Wymiana sprzęgła i koła dwumasowego w BMW 320d E90

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 4 lipca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana sprzęgła oraz koła dwumasowego w BMW 320d z serii E90/E91/E92 to powszechny problem. Czy to oznacza, że te elementy są w tym aucie zawodne? Nie. Po prostu przebieg jak i wiek tych aut sprawiają, że wymagają one już coraz częstszych wizyt w warsztacie. O tym jak wymienić sprzęgło i „dwumasę” krok po kroku w BMW E90/E91 opowiemy Wam na przykładzie BMW 320d E90, które trafiło do naszego mechanika Pawła.

Sprzęgło to kluczowy element odpowiedzialny za przenoszenie mocy silnika na koła. Jego zużycie przekłada się bezpośrednio na osiągi auta oraz kulturę pracy układu napędowego. Pojawia się szarpanie przy jeździe na niskich obrotach (głównie przy ruszaniu), dynamika auta ulega pogorszeniu, a sama jazda staje się nie tylko mniej przyjemna, ale i niebezpieczna. W nowszych samochodach (lub tych o dużo większych mocach) stosowane jest dodatkowo dwumasowe koło zamachowe, mające poprawić kulturę pracy zespołu napędowego eliminując m.in. drgania przenoszone z wału korbowego na auto. Niestety wygoda kosztuje, a dodatkowy element w układzie powoduje, że standardowa wymiana sprzęgła staje się znacznie kosztowniejsza. Koło dwumasowe zwykło się bowiem wymieniać razem ze sprzęgłem, aby uniknąć dublowania kosztów robocizny. Tym bardziej, że oba podzespoły z uwagi na bezpośrednią współpracę ze sobą, zużywają się w podobnym czasie.

Czy trzeba wymieniać sprzęgło razem z kołem dwumasowym?

Dziś do naszego mechanika Pawła zawitało BMW 320d E90 z dwulitrowym silnikiem Diesla M47T2, które po 230 tys. km zaczęło mieć problemy z kołem dwumasowym. Auto szarpało w trakcie ruszania, wyraźnie drgało na biegu jałowym, a przy odpalaniu silnika z okolic skrzyni dochodziły dźwięki grzechotania. Właściciel BMW stwierdził ,że oprócz koła dwumasowego, wymieni razem z nim sprzęgło, bowiem to zaczyna się lekko ślizgać, a żeby się dostać do „dwumasy” i tak trzeba będzie wcześniej wymontować sprzęgło. Gdyby zostawić stare sprzęgło, ryzyko ponownego dublowania kosztów robocizny w niedalekiej przyszłości byłoby bardzo duże, dlatego nie ryzykowaliśmy i razem z Pawłem zabraliśmy się za wymianę całego zestawu sprzęgła wraz z dwumasą.

Do pracy ruszyliśmy tym chętniej, że procedura wymiany sprzęgła w autach BMW jest prostsza niż w popularnych autach pokroju VW Golfa czy Hondy Civic, a wszystko przez tylny napęd BMW oraz wzdłużne umieszczenie silnika. Dostęp do skrzyni jest całkiem dogodny, a zakres elementów niezbędnych do jej demontażu relatywnie nieduży. Co jednak nie oznacza, że każdy powinien się tego zadania podejmować. Wbrew pozorom dość łatwo można zniweczyć cały trud włożony w pracę, jeśli nie zostanie zachowana odpowiednia staranność.

Demontaż skrzyni biegów w BMW 320d

Pierwsze od czego należy rozpocząć wymianę sprzęgła w BMW 320d to zdjęcie plastikowych osłon silnika i skrzyni biegów. Następne odkręcamy ryflowany wspornik wydechu/wału umieszczony przed tylnym dyferencjałem, podpory wydechu oraz jego termiczne osłony. W kolejnym kroku demontujemy podporę wału napędowego i odłączamy wał od skrzyni (musi on spoczywać pod niewielkim kątem, aby się nie rozpiął!).W ten sposób mamy naszą skrzynię już na widoku.

Jednak aby odkręcić skrzynię od silnika, trzeba wykonać jeszcze kilka innych czynności. Przede wszystkim należy odkręcić poduszkę skrzyni biegów oraz jej wybierak po czym zluzować nieco wysprzęglik (nie ma potrzeby jego demontowania). W tym momencie droga do odkręcenia skrzyni jest już otwarta.

Zanim się tego zadania podejmiemy, warto zaopatrzyć się nie tylko w odpowiednią przedłużkę do klucza, ale też w specjalny podnośnik do skrzyni/silnika, na którym będzie można opuścić przekładnię. Jeśli brakuje nam podnośnika to zawsze można zdać się na pomoc silnego kolegi. My wybraliśmy tę drugą opcję, bowiem sił i ochoty do pracy nam nie brakuje. Sześciobiegowa skrzynia ZF jest wyraźnie cięższa od 5-stopniowej, ale jej kształt zapewnia dobry chwyt, przez co jej demontaż jest relatywnie prosty.

Paweł niezwykle sprawnie poradził sobie z rozbrojeniem skrzyni, uzyskując pełny dostęp do zespołu sprzęgła w naszym BMW 320d E90.

Po wyjęciu przekładni otrzymujemy pełny dostęp do zespołu sprzęgła. Odkręcany jego docisk, zdejmujemy tarczę sprzęgła, po czym możemy się brać do odkręcania 8 wewnętrznych śrub dwumasowego koła zamachowego. Koło jest stosunkowo ciężkie, ale jego demontaż jest łatwy. Po wyjęciu „dwumasy” warto oczyścić obudowę czujnika wału korbowego (pierścień) i sprawdzić jego stan, bowiem dostęp do niego jest jak widać mocno utrudniony.

Ocena stanu koła dwumasowego i tarczy sprzęgła

Po wyjęciu koła dwumasowego można ocenić jego zużycie. W naszym BMW 320d luz siegał ok. 6 cm czyli był 3 razy większy niż w przypadku nowego koła wyjętego z pudełka. Sprzęgło miało już pewne ślady zużycia na obrzeżach (pościerane częściowo nacięcia w tarczy), ale gdyby się uprzeć, można by je zamontować ponownie. Na warsztacie często gościliśmy auta ze zdecydowanie bardziej wyeksploatowanymi tarczami. Mimo wszystko klient zdecydował się na wymianę całego zestawu sprzęgła i naszym zdaniem postąpił słusznie.

Po prawej zużyte, oryginalne koło dwumasowe od BMW 320d E90, po lewej jego zamiennik firmy SACHS.

Montaż koła dwumasowego wraz ze sprzęgłem to właściwie proces odwrotny do tego przedstawionego powyżej. Przed zamontowaniem przekładni trzeba jednak wymienić też łożysko oporowe i łapę sprzęgła, które stanowią element jego zestawu. Pozostawienie tych podzespołów bez wymiany to proszenie się o ponowne ponoszenie niemałych kosztów związanych z demontażem skrzyni. Wymieniając sprzęgło, zawsze warto wymieniać także jego łapę oraz łożysko oporowe.

W trakcie montażu nowego sprzęgła firmy SACHS dostrzegliśmy pewną jego cechę, która wyraźnie zirytowała właściciela BMW. Okazało się, że na obudowie docisku sprzęgła SACHS widnieje logo firmy … LuK, czyli innej, nieco mniej prestiżowej marki części zamiennych. Naszym zdaniem produkty obu firm są niezwykle porównywalne pod względem jakości do siebie i nie ma obaw co do trwałości tego podzespołu. Co więcej, na oryginalnej części BMW także widniało logo LuK! Właściciel poczuł się jednak oszukany, bowiem sprzęgło, które kupił jako produkt SACHS, było zauważalnie droższe od tego firmy LuK. Tego typu praktyka rodzi pytania o uczciwość w podejściu do klienta.

W tym momencie warto zwrócić uwagę na koszty wymiany całego zespołu sprzęgła w BMW 320d E90. Bo te są mocno uzależnione od miejsca dokonania naprawy oraz rodzaju zastosowanych części. Wbrew powszechnej opinii, części do BMW serii 3 E90 nie są drogie, o ile wybieramy zamienniki (których nie brakuje), a sama naprawa dotyczy popularnych usterek.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła i koła dwumasowego w BMW 320d?

Zanim klient odwiedził naszego mechanika Pawła, chciał przekazać auto do Autoryzowanej Stacji Obsługi BMW. Szybko jednak się z tego pomysłu wycofał, gdy dowiedział się o kosztach z jakimi ta operacja będzie się wiązać. Oryginalne sprzęgło do BMW 320d z silnikiem 2.0 M47T2 o mocy 163 KM to koszt 1900 zł, natomiast za dwumasowe koło zamachowe serwis ASO życzy sobie 4335 zł (plus 120 zł za 8 śrub). Łącznie za same części trzeba zapłacić 6355 zł. A do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt robocizny wynoszący 1400 zł. Razem 7755 zł. Co prawda właściciel BMW dostał rabat w wysokości 665 zł,  ale biorąc pod uwagę obecną wartość auta sięgającą ok. 28 tys. zł to koszt całej operacji wydał się jego właścicielowi absurdalnie wysoki. O pomoc skierował się zatem do Nas, nasz mechanik Paweł przygotował kosztorys naprawy.

część/usługaASO BMWNiezależny warsztat/zamienniki SACHS
kompletne sprzęgło1 900 zł870 zł
dwumasowe koło zamachowe4 455 zł1 970 zł
wymiana sprzęgła i dwumasy1 400 zł450 zł
RAZEM7 755 zł3 290 zł

Za części firmy Sachs właściciel BMW zapłacił łącznie 2840 zł czyli ponad dwa razy mniej niż w ASO. Zaoszczędzone na podzespołach 3515 zł mógł przeznaczyć na dalszą eksploatację pojazdu. Koszty wymiany całego zestawu sprzęgła (wraz z dwumasem) w naszym warsztacie wyniosły 450 zł. Łącznie cała naprawa kosztowała go 3290 zł. Różnica wyniosła zatem niebagatelne 4465 zł! A to oznacza, że właściciel mógłby w cenie jednej naprawy w ASO BMW, wymienić u Pawła sprzęgło dwa razy  i jeszcze zostałoby mu w kieszeni 1175 zł!

BMW 320d E90 po wymianie sprzęgła i DKZ znowu cieszy swojego właściciela!

Biorąc pod uwagę fakt, że na częściach firmy SACHS znajdowały się oznaczenia marki LuK, postanowiliśmy sprawdzić ile kosztowałyby podzespoły właśnie tej marki. Skorzystaliśmy z oferty polskiego dystrybutora części POLCAR, który ma w swoim katalogu zestaw sprzęgła wraz kołem dwumasowym dopasowane do BMW 320d z silnikiem M47 (a nie N47 jak w przypadku większości sprzedawców).

część/usługaSACHSLuK (przykładowa cena po rabacie z  Sieci Handlowej POLCAR)
kompletne sprzęgło870 zł1000 zł
dwumasowe koło zamachowe1970 zł1550 zł
RAZEM2840 zł2550 zł

Różnica w cenach pomiędzy zamiennikami obu firm wyniosła 290 zł na korzyść podzespołów marki LuK. To sporo, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że właśnie o taką kwotę możemy obniżyć koszty robocizny u mechanika. A skoro na częściach SACHS widnieją logotypy LuK, to oferta ta wydaje się jeszcze ciekawsza. Ale wybór konkretnych części pozostawiamy do Waszej gestii. Tym bardziej, że ceny części zmieniają się w sposób dynamiczny.

Wymiana sprzęgła w BMW 320d E90 – podsumowanie

Wymiana sprzęgła w BMW 320d E90 nie jest jak widać zadaniem bardzo skomplikowanym. Co więcej, koszty operacji można skutecznie obniżyć, jeśli właściciel zdecyduje się na części alternatywne (tzw. zamienniki), a pracę powierzy dobremu mechanikowi zamiast ASO. Oczywiście wymiany sprzęgła można podjąć się na własną rękę, ale trzeba pamiętać, że w trakcie tej naprawy można nie tylko popełnić szereg prostych błędów, ale też natrafić na problemy, które bez odpowiedniej wiedzy czy sprzętu będą praktycznie niemożliwe do pokonania (jak chociażby zapieczona czy urwana śruba). Dlatego jeśli nie czujecie się na siłach powierzcie tę pracę godnemu polecania mechanikowi. Jeśli macie problem ze znalezieniem takiego to napiszcie do Nas, a my spróbujemy wpisać Was w napięty grafik naszego mechanika Pawła. Postara się Wam pomóc!

Zobacz: Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?

31
Dodaj komentarz

avatar
21 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
25 Comment authors
PiterKissDaily DriverjanMarek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piter
Gość
Piter

Ja nie rozumiem jak ludzie mogą wierzyć że w ASO są jakieś inne magiczne sposoby napraw auta. Oni potrafią tam jeszcze więcej kraść i oszukiwać niż taki zwykły mechanik bo ten zwykły to musi pracować na swoje renomę.

Kiss
Gość
Kiss

Ja chciałem Luk ale odradzili mi w warsztacie bo podobno gorsze od Sachs.

jan
Gość
jan

bardzo rzeczowy artykuł, autor wykonuje świetną pracę, keep going !

Marek
Gość
Marek

Witam, jaki koszt materiałów – wymiany sprzęgła i dwumasy w bmw 3 e91 turing 2005 2.0b (6biegów)

Defoe
Gość
Defoe

Silnik M47n2 ma 163km, nie 177.

Aktualności