Silnik 1.2 PureTech PSA – warto się nim zainteresować?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: PSA · Dodane: 8 czerwca 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.2 PureTech stosowany w auta Peugeot i Citroen otrzymał tytuł „Engine of The Year 2016” w grupie motorów o pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 litra. Jako że dość dobrze znam ten silnik, postanowiłem przedstawić Wam swoje uwagi na jego temat. Skupiłem się wyłącznie na wersji z turbosprężarką, bo taka odmiana została nagrodzona w tym plebiscycie.

Doładowany silnik 1.2 PureTech występuje w dwóch wariantach mocy – 110 i 130 KM. Stosowany jest we francuskich samochodach Peugeot, Citroen i DS należących do segmentu B i C takich jak Peugeot 208, 308, Citroen C4, C4 Cactus czy DS3, DS4. Mimo niedużej pojemności oferuje duży moment obrotowy, dzięki któremu może poradzić sobie nawet z cięższymi autami.

Motor 1.2 PureTech to typowa, downsizingowa konstrukcja. Posiada 3 cylindry, turbosprężarkę (której wirnik pracuje z prędkością do 240 tys. obr./min) i bezpośredni wtrysk paliwa generujący ciśnienie do 200 barów. W 40 procentach jednostka spokrewniona jest z wolnossącym silnikiem 1.0 VTi. Benzynowy PureTech został opracowany przy wykorzystaniu 120 patentów, co pozwoliło na obniżenie emisji o 18% w porównaniu z czterocylindrową jednostką poprzedniej generacji.

Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Nagrodzony silnik ma na swoim koncie dwa rekordy pod względem niskiego zużycia paliwa. Pierwszy z nich został pobity w Europie w 2014 r. w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Drugi został osiągnięty w tym roku w Chinach, gdzie pojazd z automatyczną skrzynią biegów przejechał na jednym baku 1878 kilometrów osiągając rekordowo niskie zużycie 2,93 l/100 km.

silnik 1.2 PureTech 130 KM

silnik 1.2 PureTech 130 KM

Motor 1.2 PureTech osiąga moc do 130 KM, ale jego producent chwali się, że motor ten ma najkorzystniejszy w swojej klasie współczynnik mocy przy niskich prędkościach obrotowych i że 95% momentu dostępne jest w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. I tu producent w mojej opinii nie kłamie.

Silnik 1.2 PureTech – opinia i wrażenia z jazdy

Jednostkę 1.2 PureTech testowałem kilkukrotnie w różnych modelach aut należących do grupy PSA. Mimo że nie przekonuje mnie koncepcja downsizingu polegająca na zastępowaniu dużych, wolnossących silników spalinowych ich mniejszymi, turbodoładowanymi odpowiednikami, to jednostkę 1.2 PureTech polubiłem. Dobrze mnie jednak zrozumcie– silnik ten to świetna alternatywa dla wolnossących jednostek o pojemnościach 1,4-1,8 l, które w 90 % procentach nie oferują ani sensownych osiągów, ani pozytywnych wrażeń za kierownicą, a przy tym będą zużywały takie same albo większe ilości paliwa. Zastępowanie jednak 6-cylindrowych motorów o pojemności 2,5 l czy 3,0 l trzy lub czterocylindrowymi wydmuszkami jest moim zdaniem błędem. Zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej. Producenci też chyba to w końcu zauważyli i zaczynają projektować silniki w duchu rightsizingu. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule.

Zobacz: Rightsizing – na czym polega nowy trend w motoryzacji?

Wracając do silnika 1.2 PureTech warto podkreślić dwie jego charakterystyczne cechy – świetną elastyczność i rasowy dźwięk. Motor ten chętnie zabiera się do pracy już od 2000 obr./min, a im większe osiąga obroty, tym jego wigor wzrasta. W przeciwieństwie do wielu jednostek z turbodoładowaniem, silnik ten bardzo łatwo „dokręca się” pod czerwone pole obrotomierza. Jego pracy towarzyszy przy tym świetny dźwięk, który ma w sobie coś z motoru V8 nowego Mustanga (wiem, brzmi idiotycznie, ale naprawdę tak jest). Silnik jest przy tym całkiem oszczędny. W 110-konnym Peugeocie 308 zużywał w mieście od 7,7 do 8,5 l paliwa na 100 km w zależności od tego jak mocno przyduszałem pedał gazu do podłogi. Na trasie bez problemu schodził do 5,3 l/100 km.

Peugeot 208 2016

Peugeot 208 z silnikiem 1.2 PureTech 110 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, zużywając przy tym realnie ok. 7,9 l benzyny na 100 km w mieście.

Jeśli zastanawiacie się zatem nad nowym autem z małym, wolnossącym motorem, to zwróćcie jednak uwagę na ten silnik. Ma on w sobie wigor i osiągi, których nie da Wam żadne 1.4 czy 1.6, a przy tym zużywa niewielkie ilości paliwa. Jeśli szukacie jednak mocnego silnika na lata, to wybierzcie coś większego i sprawdzonego. Trudno bowiem w tym momencie określić żywotność tej konstrukcji oraz przyszłe koszty jej eksploatacji. Mimo wszystko mam jednak dobre przeczucie, co do tego silnika.

Zobacz: Czy warto kupić sprowadzane auto od handlarza?

[Aktualizacja 20 października 2016]

Są już pierwsze wyniki testów długodystansowych. Jeden z nich wykonany w Polsce przyniósł ciekawe rezultaty. Więcej o nim przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Długodystansowy test Peugeota 308 z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM!

[Aktualizacja 24 czerwca 2017] – Filtr cząstek stałych GPF pod koniec 2017 roku!

Pod koniec 2017 roku na rynku pojawić ma się nowa wersja silnika 1.2 PureTech. Motor zostanie wyraźnie zmodyfikowany, czego efektem ma być m.in. nowe turbodoładowanie. Okazuje się jednak, że wraz z wprowadzeniem do oferty nowego silnika, jednostka otrzyma także filtr cząstek stałych! Podobny do tych, jakie stosuje się w silnikach Diesla. Warto o tym pamiętać, jeśli zamierzasz kupić auto z tym motorem. Nie ma co czekać, zanim wejdzie nowy silnik. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Benzynowy silnik 1.2 PureTech z filtrem cząstek stałych GPF!

29
Dodaj komentarz

avatar
13 Comment threads
16 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
24 Comment authors
HahahaRobsonPawełMatjakub48 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Robson
Gość
Robson

porażka, jeśli chodzi o świece w tym silniku. auto niecałe 30 tys. przebiegu, podczas wyprzedzania dostało drgawek, szarpania, brak mocy, komputer wyłącza silnik. laweta. w serwisie czyszczenie układu zapłonowego. po kilkudziesięciu km auto znów staje. komputer nic nie pokazuje. okazuje się, że uszkodzony był pierścień na jednej ze świec. po wymianie- póki co, pracuje normalnie

Paweł
Gość
Paweł

Kolejna wtopa PSA. Po silniku 1.6 w którym rozciągał się łańcuch rozrządu w 1.2 PureTech bubel z mokrym paskiem rozrządu. Citroen C4 75 tysięcy kilometrów podczas jazdy wyskakuje błąd „usterka silnik napraw pojazd”. Podczas diagnostyki ASO okazuje się, że przyczyną jest mokry pasek rozrządu, który zanieczyszcza olej w silniku w skutek czego może prowadzić do jego zatarcia a już na pewno do kosztownej naprawy i czyszczenia wielu podzespołów. Koszt imprezy w granicach 5000 – 6000 zł. Szok!!!! Ludzie sprzedawajcie i nie zachwalajcie. Albo szlochajcie jak ja. Pozdrawiam.

Mat
Gość
Mat

W moim peugeot 2008 1.2 pure tech 110KM spalanie ok 8 l w trasie przy prędkości 130 140kmh w mieście grubo powyżej 10l brzmienie nie jak Mustang a jak kosiarka . Cały ten artykuł to jakaś reklama a nie rzeczowa opinia.

Time66
Gość
Time66

Silnik 1,2 pure tech nie występuje w wariantach 110 i 130 km jak napisano w artykule, ale także 68, 72 oraz 82 km. bez turbosprężarki. Ma swoje zalety i zwolenników, którzy cenią niskie spalanie.

jakub48
Gość
jakub48

Silnik 1,2 pure tech NIE TYLKO występuje w wariantach 110 i 130 km jak napisano w artykule, ale także 68, 72 oraz 82 km. bez turbosprężarki

Roman
Gość
Roman

Nie zapominajmy też, że PSA od początków ubiegłego roku tj. 2016 dla silników 1,2 Pure Tech Turbo czyli o mocach 110-130 KM dopuszcza tylko JEDEN rodzaj oleju silnikowego o specyfikacji 0W30 C2 i zalecanej homologacji PSA B71 2312. Wcześniej był dopuszczalny olej silnikowy 5W30 C2 ale to już przeszłość. Niestety olej 5W30 C2 ze względu na swój stosunkowo niski wskaźnik lepkości (viscosity index) nie był stabilny w swoich parametrach w szerokim zakresie temperatur i ulegał szybkiej degradacji. Przerywanie silnika i kiepska jakość świec zapłonowych to najprawdopodobniej przypadłość znacznej partii świec zapłonowych stosowanych fabrycznie w samochodach PSA. Niestety świece firmy Bosch… Czytaj więcej »

Aktualności