Po czym poznać, że tylne amortyzatory są zużyte?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 27 września 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Tylne amortyzatory mają istotny wpływ na zachowanie auta na drodze. Gdy są zużyte nie tylko nie oferują właściwego komfortu resorowania, ale zmieniają charakterystykę prowadzenia się samochodu, czyniąc ją bardziej niebezpieczną. Po czym poznać, że należy już wymienić tylne amortyzatory? Jest kilka typowych objawów.

Wiele kierowców nie zdaje sobie sprawy z funkcji, jaką pełnią amortyzatory w samochodzie. Wbrew pozorom nie odpowiadają one tylko za łagodzenie wstrząsów przenoszonych na pasażerów w trakcie jazdy po nierównościach. Mają one znacznie szerszy wachlarza ról jakie odgrywają w samochodzie. Co gorsza, jazda na zużytych amortyzatorach przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy i stabilność prowadzenia.

Jaką rolę pełnią amortyzatory?

Zawieszenie to podstawa każdego auta, a wśród najważniejszych jego elementów wymienić trzeba amortyzatory. Pełnią one wiele funkcji, a wśród dwóch głównych wymienić należy niwelowanie wstrząsów przenoszonych na nadwozie w trakcie jazdy po nierównościach oraz utrzymywania stałego kontaktu opony (koła) z nawierzchnią. Szczególnie ten drugi element jest istotny, bowiem wpływa na prowadzenie pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo.

Dociskając koło do jezdni, amortyzator zapewnia odpowiedną trakcję nawet na nierównościach co przekłada się na lepsze osiągi, większość stabilność na zakrętach i przede wszystkim krótszą drogę hamowania. Trzeba bowiem pamiętać, że zużyty amortyzator pogłębia efekt nurkowania pojazdu, które to z kolei ogranicza skuteczność hamowania oponom tylnej osi i zaburza środek ciężkości pomiędzy osiami pojazdu. Zdarza się jednak, że zużyty amortyzator zapewnia dobry komfort jazdy, ale nie radzi sobie z odpowiednim dociskiem koła do jezdni. Dlatego oceniając stan amortyzatora, nie należy się kierować komfortem jazdy jaki zapewnia, a szeregiem innych czynników.

Po czym poznać zużyte tylne amortyzatory?

O tym, że amortyzatory wymagają wymiany na nowe może świadczyć kilka rzeczy. Wśród tych najbardziej oczywistych są oczywiście wycieki oleju z amortyzatora i niestabilne zachowanie w trakcie jazdy na zakrętach. Ale inne wyraźne objawy zużytych amortyzatorów to m.in.:

  1. dłuższa droga hamowania;
  2. zwiększone zjawisko nurkowania podczas hamowania
  3. nadmierne kołysanie się nadwozia przy większych ruchach kierownicy
  4. dobijanie zawieszenia na większych nierównościach
  5. problemy ze stabilnym utrzymaniem kierunku jazdy
  6. odgłosy stukania w trakcie jazdy po nierównościach

Jeśli auto ma zużyte wyłącznie tylne amortyzatory, bo przednie były np. w międzyczasie wymieniane, to także można wychwycić wyraźne symptomy ich niesprawności. Przede wszystkich auto zaczyna wyraźnie „siadać” na tylnych kołach zarówno podczas dynamicznego ruszania, jak i po załadowaniu bagażnika nieco tylko większym ciężarem. Pogarsza się zachowanie pojazdu w trakcie jazdy, tył auta potrafi podskakiwać, a na zakrętach auto staje się nadsterowne w prowadzeniu i łatwiej zarzuca tylną osią. Ponownie też da się wyczuć specyficzne bujanie w trakcie jazdy po nierównościach. W pewnym momencie jedynym wyjściem jest wymiana amortyzatora.

Koszt wymiany tylnych amortyzatorów

Amortyzatory zawsze powinno wymieniać się parami, a najbardziej wymagających kierowców zadowoli tylko wymiana kompletu. Koszt nowych amortyzatorów jest uzależniony od rodzaju auta, typu amortyzatora czy osi, na której ma pracować bo tylne amortyzatory są zazwyczaj tańsze od przednich. Istotne jest też miejsce zakupu, gdyż części z Autoryzowanego Serwisu Obsługi są droższe.

 

Na rynku nie brakuje jednak ich tańszych zamienników. Tylne amortyzatory Kayaba KYB Excel-G o numerze 344459 są powszechnie stosowane w samochodach z grupy Volkswagena. Model gazowo-olejowy ze specjalnym zaworem ograniczającym zjawisko spieniania oleju (tzw. kawitacji) oraz  teflonową prowadnicą tłoczyska przeznaczony jest do takich aut jak Audi, Skoda, Seat, VW. Unifikacja produkcji aut sprawiła, że w celu obniżenie kosztów, ten sam amortyzator przeznaczony jest do różnych modeli. Dla przykładu wspomniana Kayaba o numerze 344459 to zamiennik dla oryginalnych tylnych amortyzatorów Audi o numerach np. 1K0513029BS czy 3C0513049BR, jak i Skody o numerach 1K0513029EN albo 3C0513049CP.

Zobacz: Zużyte amortyzatory – objawy i wymiana

Oprócz kosztów części, należy doliczyć robociznę. Wymiana tylnych amortyzatorów u mechanika kosztuje przeciętnie od 60 do 100 zł. Operacja trwa około godziny i nie jest skomplikowana. Wymaga jednak specjalnego sprzętu i jest niebezpieczna. Dlatego warto powierzyć taką naprawę mechanikowi.

Materiał zawiera lokowanie produktu

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności