REKLAMA

Test Nissan Micra 1.0 DIG-T

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 31 sierpnia 2020
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Nissan Micra z silnikiem 1.0 DIG-T o mocy 117 KM to typowo miejskie auto, ale swoimi parametrami przypomina pierwszego VW Golfa GTI. Czy faktycznie ma w sobie choć odrobinę sportu? Czym wyróżnia się na tle silnej konkurencji? I dlaczego może być ciekawszą alternatywą dla VW Polo?

Nissan Micra to samochód należący do segmentu B i bezpośredni rywal takich modeli jak Skoda Fabia czy Toyota Yaris. Jednak w przeciwieństwie do nich wyróżnia się dwiema istotnymi cechami – zaskakującym poziomem wykończenia wnętrza oraz silnikiem, który przypomniał nam topowe japońskie samochody sportowe z przełomu XX i XXI wieku. To zupełnie inne auto niż jego poprzednicy.

Już na pierwszy rzut widać, że Nissan Micra zrywa z dotychczasowymi standardami. Jego linia nadwozia jest dużo lżejsza i bardziej dynamiczna. Dobre wrażenie sprawia przede wszystkim przedni pas z bardziej zadziornymi, ledowymi reflektorami nadającymi autu świeżości i nowoczesnego sznytu. W połączeniu z tzw. pakietem personalizacji Plus, obejmującym kontrastowe wobec czarnego lakieru, pomarańczowe dodatki, tworzy to bardzo udaną całość. Nadwozie może nie rzuca na kolanach kreatywnością, ale powinno trafić do szerokiej grupy osób i dość wolno się starzeć.

Nissan Micra 1.0 DIG-T – wnętrze

Ale to czym Nissan Micra zrobił nas chyba największe wrażenie, to poziom wykończenie wnętrza, którego próżno szukać nawet w niektórych samochodach z wyższych segmentów. Deska rozdzielcza wykończona jest w dużej mierze z miękkiego i wyjątkowo przyjemnego w dotyku plastiku (i to sięgającego aż po przednią szybę), a do tego pokryta jest ekologiczną, pomarańczową skórą, przyjemnie uginającą się pod palcami, która znalazła się też na tunelu środkowym! W połączeniu z prostym, acz eleganckim designem kokpitu tworzy to bardzo dobry efekt. Wrażenie robi też zaawansowane wyposażenie Micry będące nadal rzadkością u konkurencji.

W kabinie Nissana Micry wrażenie robi bardzo wysoka jakość materiałów wykończeniowych oraz świetna ergonomia. Do ideału zabrakło lepszej jakości ekranu systemu multimedialnego i lepiej trzymających w zakrętach foteli.

System audio firmy BOSE wyróżnia się dwoma głośnikami umieszczonymi w zagłówku kierowy, mającymi na celu poszerzenie sceny muzycznej, a układ kamer 360° pozwala na dokładną obserwację otoczenia samochodu z wraz z możliwością przełączania widoku na poszczególne kamery. To ostatnie rozwiązanie okazuje się przydatne, bo szerokie słupki C ograniczają widoczność podczas manewrowania tyłem. Auto jest też naprawdę nieźle wyciszone i do ok. 130 km/h w kabinie jest całkiem cicho, ale nadkola samochodu powinny zostać lepiej wygłuszone. Z resztą to nie jedyne aspekty, w których można by oczekiwać poprawy.

Przynależność Micry do segmentu B widać w pozycji za kierownicą, która jest raczej wyprostowana niż leżąca oraz w ograniczonej ilości miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Jeśli z przodu usiądą osoby o wzroście 185 cm, to pasażerom siedzącym za nimi może brakować miejsca na nogi. Lepszej jakości mogłaby być też tapicerka, chociaż prawda jest taka, że nie odstaje ona od tego, co oferuje większość konkurentów. Spory jest za to bagażnik. Ma pojemność 300-litrów i jest bardzo ustawny. Do jazdy po mieście i krótkich wypadków poza nie wystarczy.

Nissan Micra 1.0 DIG-T – silnik benzynowy

Zaskakujący jest za to układ napędowy Nissana Micry. Silnik 1.0 DIG-T, oznaczony symbolem HR10DDT, to 3-cylindrowa jednostka benzynowa, która generuje moc 117 KM i 180 Nm momentu obrotowego (200 Nm z funkcją overboost) od zaledwie 1750 obr./min. Według producenta zapewnia autu sprint 0-100 km/h w 9,9 s i prędkość maksymalną 195 km/h. W czym zatem zaskakuje? Bo bardzo przypomina nam turbodoładowane silniki sportowych aut z Japonii z lat 90-tych. A robi to za sprawą jednej cechy – wyraźnej turbodziury! Silnik z zauważalną zwłoką reaguje na dodanie gazu, ale jak już „ocknie się” to z werwą wyrywa auto do przodu. I choć trzeba się do tergo przyzwyczaić, to za każdym razem jak turbina się już rozpędzi, na ustach kierowcy pojawia się uśmiech zadowolenia.

Przyspieszenie jest bowiem mocne i intensywne, a do tego towarzyszy mu przyjemny dźwięk, 3-cylindrowego silnika. Motor dobrze współpracuje z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Pracuje ona bardzo precyzyjnie, a do tego ma długie przełożenia, dzięki czemu silnik zużywa mniej paliwa, a  na autostradzie przy 140 km/h jego obroty spadają do 2750 obr./min. Jak na miejskie auto jest to wynik naprawdę świetny.

Nissan Micra 1.0 DIG-T – rzeczywiste osiągi

Warto podkreślić, że osiągi podane przez producenta tylko nieznacznie różnią się od tych, uzyskanych przez Nas w trakcie testów dynamicznych. Według naszych pomiarów Micra 1.0 DIG-T 117 KM przyspiesza 0-100 km/h w 10,3 sekundy, a do 160 km/h w 28,8 sekundy. Warto jednak podkreślić, że testy wykonaliśmy na oponach zimowych i przy niskiej temperaturze otoczenia. Konkurencyjna Fiesta ST-line ze 140-konnym motorem 1.0 EcoBoost jest zauważalnie dynamiczniejsza (do 160 km/h przyspiesza aż o 5 sekund szybciej), ale różnica mocy (23 KM) robi swoje. Na dodatek subiektywna odczucia do co Micry są lepsze niż sugeruje to aparatura.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, opony zimowe, temperatura 3° C)
Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 KM 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 10,3 s 14,2 s 20,4 s 28,8 s 56,4 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 17,3 s (130,7 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 41,6 m

W kwestii zużycia paliwa Micra nie rozczarowuje, choć nie jest też najoszczędniejsza wśród konkurencji. Należy jednak pod tym względem do czołówki w klasie turbodoładowanych „3-cylindrowców”. W mieście spalanie wynosi od 7,5 do 8,8 l/100 km (przy naprawdę dużych korkach), a na trasie od 4,8 l do 7,3 l/100 km (na autostradzie przy 140 km/h).

Nissan Micra 1.0 DIG-T – hamulce i droga hamowania

Ciekawą sprawą jest temat układ hamulcowego. W tej klasie aut nie dość, że gabaryty hamulców są raczej niewielkie, to często nadal opierają się one po części na tzw. „bębnach”. I nie inaczej jest przypadku Micry. Z przodu tarcze mają średnicę zaledwie 253 mm, a z tyłu mamy hamulce bębnowe o średnicy 203 mm. Ale jak pokazuje nasza aparatura, w tak lekkich samochodach (auto waży nieco ponad 1 tonę) taki zestaw sprawdza się co najmniej dobrze. Na oponach zimowych i przy temperaturze 3° C droga hamowania na poziomie 41,9 m okazała się krótsza niż w przypadku sportowego Focusa ST wyposażonego w znacznie potężniejsze hamulce (42,5 m) i testowanego w podobnych warunkach.

Zobacz: Test Ford Fiesta ST-line

Oczywiście w trakcie jazdy na torze, Micra zapewne zagotowałaby się szybciej, ale to raczej będzie dla niej zupełnie obce środowisko. Ważne, że na oponach letnich Micra powinna uzyskać drogę hamowania na poziomie ok. 36 metrów, a to już bardzo dobry rezultat. Na dodatek hamulce bębnowe to tańszy serwis i bardzo długa żywotność. Cieszy też fakt, że Micra ma ręczny hamulec postojowy.

Nissan Micra 1.0 DIG-T – prowadzenie

Prezentowana Micra to wersja Tekna co oznacza, że w przeciwieństwie do odmiany N-Sport nie posiada obniżonego o 10 mm zawieszenia. Auto zachowuje się jednak poprawnie w zakrętach, ugięcia nadwozia nie są duże, a układ kierowniczy szybko i żywiołowo reaguje na ruchy kierownicą. Choć trudno mówić tu o jakiś stricte sportowych wrażeniach, to Micra wręcz zachwyca dojrzałym zestrojeniem podwozia. Pracuje ono harmonijnie i w sposób przewidywalny.

Do tego niska masa pojazdu w połączeniu z dużymi kołami o szerokich oponach z niskim profilem, dają poczucie pełnego panowania nad autem i pozwalają mu długo opierać się podsterowności (ESP i TC można w pełni dezaktywować). Komfort jazdy jest co najmniej przyzwoity, a duże felgi dają o sobie znak głównie na większych wertepach i głębszych studzienkach. Warto podkreślić, że Micra pozostaje bardzo stabilna i pewna w prowadzeniu nawet przy prędkości rzędu 180 km/h. W tak lekkich i krótkich autach bywają z tym problemy.

Nissan Micra 1.0 DIG-T – cena

Ceny Nissana Micry zaczynają się obecnie od 56 140 zł za podstawową odmianę z silnikiem IG-T 100 KM. Prezentowana wersja Tekna z motorem 1.0 DIG-T kosztowała co najmniej 71 530 zł. Po doliczeniu opcjonalnego wyposażenia i uwzględnieniu ceny z rabatem (67 030 zł) jego cena zamknie się w kwocie 72 580 zł. W najnowszym cenniku ta wersja silnikowa dostępna jest już tylko w wersji N-Sport z obniżonym zawieszeniem, która kosztuje 75 130 zł. To sporo jak za auto tego segmentu, ale biorąc pod uwagę ofertę konkurencji oraz wyposażenie i silnik Nissana, japońska propozycja jest bardzo ciekawa. Choć zabrzmi to zaskakująco, Micra naszym zdaniem może być lepszą alternatywą niż VW Polo, który dotąd był poza zasięgiem Micry.

Zobacz: Test Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic

Test Nissan Micra 1.0 DIG-T

Ocena

82 %
Opinia autora: "Zwinny mieszczuch o zaskakująco dobrej jakości wykonania. Porządne materiały wykończeniowe i nowoczesne wyposażenie, a do tego dynamiczny silnik oraz porządna skrzynia biegów robią naprawdę dobre wrażenie. Do tego dopracowane podwozie i skuteczne hamulce. Do ideału zabrakło nieco większej ilości miejsca w kabinie. VW Polo ma naprawdę trudnego przeciwnika, który na dodatek wpada w oko. "
świetnie wykończona kabina, doskonała ergonomia kokpitu, dobre osiągi, niskie spalanie, wydajne hamulce, świetnie zestrojony układ kierowniczy, sprężyste zawieszenie, pewne prowadzenie, nowoczesne wyposażenie
przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie, odczuwalna turbodziura, słabo wyciszone nadkola, przeciętna jakość tapicerki, blada kolorystyka ekranu systemu multimedialnego,

Cena

72 580 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Nissan
Model:
Micra
Rok produkcji:
2019
Cena samochodu:
71 530 zł
Ocena samochodu:
82 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,9 s
Prędkość maksymalna:
195 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
7,5 l
Zużycie paliwa poza miastem:
5,0 l
Zużycie paliwa średnio:
6,3 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
3
Liczba zaworów:
12
Pojemność silnika:
999 cm3
Oznaczenie silnika:
HR10DDT
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
117 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
117 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
180 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1750-3750 obr./min
Skrzynia biegów:
manualna
Liczba biegów:
6
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2525 mm
Długość nadwozia:
3999 mm
Szerokość nadwozia:
1743 mm
Wysokość nadwozia:
1439 mm
Prześwit:
142 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,32
Masa własna:
1095 kg
Ładowność:
430 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
300 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1004 l
Pojemność zbiornika paliwa:
41 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
hamulce bębnowe
Średnica przednich hamulców:
258 mm
Średnica tylnych hamulców:
203 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
10,0 m
Opony:
205/45/R17 Firestone Winterhawk 3

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
8,0 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
4,8 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,7 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h:
10,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
n.d.
Przyspieszenie 80-120 km/h:
7,2 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
n.d.
Czas przejazdu 1/4 mili:
17,3 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
41,6 m

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
10 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Anastazjaluislipsoi Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Anastazja
Gość
Anastazja

Ładny i mało pali xD dla mniej najważniejsze. Taki czarny kocurek xD

luis
Gość
luis

Czyli nie jest to już tak słabe auto w trasy, tak? W K13 jazda na dużych dystansach była meczarnia. Silnik słabe do wyprzedzania i powyżej 120 kmh głośno w kabinie.

lipsoi
Gość
lipsoi

Spoko