Zamienniki trzymają w ryzach ceny oryginalnych części z ASO!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 4 stycznia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zamienniki czy części oryginalne z ASO – co wybrać? Dlaczego części oryginalne z serwisu są takie drogie? Jaki wpływ mają zamienniki na ceny oryginalnych części? Okazuje się, że zamienniki zmieniły rynek motoryzacyjny w Polsce bardziej niż wiele osób sądzi. Nie dość, że są dużo tańsze niż części oryginalne z serwisu, to wiele z nich nie różni się niczym od części z ASO poza ceną i logiem na pudełku. Dzięki zamiennikom, koncerny samochodowe zmuszone zostały do obniżenia cen oryginalnych części w serwisach, żeby być bardziej konkurencyjnymi.

Części alternatywne czyli tzw. zamienniki stały się nieodzownym elementem polskiego rynku motoryzacyjnego. Trudno sobie wyobrazić, aby mogły one zniknąć z rynku, gdyż serwisowanie samochodu na częściach oryginalnych jest po prostu wyjątkowo drogie. Nie da się też ukryć, że to właśnie dzięki zamiennikom wiele starszych samochodów w ogóle jeszcze jeździ po drogach, bowiem przy ich niskiej wartości rezydualnej, koszty napraw na częściach oryginalnych nie miałyby uzasadnienia ekonomicznego. Co więcej, bez zamienników niektórych napraw nie można by w ogóle wykonać, bowiem producenci aut sukcesywnie wycofują z rynku oryginalne części do starszych modeli. Pozostaje zatem oferta aftermarketu (rynku części zamiennych) lub poszukiwanie używanych części na szrotach samochodowych.

Koncerny samochodowe walczą z zamiennikami

Niestety koncerny samochodowe stale podejmują działania zmierzające do wycofania zamienników z rynku. Walcząc z klauzulą napraw, skutecznie zablokowały możliwość produkowania i sprzedaży zamienników części nadwoziowych na niektórych europejskich rynkach. Na szczęście polskie prawo na chwilę obecną nadal pozwala na produkcję i sprzedaż zamienników, co przekłada się nie tylko dostęp do szerokiej oferty tanich części, ale i na niższe ceny oryginalnych podzespołów. Jak to możliwe?

Sprzęgło do Citroena Berlingo II 1.6 HDi 92 KM kosztuje w ASO 988 zł. Zamiennik tej samej jakości i firmy co część z ASO, czyli LUK, kosztuje 693 zł, a o jakości porównywalnej z częścią oryginalną firmy SRL 414 zł. 

Dostęp do tańszych zamienników spowodował, że koncerny samochodowe musiały obniżyć ceny części, aby być bardziej konkurencyjnymi. Tym bardziej, że na rynku zamienników nie brakuje części oryginalnych zapakowanych w pudełka producenta części (np. Brembo, Bosch, Hella) zamiast w pudełka z logo producenta auta (np. Audi, Opel czy Citroen). Mimo że części te są tego samego pochodzenia, bo dostarczane są m.in. na pierwszy montaż do fabryk samochodowych, to jako tzw. zamienniki są one znacznie tańsze od części z ASO.

Zamienniki sprzedawane w ASO?

O tym, że koncerny produkujące auta czują siłę tzw. aftermarketu (rynku części zamiennych) świadczy też fakt, że coraz więcej z nich wprowadza do swoich ASO … własne zamienniki części oryginalnych! W teorii mają one oferować dobry stosunek ceny do jakości, ale nie są to części oryginalne. Trzeba jednak pamiętać, że zamienniki z ASO są wyraźnie droższe od zamienników z tzw. aftermarketu, dlatego wciąż kierowane są przede wszystkich do tych osób, które naprawiają auta w serwisach , ale chcą płacić mniej za części.

Citroen Berlingo 1.6 Hdi 92 KM 2008 rok bez DPF i bez koła dwumasowego
Części z ASO Citroena Części z hurtowni Polcar
Cześć cześć oryginalna z ASO zamiennik z ASO część oryginalna zapakowana w pudełko producenta części (Q) zamiennik o porównywalnej jakości (PJ)
Amortyzator (przedni) 573 zł 370 zł 291 zł (Bilstein) 227 zł (SRL)
Sprzęgło zestaw 988 zł 694 zł 693 zł (LUK) 414 zł (SRL)
Tarcze hamulcowa przód (260 mm) 600 zł (komplet) 300 zł 333 zł (Bosch) 241 zł (SRL)
klocki 354 zł 183 zł 155 zł (Bosch) 91 zł (SRL)
Zderzak przedni (bez halogenów) 2270 zł nie występuje nie występuje 206 zł (PJ) niegruntowany lub 261 zł (PC) gruntowany
Reflektor 1300 zł nie występuje 579 zł (Valeo) 488 zł TYC

Co jeszcze ciekawsze, ceny zamienników sprzedawanych w ASO są bardzo zbliżone do cen oryginalnych części sprzedawanych w pudełkach producentów podzespołów poza ASO. A to stawia pod znakiem zapytania sensowność wyboru tego typu zamienników. Różnice w tych kosztach i klasach zobrazowaliśmy w powyższej tabeli.

Części oryginalne za połowę ceny?

Nie dziwi zatem fakt, że osoby dobrze znające rynek części samochodowych serwisują i naprawiają auta na porządnych zamiennikach. Problem może sprawić określenie jakiej dokładnie jakości jest dany zamiennik, ale dla przykładu hurtownia Polcar wprowadziła kilka lat temu system oznaczenia jakości części, dzięki któremu można szybko ocenić z jakiej klasy produktem mamy do czynienia. W zależności od zasobu portfela czy własnych preferencji, klient może wybrać np. część oryginalną oznaczoną symbolem Q, która jest tańsza od części oryginalnej z ASO, albo zamiennik o jakości porównywalnej z oryginalnym podzespołem, ale w niższej cenie (symbol PJ). Dobrym przykładem mogą być tu np. reflektory.

Zobacz: Zmatowiałe reflektory – polerowanie czy wymiana na nowe?

Jeden oryginalny reflektor do Citroena Berlingo II kosztuje w ASO 1300 zł i produkuje go firma Valeo. Ten sam reflektor można kupić w hurtowni Polcar w opakowaniu Valeo (a nie Citroena) za 579 zł. Reflektor ten to zamiennik o jakości Q, czyli część oryginalna zapakowana w pudełko producenta części, dostarczana na pierwszy montaż do fabryki Citroena. Choć nie ma prawa różnic się jakością od tego samego reflektora kupionego w ASO w pudełku Citroena, to jest tańszy od niego aż o 721 zł. W cenie jednego reflektora, można zatem kupić komplet. Na dodatek w hurtowniach tego typu co Polcar, można wybrać tańsze zamienniki takich reflektorów np. firmy TYC czy DEPO. Wyboru takiego ASO nie oferuje, nawet w przypadku zamienników.

Oryginalny amortyzator do Berlingo II można kupić w serwisie Citroena za 573 zł. Ten sam amortyzator, zapakowany w pudełko Bilsteina (który dostarcza te amortyzatory do fabryki Citroena) kosztuje w Polcarze 291 zł. Zamiennik firmy SRL, o jakości porównywalnej z oryginalną częścią, można nabyć za 227 zł.

Podobnie sprawa ma się z innymi częściami. Amortyzator do Berlingo II kosztuje w serwisie Citroena 573 zł, a jego zamiennik z ASO o niższej jakości 370 zł. Sęk w tym, że w katalogu Polcar można sprawdzić, że część oryginalną produkuje do tego auta m.in. Bilstein (oznaczenie Q), a amortyzatory tej firmy do Berlingo II kosztują 291 zł, czyli znacznie mniej niż gorszej jakości zamiennik z ASO. Na dodatek koszty wymiany zużytych amortyzatorów można dodatkowo obniżyć decydując się w Polcarze na zamienniki o jakości porównywalnej z oryginalną częścią (oznaczenie PJ), które są szczególnie polecane przez dystrybutora. Kosztują one 227 zł za sztukę czyli komplet na 4 koła będzie kosztował mniej, niż 2 oryginalne z ASO.

Zamienniki trzymają koncerny samochodowe w ryzach

Rola zamienników wydaje się być zatem nie do przecenienia. Ale ich bogaty wybór i niższe ceny to nie wszystko. Trudno bowiem sobie wyobrazić, jak wyglądałby rynek części, gdyby zmonopolizowały go koncerny samochodowe. Brak konkurencji spowodowałby, że nie musiałyby one walczyć o klienta ceną, bo i tak byłby on zmuszony do naprawy auta wyłącznie na częściach oryginalnych. W wielu przypadkach naprawa auta przestałaby być opłacalna, a co gorsza, rynek znowu mógłby zacząć mierzyć z falą kradzieży aut na części. Nie da się także ukryć, że zamienniki mają pozytywny wpływ na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych, dlatego ich wycofanie nieuchronnie wiązałoby się ze wzrostem cen polis.

Zobacz: Jak długo dostępne są części samochodowe w ASO?

Jeśli szukasz części do swojego auta, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać model samochodu i jego wersję, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego podzespołów różnych producentów, w tym także tych oryginalnych zapakowanych w pudełko producenta części i oznaczonych symbolem jakości Q. Porównaj sobie ceny z częściami w ASO zapakowanymi w pudełko producenta auta. 

Części zaprezentowane w artykule pochodzą z oferty Autoryzowanej Sieci Handlowej Polcar

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
piasekPaul Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
piasek
Gość
piasek

Koncerny robią co mogą by zarobić. Na autach słabo zarabiają więc na serwisie sobie odbijają. Koszt wymiany oleju w moim Audi A6 3.0 TDI C6 to w serwisie 1200 zl. U mojego mechanika 380 zł na dobrym oleju i filtrach.

Paul
Gość
Paul

o tym ze te oryginalne reflektory można kupi poza aso pierwsze slysze. czyli valeo to nie jest zamiennik?

Aktualności