zaledwie 3,6 l na 100 km! Średnio i20 potrzebuje ok. 4,5 l oleju napędowego na każde 100 km przebytej drogi. Oznacza to, że na 50-litrowym baku paliwa potrafi pokonać bez problemu dystans aż 1110 km.

Hyundai i20 Coupe: droga hamowania

Choć auto nie posiada zaawansowanych systemów wspomagających pracę kierowcy (poza asystentem pasa ruchu i układów stabilizujących tor jazdy), poczucie bezpieczeństwa zapewnia mu sprawnie działający układ hamulcowy, dodatkowo wzmocniony w wersjach z silnikami Diesla. Przednie, wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 280 mm, a tylne 262 mm. Auto obute w opony Michelin Energy Saver w rozmiarze 185/65/R15, potrzebuje na zatrzymanie z prędkości 100 km/h ok. 38 metrów. Wynik przyzwoity na tle klasowych rywali.

Hyundai i20 Coupe: cena i wyposażenie

Najważniejsza rzecz dla polskich klientów to jednak cena. Nawet jeśli auto jest naprawdę dobre, to jednak źle skalkulowana, potrafi zniszczyć jego karierę, zwłaszcza w tym segmencie samochodów. Polacy jak mało, który naród w Unii Europejskiej umie, bo musi umieć, liczyć wydawane pieniądze. Hyundai i20 powinien ich jednak zainteresować.

Dokładnie taki sam egzemplarz jak zaprezentowany w naszej recenzji (wersja Comfort) kosztuje 64 100 zł. Sporo jak na auto klasy B, ale biorąc pod uwagę jego prawie kompletne wyposażenie, przestronność, jakość wykonania kabiny i oszczędny silnik Diesla, oferta Hyundaia wdaje się być bardzo konkurencyjna. Podobnie wyposażony Volkswagen Polo 1.4 TDI 75 KM Comfortline kosztuje co najmniej 70 tys. zł, 5-drzwiowa Fabia 1.4 TDI Style min. 69 tys. zł (pozbawiona będzie jednak m.in. podgrzewanych foteli i kierownicy), a Fiesta 1.5 TDCi 75 KM ok. 66 tys. zł. Obecnie nabywcom Hyundaia i20 przysługuje jednak ogromny rabat, dzięki któremu cena prezentowanego egzemplarza (na alufelgach) wynosi 56 790 zł!

Test Hyundai i20 Coupe 1.1 CRDi

Ocena

71 %
Opinia autora: "Hyundai i20 Coupe nie jest autem w stylu daily drivera, lecz jego jakość wykonania, przestronność kabiny, harmonijne pracujący układ kierowniczy i porządne zawieszenie tworząc obraz autem idealnego dla przeciętnego kierowcy. Może nie jest tak zwinny w zakrętach jak Fiesta, ani tak dopracowany designersko jak DS3, ale jego poprawność w poszczególnych dyscyplinach zadziwia. Zachwyca jego dojrzałe zawieszenie, które skrywa duży potencjał. Być może w przyszłości i20 Coupe doczeka się wersji sportowej."
zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy, dopracowane wnętrze, przestronność, fotele, wyposażenie, cena, niskie zużycie paliwa, osiągi lepsze niż podaje producent
dynamika silnika, zbyt mało bezpośredni układ kierowniczy, przeciętne audio, za małe koła, zbyt miękkie zawieszenie

Cena

56 790 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Hyundai
Model:
i20 Coupe
Rok produkcji:
2015
Cena samochodu:
64 100 zł zł
Ocena samochodu:
71 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
15,7 s
Prędkość maksymalna:
161 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
4,9 l
Zużycie paliwa poza miastem:
3,4 l
Zużycie paliwa średnio:
4,0 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
silnik Diesla
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
3
Liczba zaworów:
12
Pojemność silnika:
1120 cm3
Oznaczenie silnika:
U-II
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
75 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
75 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
180 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów:
manualna
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2570 mm
Długość nadwozia:
4045 mm
Szerokość nadwozia:
1730 mm
Wysokość nadwozia:
1449 mm
Prześwit:
140 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1174 kg
Ładowność:
506 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
336 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1011 l
Pojemność zbiornika paliwa:
50 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
280 mm
Średnica tylnych hamulców:
262 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
2,7
Średnica zawracania:
m
Opony:
Micheli Energy Saver 185/65/R15

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
5,3
Zużycie paliwa poza miastem:
3,6
Zużycie paliwa srednio:
4,5
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
3000
Przyspieszenie 0-100 km/h:
14,0

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz