REKLAMA

Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 17 maja 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik Volkswagena 1.0 MPI 60 KM lub 75 KM to motor z serii EA211, który napędza takie auta jak VW Up!, Skoda Citigo, Fabia czy Seat Mii. Jakie opinie krążą na jego temat? Jak jest zbudowany?

Benzynowy silnik 1.0 MPI z serii EA211, który zadebiutował pod maską Volkswagena Up!, to prosta i nieprzysparzająca większych problemów eksploatacyjnych jednostka napędowa. Występuje dwóch wersjach mocy. Słabsza, oznaczona symbolem CHYA, dysponuje mocą 60 KM a mocniejsza CHYB generuje 75 KM. Oba silniki są identyczne pod względem rozwiązań mechanicznych, a różnica w mocy związana jest z innym oprogramowaniem ECU.

Volkswagen Up 2013

Główną jednostką napędową Volkswagena Up! jest silnik 1.0 MPI występujący w dwóch wersjach mocy – 60 lub 75 KM

Silnik 1.0 MPI skierowany jest do osób poszukujących bezawaryjnego źródła napędu do swojego auta, które wolą sprawdzone rozwiązania od nowatorskich, acz nieprzetestowanych pomysłów. W jego konstrukcji wyróżnić można takie elementy jak:

– pośredni wtrysk paliwa (umożliwiający montaż instalacji LPG);

– napęd rozrządu realizowany za pomocą paska;

– brak turbosprężarki.

Zobacz: Silnik Mercedes-Benz 2.0d 195 KM OM 654

Silnik VW 1.0 MPI 60 lub 75 KM – budowa

Wolnossący motor o pojemności 999 cm3 posiada tylko 3 cylindry. Aby wyeliminować tradycyjny wałek wyrównoważający, zoptymalizowano masę korbowodów i tłoków. Wykonany jako odlew, ułożyskowany w czterech miejscach wał korbowy, posiada sześć przeciwciężarów, które zmniejszają siły wewnętrzne, a przez to również obciążenie łożysk głównych.

silnik 1.0 MPI Skoda Citigo

Silnik 1.0 MPI ze Skody Citigo

Pewnym ustępstwem wobec ekologii i ekonomiki jazdy jest głowica silnika z wbudowanym kolektorem wydechowym. Główną zaletą tego rozwiązania jest to, że płyn chłodzący już w fazie rozgrzewania silnika zostaje nagrzany przez gazy spalinowe. Dzięki temu silnik szybciej uzyskuje temperaturę roboczą. W efekcie maleje zużycie paliwa i wnętrze samochodu szybciej się nagrzewa.  Spaliny na skutek mniejszej powierzchni wewnętrznej ścianek po stronie wydechowej prowadzącej do katalizatora, w fazie rozgrzewania silnika oddają mniej ciepła, a katalizator, mimo chłodzenia przez płyn chłodzący, szybciej uzyskuje temperaturę roboczą. Ewentualne uszkodzenie kolektora albo głowicy, będzie jednak skutkowało koniecznością wymiany obu elementów jednocześnie, co podniesie koszt całej operacji.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Silnik VW 1.0 MPI 60 lub 75 KM – blok silnika

Blok silnika wykonany jest z aluminium. Jest to konstrukcja typu open deck co oznacza, że nie ma żadnych połączeń między ścianą zewnętrzną bloku silnika, a tulejami cylindrowymi. Dzięki temu nie tworzą się w tym obszarze pęcherzyki gazowe, które powodowałyby problemy w odpowietrzaniu i chłodzeniu.

Silnik VW 1.0 MPI 60 lub 75 KM – rozrząd

Silnik 1.0 MPI CHYA/CHYB to konstrukcja typu DOHC z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w pokrywie zaworów. Napęd rozrządu realizowany jest przez pasek zębaty. Zdaniem producenta jest to pasek bezobsługowy, który powinien starczyć na cały okres eksploatacji silnika. Zaleca on jednak jego cykliczną kontrolę. Pierwsza powinna mieć miejsce po pokonaniu ok. 240 tys. km, a potem co 30 tys. km. W praktyce mechanicy zalecają wymieniać pasek co 150 tys. km.

rozrząd 1.0 MPI CHYA CHYB

Rozrząd silnika 1.0 MPI CHYA CHYB

To co jest zastanawiające to fakt, że obudowa wałków rozrządu wykonana jest jako aluminiowy odlew ciśnieniowy i tworzy z obydwoma wałkami niemożliwy do rozmontowania moduł. Oznacza to, że ułożyskowane w czterech punktach wałki rozrządu nie mogą być wymontowywane. Na całe szczęście sytuacja, w której potrzebna byłaby wymiana któregoś z wałków jest niezwykle mało prawdopodobna.

Zobacz: Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownicy VGT?

Silnik VW 1.0 MPI 60 lub 75 KM – typowe awarie i problemy

W kwestii awaryjności, silnik 1.0 MPI z serii EA211 nie ma się on czego wstydzić . Okazuje się on niezwykle trwałą jednostką napędową. Jest kompletnym przeciwieństwem turbodoładowanych silników Volkswagena z serii TSI. Mimo wysokoobrotowej natury, nie ma on żadnych problemów z rozrządem czy pobieraniem nadmiernych ilości oleju. Świetnie znosi eksploatację w mieście, a dzięki niskiemu zużyciu paliwa jest rozsądną alternatywą dla diesli. Tym bardziej, że w przeciwieństwie do nich, pozbawiony jest awaryjnych filtrów DPF, kół dwumasowych czy turbosprężarek. Pod względem eksploatacji przypomina rakietę typu „odpal i zapomnij”, gdyż poza dolewaniem paliwa i okresowymi przeglądami, nie potrzebuje on większej troski.

Silnik VW 1.0 MPI 60 lub 75 KM – dziwne rozwiązania

Z drugiej jednak strony pod pewnymi względami silnik ten wydaje się być konstruowany jako motor „jednorazowy”, którego remontowanie może być problematyczne przy bardzo wysokich przebiegach. Mam tu na myśli np. brak możliwości wymiany łożyskowania wałków rozrządu, które zamontowane są w nierozbieralnym module.

wałki rozrządu 1.0 MPI CHYB

Wałki rozrządu w silniku 1.0 MPI CHYB

Jeśli dojdzie do zużycia łożysk wałków, to trzeba będzie wymienić cały moduł wraz z wałkami co drastycznie podniesie koszt naprawy. Aby wydłużyć trwałość łożysk, warto skrócić interwał wymiany oleju silnikowego do 10 tys. kilometrów.

Zobacz: Zawory wypełnione sodem – jakie są ich zalety i wady

50
Dodaj komentarz

avatar
22 Comment threads
28 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
41 Comment authors
DamiangrzegorzMateuszAdiJarosław Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mateusz
Gość
Mateusz

Witam, po jakim czasie w samochodzie z takim silnikiem wymienić olej w skrzyni biegów?

grzegorz
Gość
grzegorz

Wymieniłem po 250tyś. przestało pukać w skrzyni na luzie.

Jarosław
Gość
Jarosław

Moja Fabia ma dziwne objawy na zimnym, szarpie, drga, dławi się, a jak się nagrzeje pracuje prawidłowo, co to może być?

Adi
Gość
Adi

Listwa wtryskowa od gazu

Wojtek
Gość
Wojtek

Moja skoda citigo 60KM od nowości 2014r. na lgp właśnie przekroczyła 320tys km na liczniku.
Auto dalej jeździ dobrze i nie ma zamiaru się psuć. Wymiana oleju, filtrów i świec co 15 tys. km, dolewki oleju na poziomie 0,5 l. Przy 280 tys. było wymienione kompletne sprzęgło i akumulator, rozrząd jest fabryczny 2 krotnie kontrolowany w ramach przeglądu. Auto nigdy nie miało awarii która skutkowałaby unieruchomieniem samochodu w trasie.

Radek
Gość
Radek

Przymierzam się do kupna używanej Ibizy 1.0 MPI + LPG 75KM z przebiegiem ok 150 tys. Skoro producent przewiduje jeden pasek na cały okres używalności samochodu, czyli ok 200-250 tys km, to czy mam sądzić, że silnik jest już „na ostatniej prostej do śmierci”?

Artur
Gość
Artur

Mój UP! z LPG ma najechane 311 tys i żyje

Paweł
Gość
Paweł

Witam, posiadam Skodę Citigo z 2013 roku. Po wymianie kompletnego sprzęgła z okolic skrzyni biegów dobiegają stuki. Proszę o pomoc co to jest?

Mateusz
Gość
Mateusz

Lozyska na wałku sprzeglowym skrzyni biegów. A słychać tylko na biegu jalowym i puszczonym sprzegle? Czy caly czas

Piotr
Gość
Piotr

Witam mam właśnie ten przypadek że stuka na luzie przy puszczonym sprzęgle jak wciskam sprzęgło to stukanie cichnie tak jak i silnik się rozgrzeje to też już tego nie ma

Adam
Gość
Adam

Łożysko. Rób kompletne sprzęgło. nie opłaca się płacić mechanikowi za rozbeiranie kolejne.

Tom
Gość
Tom

Musisz wymienić sprzęgło, masz prawdopodobnie stary model sprzęgła w 2017 roku poprawiono ten element czyli sprzęgło 🙂

Damian
Gość
Damian

też to mam, nawet miałem wymienianą skrzynię na gwarancji i dalej jest. Po 220 tys stwierdzam że ten typ tak ma

Aktualności