Wymiana sprężyn w samochodzie – o czym pamiętać?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 23 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak wymieniać sprężyny zawieszenia? Na co szczególnie uważać? Czy trzeba wymieniać sprężyny parami? O tym wszystkim dowiecie się w naszym poradniku.

Sprężyny razem z amortyzatorami są elementami bezpośrednio odpowiadającymi za właściwości jezdne samochodu. Ograniczają drgania przenoszone na nadwozie pojazdu podczas jazdy po nierównościach oraz utrzymują masę auta w ryzach. Wpływają pozytywnie na wydłużenie trwałości amortyzatorów, opon oraz elementów gumowo-metalowych zawieszenia (sworzni, tulei itd.). Ale przede wszystkim odpowiadają za prawidłową przyczepność kół do jezdni. Razem z amortyzatorami odpowiadają nie tylko za jakość tłumienia nierówności, ale także m.in. za drogę hamowania pojazdu.

Zobacz: Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?

Na skutek czynników zewnętrznych, zwłaszcza wilgoci, oraz uszkodzeń ochronnej powłoki, którymi sprężyny są pokryte, ulegają one uszkodzeniom. Przerwany zwój sprężyny dyskwalifikuje ją z użycia. Oprócz tego intensywna eksploatacja zmienia ich właściwości, a tym samym skuteczność działania. W rezultacie nawet jeśli sprężyna nie ulegnie pęknięciu może kwalifikować się do wymiany. Warto pamiętać, że zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku sprężyny należy wymieniać parami.

Zobacz: Migająca kontrolka hamulca ręcznego – przyczyny awarii

O czym pamiętać wymieniając sprężyny zawieszenia?

  1. Zabierając się za wymianę sprężyn bądź pewny, że posiadasz odpowiedni sprzęt do tej pracy. Ściskacz do sprężyn jest absolutnie niezbędny, podobnie jak odpowiednie nakładki/podkładki.
  2. Sprężyny kumulują w sobie ogromną energię, dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność na wypadek ewentualnego rozprężenia się ich zwojów. Taka sprężyna bez problemu może przebić czaszkę człowieka.
  3. Wymieniając jedną sprężynę, pamiętaj by zmienić na nową także drugą, pracującą na tej samej osi pojazdu. W przeciwnym razie auto będzie przechylone w jedną stronę, a charakterystyka prowadzenia zostanie wyraźnie zaburzona.
  4. Po wymianie sprężyn koniecznie sprawdź geometrię zawieszenia. Pozwoli uniknąć to problemów z ząbkowaniem opon czy przedwczesnym zużyciem elementów zawieszenia.
  5. Producenci aut zalecają by wymianie sprężyn towarzyszyła także zmiana amortyzatorów. Moim zdaniem jeśli uszkodzenie sprężyny nastąpiło przy niewielkim przebiegu amortyzatorów, nie ma konieczności ich natychmiastowej wymiany. Wystarczy skontrolować stan amortyzatorów oraz zwrócić uwagę czy uszkodzenie sprężyny nie było spowodowane nieprawidłowym jej montażem (krzywo osadzona lub odwrotnie założona sprężyna) lub fatalną ich jakością. Jeśli jednak amortyzatory nie są pierwszej młodości, to warto wtedy od razu wymieniać cały komplet. Ograniczy to późniejsze koszty ponownego rozbierania kolumny zawieszenia.

Zobacz: Przebita opona – czy warto korzystać z zestawu naprawczego?

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności