REKLAMA

Zużyte koło dwumasowe – objawy i naprawa

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 31 sierpnia 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Stukanie, wibracje przy przyspieszaniu czy piski dochodzące spod maski to mogą być objawy zużytego koła dwumasowego. Problem ten dotyka zarówno prestiżowe BMW czy Audi, jak i popularne modele jak Volskwagen Passat czy Mazda 6. Klasa auta nie ma znaczenie. Ile kosztuje nowa dwumasa? Czy jest możliwa regeneracja koła dwumasowego?

Mocne silniki, generujące duży moment obrotowy, wymagają rozbudowanego układu przeniesienia napędu. Jednym z jego ogniw jest stosowane na coraz szerszą skalę dwumasowe koło zamachowe. Ma ono na celu ograniczyć wibracje generowane przez silnik, poprawiając tym samy też jego kulturę pracy. Niestety dwumas, jak kolokwialnie jest określany, z czasem ulega zużyciu a koszty jego naprawy potrafią być naprawdę wysokie. Warto zatem wiedzieć po czym poznać, że koło dwumasowe jest zużyte, jak rozwiązać z nim problem i ile to będzie kosztować. Porównaliśmy dla Was 3 sposoby rozwiązania problemów z dwumasem.

Objawy zużytej dwumasy

O problemach z dwumasowym kołem zamachowym zaczęło się robić głośno po 2005 roku, kiedy na rynku używanych aut prawdziwy rozkwit zaczęły przeżywać mocne, turbodoładowane diesle. Duży moment obrotowy silników, generowany przy niskich obrotach sprawiał, że kierowcy chętnie z niego korzystali, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób bardzo mocno obciążają dwumasę. Do tego zaczęły dochodzić usterki np. wtryskiwaczy, które także negatywnie obijały się na jego kondycji. W rezultacie tego doszło do prawdziwej plagi awarii kół dwumasowych, a kierowcy zaczęli wystrzegać się modeli, które je posiadały. A przecież koło dwumasowe było stosowane już w znacznie starszych samochodach i nie sprawiało ono takich problemów. Dlaczego?

Nowe i zużyte koło dwumasowe od BMW 320d E91

Bo napędzające je silnik nie generowały tak dużych wibracji ani tak potężnego momentu w tak niskim zakresie obrotów. Większość właścicieli benzynowych, 6-cylindrowych BMW serii 3 i 5 z lat 90-tych nie zdawało sobie sprawy, że ich auto posiada dwumasę i pokonywali nimi po 500-600 tys. km bez jakichkolwiek oznak problemów. Tyle tylko, że tamte silniki są do dziś wzorem wyważenia, kultury pracy i niezwykle płynnie rozwijanego momentu obrotowego. To wszystko jest obce dzisiejszym silnikom, zwłaszcza 4-cylindrowym dieslom. A po czym w takie razie poznać, że dwumas się kończy? Typowe objawy zużytego koła dwumasowego to:

  1. metaliczne odgłosy stukania słyszalne w momencie odpalania i gaszenia silnika (pierwsze objawy zużycia);
  2. długotrwałe stukanie wydobywające się z okolic skrzyni biegów w trakcie pracy na biegu jałowym (na luzie);
  3. piski dochodzące spod maski (a dokładniej ze skrzyni);
  4. drgania nadwozia odczuwalne w kabinie w trakcie gwałtownego przyspieszania na wysokich biegach z niskich obrotów (np. 5 bieg i 1200 obr./min);
  5. stukanie słyszalne w trakcie dynamicznego przyspieszania lub szybkiego ujmowania gazu;
  6. problemy z wybieraniem biegów;
  7. wibracje pedału sprzęgła.

Pamiętać należy jednak, że powyższe symptomy mogą być bardzo zbliżone do innych usterek auta. W naszym redakcyjnym Peugeocie podobne sygnały dawały np. zużyte poduszki silnika, które wprowadzały auto w drżenie w momencie odpalania silnika. Silne drgania karoserii może też generować np. zużyty przegub wewnętrzny od półosi. Dlatego diagnozę należy zlecić bardzo dobremu mechanikowi. Tym bardziej, że naprawa jest droga i to zarówno z uwagi na części, jak i wysokie koszty robocizny.

Zobacz: Dwumasa wymieniona, ale stukanie i wibracje pozostały? Oto przyczyny!

Ocenę zużycia koła dwumasowego można przeprowadzić po jego wymontowaniu z pojazdu. Doświadczony mechanik ma wtedy możliwość oceny np. luzu na kole. Jak widać na załączonym powyżej schemacie, luz na DKZ w BMW 320d był wyraźny. Ale to nie jedyny objaw jego niesprawności, bo dwumasowe koło zamachowe ma co najmniej kilka elementów, które mogą ulec zużyciu (więcej o tym napiszemy niebawem). Niezależnie od tego, który zawiedzie, koszty związane z wymianą koła są zawsze takie same, czyli wysokie, bo koło i tak musi zostać wymienione. Można je jednak częściowo zmniejszyć, decydując się na tańsze zamienniki lub przede wszystkim na regenerację koła dwumasowego.

Ile kosztuje naprawa lub wymiana koła dwumasowego?

Na rynku części zamiennych dostępne są zarówno nowe, jak i regenerowane koła dwumasowe. Ich ceny są bardzo zróżnicowane. Za oryginalne koło dwumasowe z ASO trzeba zapłacić od 2500 do nawet 6000 zł. Zamienniki kosztuję średnio 1500-3000 zł. Regeneracja dwumasy pochłonie 800 zł. Żeby Wam lepiej zobrazować koszty związane z wymianą dwumasy, przygotowaliśmy cennik kół dwumasowych do samochodów, które trafiły do naszego redakcyjnego warsztatu. Wszystkie pochodzą z podobnego okresu i mają bardzo zbliżone silniki Diesla, zarówno pd względem wielkości, jak i mocy. Porównanie to pokazuje przede wszystkim fakt, że cena koła dwumasowego zależy w dużej mierze od popularności danego modelu. Im więcej aut jest na rynku, tym jest ono tańsze.

Ile kosztuje koło dwumasowe lub jego regeneracja
samochód ASO zamiennik regeneracja
Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm 170 KM 2010 r. 5 780 zł 3 019 zł 800 zł
BMW 320d 163 KM E91 2007 r. 4 335 zł 1 970 zł 800 zł
Mazda 6 2.2 163 KM 2010 r. 5 185 zł 2 700 zł 800 zł
VW Passat B6 2.0 TDI 170 KM DSG 2007 r. 3 852 zł 1 500 zł 800 zł

Do ceny koła dwumasowego należy doliczyć także robociznę mechanika, która z uwagi na demontaż skrzyni biegów, oscyluje w przedziale 400-600 zł w zależności od modelu auta. W ASO koszt robocizny będzie jeszcze wyższy (od 800 do nawet 2000 zł!). Jak widać awaria koła dwumasowego wiążę się z naprawdę dużymi kosztami naprawy. Dlatego sporą popularnością cieszy się regeneracja koła dwumasowego, która sprawdza się czasem lepiej niż zakup taniego zamiennika.

Nowe koło dwumasowe znowu stuka?

Niestety, problem z dwumasą może szybko powrócić bowiem jego awaria może być winą usterki osprzętu silnika (np. przelewającymi wtryskiwaczami), dlatego przy awarii koła dwumasowego trzeba gruntowanie sprawdzić inne podzespoły auta. Warto przy tym pamiętać, że objawy zużytego sprzęgła bywają często mylnie interpretowane jako usterka dwumasy. Kiepski mechanik potrafi zakwalifikować sprawny dwumas do wymiany z uwagi np. na szarpania autem w trakcie ruszania. W takim przypadku koszty naprawy stają się wręcz gigantyczne, zwłaszcza w odniesieniu do wartości samochodu. O tym co może powodować, że nowe koło dwumasowe dalej stuka przygotowaliśmy specjalny poradnik. Zachęcamy do jego przeczytania. Jeśli natomiast chcesz wydłużyć trwałość dwumasy w poniższym materiale opisujemy jak to zrobić:

Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?

8
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
barryJacekAniolJabluszkoHMsheep Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
barry
Gość
barry

Dwumas do BMW tańszy niż do Mazdy. I właśnie dlatego nie kupuje Japoncow. Nie dość że rdzewieja to jeszcze ceny części dużo wyższe niż do niemieckich aut Premium.

Jacek
Gość
Jacek

Docisk też daje podobne objawy. Trzeba rozbierać bo inaczej to można się ładnie przejechać. Dwumasa to wredny temat.

Aniol
Gość
Aniol

U mnie objawy zużytego koła dwymasowego były bardso podobne. Okazało się że to docisk się dużym. Na szczęście. Bo nową dwunasa d9 jazdy 6 to prawie 4000 tyś zł…….

HMsheep
Gość
HMsheep

U mnie stuki sa na zimnym silniku potem cichna. Może być to dwunasta?

Jabluszko
Gość
Jabluszko

Niekoniecznie. Mechanik musi dobrze sprawdzic

Kurczak
Gość
Kurczak

Wymieniłem dwumasa w golfie 5 1.9 to 106 km. Ale nadal stuka….co to może być?

Aktualności