REKLAMA

Test Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 25 kwietnia 2024
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Skoda Fabia wyposażona w silnik 1.5 TSI 150 KM, na dodatek w wersji Monte Carlo, to ciekawe auto. Choć wygląda niepozornie, to cechują ją doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa i wydajne hamulce. A przy tym jej cena nie jest wysoka, biorąc pod uwagę jej temperament.

Mimo panującej mody na SUV-y, Skoda Fabia nadal cieszy się sporym zainteresowaniem w naszym kraju. Choć z czeskich samochodów Polacy najbardziej upodobali sobie Octavię, to Fabia zajęła 12-miejsce na liście najlepiej sprzedających się aut w Polsce w 2023 roku. Nie jest to auto idealne, bo ma już swoje lata, a przez to pewne ograniczenia na tle nowszej konkurencji. Ale w prezentowanej wersji Monte Carlo zrobiło na nas spore wrażenie swoim ukrytym, acz naprawdę zaskakującym temperamentem.

Skoda Fabia Monte Carlo – zmiany w nadwoziu

Pozornie Skoda Fabia Monte Carlo, choć nazwą nawiązuje do miasta o rajdowej historii, wydaje się być jedynie „odgrzewanym kotletem”, mającym podbić wyniki sprzedażowe za sprawą odświeżonej stylistyki i krzykliwej nazwy. Czarna atrapa chłodnicy przywodząca na myśl sportową Octavię RS, imitacja dyfuzora w tylnym zderzaku oraz delikatny spliter w przednim, do tego przyciemnione reflektory a na klapie bagażnika niewielki spojler.

Wersję Monte Carlo wyróżniają czarne dodatki w tym  m.in. imitacja dyfuzora, dokładki progów, spojler na klapie bagażnika i masywny grill.  

Wszystko mocno kontrastujące czarną barwą z intensywnym, złotym lakierem nadwozia. Wygląda to nieźle, nadaje więcej agresywności, ale mimo wszystko trudno doszukiwać się w liniach Fabii większej finezji, bo jest to model podporządkowany funkcjonalności.

Skoda Fabia Monte Carlo – wnętrze

Za to w kabinie Fabia Monte Carlo jest wyraźnie bardziej intrygująca. Bardzo mocno wyprofilowane usportowione fotele z zadziwiająco sztywnymi, wręcz twardymi boczkami, białe tarcze zegarów, lakierowane na czarno, efektownie wyglądające obudowy nawiewów oraz łącząca je czerwona listwa, która po stronie pasażera jest dodatkowo podświetlana.

Czerwone dodatki, imitacja włókna węglowego na na kokpicie i boczkach drzwi, a do tego usportowione fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. I choć nie ma jednak co liczyć na miękkie tworzywa, to wnętrze prezentuje się ciekawie.

W połączeniu z częściowo lakierowaną obudową zegarów, czerwonymi wstawkami na drzwiach, imitacją włókna węglowego na kokpicie i boczkach nadają one wnętrzu sportowego klimatu. Nie zabrało tez wskaźnika temperatury oleju, klasycznego hamulca ręcznego, bardzo wygodnych w obsłudze analogowych przycisków i pokręteł czy dobrej jakości ekranu systemu multimedialnego.

Szkoda tylko, że plastiki są twarde, miejscami słabo spasowane a brylujące w kabinie czerwone dodatki nie pasują do złotego koloru nadwozia. Lepsze mogłoby być też wyciszenie nadkoli, bo powyżej 130 km/h wyraźnie słychać szum opon. Na szczęście pozycja za kierownicą jest dobra, kufer całkiem spory, a kanapa, choć trochę ciasna, to i tak oferuje zauważalnie więcej swobody niż w Oplu Corsie czy Peugeocie 208.

Skoda Fabia Monte Carlo – silnik 1.5 TSI evo2 z serii EA211

Najmocniejszą cechą Fabii Monte Carlo jest zdecydowanie jej układ napędowy. Benzynowy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM jest oszczędny, mocny i bardzo zaawansowany technicznie. Wyposażono go m.in. w turbosprężarkę ze zmienną geometrią kierownic VGT, bezpośredni wtrysk paliwa, a do tego możliwość pracy tylko na 2 cylindrach. Aby poprawić jego wydajność, tłoki wyposażono w kanały chłodzące, a wtryskiwacze realizują do 5 wtrysków w ciągu jednego suwa pracy. Efekt?

Skoda Fabia Monte Carlo posiada silnik 1.5 TSI  evo2 z serii EA211 o oznaczeniu DXDB. Łączy świetne osiągi i niskie zużycie paliwa, bo auto nie jest przesadnie ciężkie. 

Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1 500 do 3 500 obr./min, a niska masa pojazdu pozwala mu zapewnić świetne osiągi – przyspieszenie 0-100 km/h w 8,0 s i prędkość maksymalna 222 km/h. Silnik szybko wchodzi na obroty, jest elastyczny i uwielbia pracę powyżej 4500 obr./min, ale robi się wtedy też dość głośny. Niestety nie jest to hałas jakiego oczekują fani sportowych modeli, bo Fabia ma zwyczajny wydech. Ale na co dzień to się sprawdza.

Choć Fabia nie posiada trybów jazdy do wyboru, to kierowca może błyskawicznie zmieniać ustawienia skrzyni biegów na dużo bardziej sportowe. Świetne rozwiązanie. 

Motor współpracuje z dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynią biegów DSG DQ200, która wręcz książkowo radzi sobie z wykorzystywaniem potencjału silnika. Przeszkadza tylko brak procedury startowej, przez co podczas dynamicznego ruszania czuć na starcie wyraźne opóźnienie w przenoszeniu mocy na koła (tzw. „lag”). Z kolei w trybie sportowym, potrafi ona momentami nieco za długo podtrzymywać obroty i zwlekać z wrzuceniem wyższego biegu, jeśli po bardzo dynamicznej jeździe szybko odpuścimy gaz. Na torze jest to zaleta, w ruchu ulicznym raczej wada.

Skoda Fabia 1.5 TSI – zmierzone osiągi i zużycie paliwa

Ale trzeba przyznać, że poza odczuwalnym „lagiem” na starcie, Skoda Fabia Monte Carlo zachwyca na każdym kroku układem napędowym. Według naszych pomiarów przyspiesza 0-100 km/h w 7,7 s, do 140 km/h w 15,0 s, a  do 180 km/h w 27,5 s. To świetne wyniki biorąc pod uwagę fakt, że nie mówimy tu o stricte sportowej wersji. Dla porównania 200-konny Ford Fiesta ST200 przyspieszał 0-100 km/h w 7,3 s czyli tylko o 0,4 s szybciej. Dopiero powyżej 180 km/h silnik Skody łapie zadyszkę, ale i tak rozpędza Fabię aż do 228 km/h. Ale cały potencjał układu napędowego widać dopiero po dokładnej analizie zużycia paliwa.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 12° C, opony letnie)
Skoda Fabia 1.5 TSI 150 KM 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 7,7 s 10,6 s 15,0 s 19,5 s 27,5 s 40,6 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 15,8 s (144,9 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 35,7 m

Zobacz: Test Skoda Octavia 1.5 TSI DSG

Bez względu na to czy mówimy o jeździe w mieście czy poza nim, Skoda Fabia uzyskuje bardzo niskie wyniki spalania. Przy spokojnej jeździe w mieście zużycie paliwa kształtuje się na poziomie  6,7-7,1 l/100 km w zależności od intensywności korków.

To doskonały rezultat, bo mówimy o zakorkowanej Warszawie, po której poruszaliśmy się ze średnią prędkością zaledwie 26 km/h. Jeśli mocniej będziemy korzystać osiągów spalanie dojdzie do 7,5-8 l/100 km. Chociaż w takim przypadku na pewno nie mówimy już o jeździe przepisowej.

Poza miastem jest jeszcze lepiej. Na drodze ekspresowej i przy średniej prędkości 121 km/h Fabia spala przeciętnie 5,8 l/100 km, a na autostradzie przy 140 km/h tylko 6,7 l/100 km.  To pokazuje, że silnik 1.5 TSI 150 KM jest optymalnie dopasowany do masy Fabii, oferując z jednej strony odpowiedni zapas mocy, z a drugiej pozostając oszczędnym w bardzo zróżnicowanych warunkach.

Skoda Fabia 1.5 TSI – hamulce i droga hamowania

Dobrze też spisują się hamulce. Co prawda pedał hamulca reagował w naszym egzemplarzu mało precyzyjnie, uwalniając czasem za dużo siły w stosunku do skoku, ale sama skuteczność układu jest bardzo dobra. Skoda Fabia Monte Carlo uzyskała drogę hamowania z prędkości 100 km/h równą 35,7 m, a po rozgrzaniu tarcz 36,6 m.

Zobacz: Test MG ZS 1.0 T-GDi

To bardzo dobre rezultaty, które jednocześnie dają pełne zaufanie do samochodu przy szybkiej jeździe o jaką z takim silnikiem nie trudno. Co więcej relatywnie nieduży zestaw hamulców nie będzie wymagał kosztownego serwisu w przyszłości. To jest właśnie zaleta wydajnych hamulców instalowanych w relatywnie lekkich autach.

Skoda Fabia 1.5 TSI – zawieszenie

Do szybkiej jazdy dostosowano też zawieszenie. Choć ma prostą konstrukcję, bo z przodu są klasyczne kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna, to zestrojono je sprężyście, dzięki czemu oferuje przyzwoity komfort i przede wszystkim pewne zachowanie przy wysokich prędkościach.

Podczas jazdy autostradą czuć wyraźnie, że Fabię pracowano wedle niemieckich standardów, bowiem bez problemu utrzymuje zadany kierunek jazdy i jest mało czułe na boczne podmuchy wiatru. Dopiero na ciasnych szykanach pojawia się spodziewana podsterowność. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale w takiej usportowionej wersji mógłby mieć bardziej bezpośrednie prowadzenie.

Skoda Fabia 1.5 TSI – cena i konkurenci

Najciekawsza jest jednak cena Skody Fabii Monte Carlo. Wyposażona w silnik 1.5 TSI 150 KM i automat DSG kosztuje 103 tys. zł. Co prawda nasz egzemplarz kosztował 96 tys. zł bazowo, ale w ostatnim czasie wyraźnie podrożał. Mimo tego nadal jest to najtańsze obecnie na rynku auto, które oferuje tak dobre osiągi. Zarówno bliźniacze modele czyli VW Polo oraz Seat Ibiza wyposażone w ten motor są droższe, a po wycofaniu z rynku spalinowego Abartha 595 nie ma już innego auta, mogącego zaoferować lepsze osiągi za takie pieniądze. I jakby to dziwnie nie zabrzmiało, Skoda Fabia Monte Carlo to najszybsze auto dostępne obecnie na rynku za około 100 tys. zł. Tego się po Fabii pewnie nie spodziewaliście, co?

Zobacz: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Test Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo

Ocena

86 %
Opinia autora: "Najszybsze auto dostępne w tej cenie na rynku. Zaskakuje dynamiką, zachwyca niskim zużyciem paliwa, a przy tym pewnie się prowadzi. Co prawda w kabinie królują twarde plastiki, a jej przestronność nie wyróżnia się na tle rywali, za to design kokpitu i ciekawe detale, pozytywnie zaskakują. I choć brakuje bardziej bezkompromisowego charakteru w jej prowadzeniu, to nie można odmówić jej żywiołowego usposobienia. Spore zaskoczenie!"
świetne osiągi, bardzo niskie zużycie paliwa, krótka droga hamowania, szybka skrzynia biegów, wygodne fotele, pewne zachowanie przy wysokich prędkościach, przyzwoity komfort, dobra ergonomia kokpitu, niezły system audio, cena
twarde plastiki, mało miejsca na tylnej kanapie, przeciętne wyciszenie kabiny (zwłaszcza nadkoli), brak procedury startowej, mało sportowe zachowanie w zakrętach

Cena

103000 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Skoda
Model:
Fabia
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
103 000 zł
Ocena samochodu:
86 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,0 s
Prędkość maksymalna:
225 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
5,6 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1498 cm3
Oznaczenie silnika:
DXDB
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
150 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
150 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5000–6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
250 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1500–3500 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa
Liczba biegów:
7
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2551 mm
Długość nadwozia:
4125 mm
Szerokość nadwozia:
1780 mm
Wysokość nadwozia:
1482 mm
Prześwit:
138 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,29
Masa własna:
1149 kg
Ładowność:
521 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
380 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1190 l
Pojemność zbiornika paliwa:
40 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
mm
Średnica tylnych hamulców:
mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
9,9 m
Opony:
195/55/R16 Bridgestone Turanza

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
6,7 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,2 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
5,9 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2600 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
40,6 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
5,1 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
33,0 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
15,8 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
35,7 m

5
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
patrykuJanekJhuGregoryJulian Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
patryku
Gość
patryku

No odejście ma super. 7,7 sekundy to tak jak kiedyś miało Audi Sport Quattro

Janek
Gość
Janek

no, no. osiągi zacne. Fajnie pomierzone jest spalanie. tylko to wnętrze kolorem w ogole nie pasuje do złotego koloru nadwozia

Gregory
Gość
Gregory

Niezłe osiągi przy tak niskim spalaniu. Jaki realny zasięg zrobi taka Skoda?

Julian
Gość
Julian

Czy pomiary zużycia paliwa są na podstawie wskazań komputera czy faktycznie wyliczone podczas tankowania? Z doświadczenia wiem, że komputer może przekłamywać nawet o +/-1 litr.

Jhu
Gość
Jhu

Ładne to ma osiągi. Prawie jak hot hatche. Tylko cos puchnie powyżej 180 km/h.