Test Ford Focus ST 2.0 TDCi Diesel

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 września 2015
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Ford Focus ST z silnikiem Diesla to zdaniem złośliwych sportowy samochód dla pazernych. Czy 185-konny Diesel wypchnie z obiegu mocniejszą, ale bardziej paliwożerną odmianę benzynową ?

Nie będę owijał w bawełnę. Nowy Ford Focus ST po faceliftingu wygląda fantastycznie  – kipi energią i temperamentem,  zdradzając swe sportowe aspiracje poprzez potężne czarne felgi,  czerwone zaciski hamulcowe i niespotykaną barwę lakieru. Jednak pomysł z wdrożeniem silnika Diesla do sportowego kompaktu zupełnie mnie nie przekonuje. Oprócz niskiego zużycia paliwa taki motor ma niezwykle szeroki zakres niedoskonałości odczuwalnych przy sportowej jeździe: wąski zakres użytecznych obrotów, małą elastyczność, nadwagę destabilizującą rozkład mas pomiędzy osiami, równie gwałtowny przyrost co i spadek mocy, a do tego kiepski dźwięk. I prawie ze wszystkimi tymi problemami musi się pogodzić kierowca nowego, dieslowskiego Forda Focusa ST.

Ford Focus ST w wersji z silnikiem Diesla

Silnik 2.0 TDCi zapewnia autu najlepszą dynamikę w zakresie od 1800 do 3500 obr./min, później wyraźnie opada z sił. Kierowca ma zatem do dyspozycji zaledwie 1700 obrotów silnika, w które musi się wstrzelić by nie nadziać się na turbodziurę lub by nie przeciągnąć obrotów na biegu. Na dodatek fala momentu obrotowego pojawia się nagle i gwałtownie, by potem nieoczekiwanie zniknąć. Na torze czy w trakcie dynamicznej jazdy po zakrętach to się po prostu nie sprawdza. W chwili gdy auto powinno się „otworzyć” na wyjściu z zakrętu, silnik łapie zadyszkę i zmusza do szybkiej zmiany biegu.

Najgorsze jest jednak to, że diesel Focusa ST to i tak jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy silnik tego typu na rynku. Jest cholernie oszczędny (na trasie spala 5,8 l/100 km, w mieście 7,0 l/100 km), mocny, a dzięki sportowemu układowi wydechowemu naprawdę nieźle brzmi. Jeśli łudzicie się, że niemiecka czy japońska konkurencja ma do zaoferowania coś więcej w temacie 4-cylindrowych silników to jesteście w błędzie. Zwłaszcza jeśli zwrócicie uwagę na osiągi Focusa ST.

Ford Focus ST Diesel: osiągi

Opracowany wspólnie z koncernem PSA dwulitrowy motor z serii TDCi generuje 185 KM mocy i aż 400 Nm momentu obrotowego w zakresie od 2 000 do 2 750 obr./min. Ważącemu 1388 kg Focusowi ST spokojnie wystarcza to by osiągnąć setkę w 8,1 s i rozpędzić się maksymalnie do 217 km/h. Według naszych pomiarów, osiągi są jednak lepsze. Sprint 0-100 km/h można skrócić do 7,9 s! Szczególne wrażenie robi łatwość z jaką auto przyspiesza do 200 km/h (jak na swoją moc). Prędkość tę jest ono w stanie osiągnąć w 38 sekund,  czyli aż o 5 sekund wcześniej niż  186-konny Hyundai i30 Turbo. Mimo mniejszej mocy i większej masy, Ford bez kompleksów deklasuje Koreańczyka. Niestety, w walce z rasowymi hot hatchami napędzanymi benzynowymi silnikami, wysokoprężny ST jest jednak bez szans, bowiem zwyczajnie brakuje mu mocy.

Zobacz: Test Hyundai i30 Turbo 1.6 T-GDI

Pewne braki wykazuje także układ hamulcowy. Choć pedał hamulca reaguje natychmiast na każde jego muśnięcie, to ostatnia faza hamowania trwa jednak zbyt długo, przez co auto potrzebuje ok. 38 metrów na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h.

Ford Focus ST Diesel 2015

Przednie tarcze hamulcowe nowego Focusa ST Diesel mają średnicę 320 mm. Tylne są wyraźnie mniejsze, mają tylko 271 mm średnicy.

Świetna jest za to skrzynia biegów Focusa ST. Choć czasami potrafi stracić opanowanie i lekko przyhaczyć, to lewarek sterujący jej pracą ma krótki skok i porusza się z zaskakująco dużym oporem, nadając temu wyjątkowo niesportowemu układowi napędowemu ogromną dawkę rasowego charakteru.

Ford Focus ST Diesel: układ kierowniczy

Jednak absolutnie zachwycający jest dopiero elektrycznie sterowany układ kierowniczy Focusa ST. Skalibrowany na nowo zachwyca bezpośredniością, niespotykaną obecnie nawet w autach BMW czy Porsche. Ciężko obracające się koło kierownicy, obite grubą acz mięciutką skórą, w sposób natychmiastowy przenosi każdy sygnał wysyłany od kierowcy do kół. Skrajne punkty jej położenia dzieli zaledwie 1,8 obrotu! To absolutny rekord wśród obecnie produkowanych samochodów sportowych. Nawet niesamowicie ostra przekładnia Hondy S2000 potrzebowała na wykonanie tej samej pracy „aż” dwa pełne obroty! W rezultacie przy wykonywaniu większości manewrów w ruchu miejskim, nie ma potrzeby odrywania rąk od wieńca kierownicy.  Co więcej, precyzja z jaką auto reaguje na ruchy kierownicą także jest najwyższych lotów. Irytujące przeskoki w intensywności skrętu pojazdu są kompletnie obce Focusowi ST.

Ford Focus ST Diesel: nowe zawieszenie

W parze z niewiarygodnie bezkompromisowym układem kierowniczym podąża zawieszenie Focusa ST. Nowe przednie sprężyny oraz amortyzatory o zmienionej charakterystyce tłumienia uniemożliwiają przechylania się nadwozia w zakrętach, zwiększając jednocześnie prędkość z jaką można pokonywać wiraże. Auto bez litości tnie, ścina i szatkuje na kawałki kolejno następujące po sobie zakręty, pozwalając jednocześnie kierowcy wprowadzić się w nadsterowny poślizg, gdy ten odpuści gwałtownie pedał gazu.

W najciaśniejszych „winklach”  do głosu dochodzi jednak ciężki silnik Diesla nadającym przednim kołom tendencję do uślizgiwania się i wynoszenia z zakrętu przy prędkościach niższych niż w benzynowym Focusie ST. Zaskakująco dobrze auto spisuje się na nierównościach. O ile komfort ich tłumienia nie jest wysoki i auto nerwowo przenosi wszystkie wstrząsy na kabinę wyraźnie przy tym podskakując, o tyle praca zawieszenia jest rewelacyjnie wyciszona. Czuć wyraźne zmiany w pracy zawieszenia na tle modelu ST sprzed liftingu. Rozsądny jest też prześwit pojazdu, który pozwala spokojnie rozprawiać się z miejskimi krawężnikami.

Do ideału Focusowi ST brakuje mechanicznej szpery. O ile wersja wysokoprężna i tak nie jest moim zdaniem rozwiązaniem do jazdy torowej, o tyle w wersji benzynowej byłaby ona wskazana. System TVC dobrze sprawdza się w 140-konnym Fordzie Fiesta Red Edition, ale w ciężkim i znacznie mocniejszym 240-konnym, benzynowym Focusie wyraźnie ogranicza potencjał motoru.

Ford Focus ST Diesel: sportowe dodatki w kabinie

Sportowy duch, który tkwi w podwoziu Focusa ST odczuwalny jest także w jego kabinie. Najciaśniejsze jakie znam, ale zaskakująco wygodne na długich trasach kubełkowe fotele Recaro, rewelacyjnie podtrzymują ciało nawet w najostrzejszych zakrętach, a pokryta mięciutką skórą trójramienna kierownica, zapewnia wzorowy chwyt.

Zegary wyskalowane do zwariowanych 280 km/h zapewniają prym w kategorii najszybszego auta na osiedlu, a centralnie umieszczone wskaźniki prezentujące ciśnienie doładowania turbiny, oleju i jego temperaturę pozwalają na bieżąco monitorować faktyczną kondycję silnika. W połączeniu z agresywną charakterystyką prowadzenia, nowy Focus ST od pierwszych chwil pozwala poznać się jako auto o niezaprzeczalnie sportowym usposobieniu.

Ford Focus ST Diesel jako daily driver

W codziennej eksploatacji właściciel dieslowskiego Focusa ST doceni zapewne jego całkiem przestronne wnętrze (nawet w drugim rzędzie siedzeń, dzięki wklęśniętym oparciom przednich foteli Recaro), świetne wyciszenie kabiny przy jednostajnej jeździe (do 160 km/h można prowadzić rozmowę bez podnoszenia głosu), porządne reflektory biksenonowe, duży zasięg na baku (nawet 1130 km na pełnym zbiorniku) i przyzwoity, 10-głośnikowy sprzęt audio marki Sony. Irytować mogą go natomiast takie elementy jak nawigacja satelitarna, nieprecyzyjnie pokazująca pozycję pojazdu na drodze (głównie na rondach), dość małe lusterka boczne i bagażnik, który swoją pojemnością nie jest w stanie konkurować z rywalami. Tylko czy ten ostatni jest w tej klasie samochodów priorytetem? No właśnie.

Test Ford Focus ST 2.0 TDCi Diesel

Ocena

85 %
Opinia autora: "Uwielbiam nowego Focusa ST za jego bezkompromisowy układ kierowniczy, świetnie zestrojone, sportowe zawieszenie, rewelacyjne fotele Recaro, ciężko pracującą skrzynię biegów i świetny wygląd. Bez trudu mógłbym tym autem jeździć na co dzień, czerpiąc przyjemność z szybkiej jazdy po najciaśniejszych winklach, dzieląc się nią jednocześnie z całą moją rodziną. No właśnie, mógłbym, ale tego nie zrobię. Dlaczego? Bo w tym zaskakująco sportowym aucie nie odnajdziecie najważniejszego – serca, które będzie pompować Wam adrenalinę do krwi. Silnik Diesla nie dorasta do pięt swoimi możliwościami jednostce 2.0 EcoBoost 250 KM, pogarszając zarówno osiągi Focusa jak i jego zachowanie w zakrętach. Odbiera mu lekkość prowadzenia i możliwość przyspieszania z każdych obrotów w każdej chwili. A że jest oszczędny? Czy widziałeś kiedykolwiek kierowcę, który z radością jeździ na stację paliw? No właśnie."
niezwykle bezpośredni układ kierowniczy, skrzynia biegów pracująca z wyraźnym oporem, cicho pracujące sportowe zawieszenie, fotele Recaro, sportowe dodatki w kabinie, niskie zużycie paliwa, wysoka funkcjonalność
wąski zakres użytecznych obrotów silnika Diesla, wyczuwalna turbodziura, dość słabe osiągi jak na hot hatcha, przeciętna skuteczność hamulców, dźwięk silnika, nieprecyzyjna nawigacja GPS

Cena

136 120 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Ford
Model:
Focus ST
Rok produkcji:
2014
Cena samochodu:
117 000 zł
Ocena samochodu:
85 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,1 s
Prędkość maksymalna:
217 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
5,0 l
Zużycie paliwa poza miastem:
3,8 l
Zużycie paliwa średnio:
4,2 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
silnik Diesla
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1997 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
185 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
185 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
400 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
2000-2750 obr./min
Skrzynia biegów:
manualna
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2648 mm
Długość nadwozia:
4362 mm
Szerokość nadwozia:
1823 mm
Wysokość nadwozia:
1471 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1388 kg
Ładowność:
637 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
316 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1215 l
Pojemność zbiornika paliwa:
60 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
320 mm
Średnica tylnych hamulców:
271 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
1,8
Średnica zawracania:
12,0 m
Opony:
Goodyear Eagle F1 235/40/R18

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
7,0 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
5,8 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,4 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,9 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
38,0 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
28,9 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
15,8 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
38,0 m

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Test Ford Focus ST 2.0 TDCi Diesel"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Graba
Gość

Olaff wieś i pole ty matole to ty reprezentujesz

Dariusz K
Gość

skrzynia biegów bajka. za Twoją namowa Driver sprawdziłem go na jazdzie testowej w salonie Forda Performance. naprawde cieżko i miesiscie pracuje ona. uklad kierowniczy zyleta. szkoda ze moc nieduża ale ogarniam wlasnie pakiet mocy w VTG. 220-230 KM bedzie. Auto zamówione. szacunek za to co napisałeś. prawie ze wszystkim się zgadzam!

Anton
Gość

Sam jestes wiesniakiem Olaff! Focus zajebiaszczo wyglada. Na pewno mnkej wiesniacko niz twoj Pasek w tedeiku!

Olaff
Gość

Klimatyczne fotki. Wies i pole swietnie pasuja do uspojlerowanego klekota !

wpDiscuz