Dlaczego wentylator chłodnicy włącza się na zimnym silniku?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 22 czerwca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wentylator, który włącza się przy zimnym silniku i pracuje cały czas w trakcie jazdy, to wbrew pozorom dość powszechny problem. Jego przyczyny są zazwyczaj prozaiczne, ale bywa, że pociągają za sobą spore wydatki. Awaria ta przytrafiła się naszemu przyjacielowi w Chevrolecie Aveo T300 wyposażonym w ten sam silnik 1.2 ECOTEC 86 KM jaki ma np. Opel Corsa D czyli A12XER. Zabraliśmy auto do naszego warsztatu, żeby znaleźć źródło problemu. Zobaczcie co było przyczyną tego zamieszania i jakie koszty spowodowała ta usterka.

Wentylator chłodnicy to jeden z kluczowych elementów układu chłodzenia silnika. Wymusza on intensywny przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy poprzez zasysanie powietrza (wentylator jest bowiem umieszczony w z tyłu chłodnicy, od strony silnika). Jego działanie jest szczególnie istotne w trakcie jazdy miejskiej, której towarzyszą częste postoje pojazdu, uniemożliwiające schładzanie płynu chłodniczego powietrzem napierającym na auto. Konstrukcja wentylatorów zmieniała się na przestrzeni lat, ale dzisiaj najczęściej stosuje się wentylatory napędzane silnikiem silnikiem elektrycznym. Tego typu konstrukcja sterowana jest najczęściej włącznikiem termicznym wkręconym w wylotowy (chłodniejszy) zbiornik chłodnicy. I to właśnie ten element jest najczęściej źródłem problemów w pracy wentylatora. Zdarza się jednak, że przyczyna złej pracy wentylatora leży gdzie indziej.

Wentylator silnika pracuje cały czas w trakcie jazdy

W prezentowanym Chevrolecie Aveo II-generacji problem z wentylatorem pojawił się pewnego ranka. Po uruchomieniu silnika, od razu włączył się wentylator, mimo że motor był zupełnie zimny. Właściciela zaniepokoił dodatkowo fakt, że w czasie jazdy wentylator pracował cały czas, a na zegarach pojawiła się żółta kontrolka silnika tzw. „check engine”. Postanowił jak najszybciej  oddać auto do naszego mechanika Pawła, który od razu wziął się za podstawową weryfikację stanu technicznego pojazdu.

Pierwsze co postanowił skontrolować to czujnik temperatury płynu chłodniczego. To on wysyła sygnał do sterownika silnika o potrzebie załączenia lub wyłączenia wentylatora. Aby potwierdzić swoje przypuszczenia, Paweł podłączył skaner diagnostyczny w celu weryfikacji błędów zapisanych przez sterownik silnika. Szybko okazało się, że jego diagnoza była właściwa. Komputer wykrył błąd P0117, który oznacza problemy z czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej.

Umiejscowienie czujnika temperatury cieczy chłodzącej i jego wymiana

Wymiana czujnika temperatury cieczy chodzącej nie jest zadaniem trudnym (choć wiele zależy od sposobu zabudowania silnika w komorze). Najczęściej znajduje się on w głowicy silnika i w jej okolicach należy go szukać. Weryfikując jego stan trzeba uwzględnić fakt, że auto może posiadać drugi, tzw. kontrolny czujnik temperatury cieczy umieszczony przy samej chłodnicy.

Tak właśnie było w przypadku prezentowanego Aveo T300. Wadliwy czujnik znajdował się jednak przy głowicy silnika, a dostęp do niego był bardzo łatwy. Można go było dosięgnąć ręką bez konieczności zdejmowania jakiejkolwiek obudowy motoru. Aveo T300, choć konstrukcyjnie przewyższa najnowszą wersją Opla Corsy, to nadal jest autem z dobrym dostępem do osprzętu silnika. Drugi z czujników, tzw. kontrolny, był na całe szczęście sprawny, choć i do niego dostęp w Aveo T300 jest dość dobry.

Wymieniając czujnik temperatury cieczy chłodzącej należy spuścić płyn chłodniczy z układu, bowiem czujnik jest w nim częściowo zanurzony. Po wymianie czujnika, napełniamy układ nowym płynem chłodniczym, odpowietrzamy go i zagrzewamy kontrolnie motor.

Koszt wymiany czujnika temperatury cieczy chłodzącej

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest relatywnie tanim podzespołem, choć wiele zależy od popularności danego modelu auta. W przypadku Chevroleta Aveo T300 oryginalna cześć kosztuje ok. 65 zł. Zamiennik firmy RIDEX można nabyć za ok. 28 zł, a MAPCO za 36 zł.

Oryginalny czujnik temperatury cieczy chłodzącej wyjęty z Chevroleta Aveo T300

Za wymianę czujnika autoryzowana stacja obsługi pobiera opłatę w wysokości ok. 160 zł. W warsztacie nieautoryzowanym koszt tej samej usługi wyniesie ok. 90 zł. Różnica jest zatem wyraźna zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę relatywnie niewielki zakres niezbędnej do wykonania pracy.

Wentylator silnika pracuje cały czas – inne przyczyny

W przypadku prezentowanego Chevroleta Aveo 1.2 ECOTEC 86 KM za nieprawidłowe działanie jego wentylatora odpowiadała prosta i łatwa do usunięcia usterka. Właściciel pojazdu może zatem mówić o sporym szczęściu. Zdarza się bowiem, że za tego typu objawami, stoi niesprawny moduł wentylatora. A to niestety wiąże się ze zdecydowanie wyższym kosztem naprawy! Moduł jest integralną częścią wentylatora i w przypadku jego awarii, wymianie podlega cały wentylator! W przypadku prezentowanego Aveo oznacza to koszty na poziomie 1650 zł za oryginalną część! I choć wydaje się, że jest to ogromna kwota, to dla porównania wentylator do BMW 520d E60 kosztuje w ASO aż 2800 zł!

WYMIANA WENTYLATORA SILNIKA
CENA/MIEJSCE ZAKUPUASO CHEVROLETASO BMWPOLCAR (ZAMIENNIK DO CHEVROLETA AVEO T300)POLCAR (ZAMIENNIK DO BMW 520d E60, cena po rabacie)
WENTYLATOR SILNIKA1650 zł2800 ZŁ360 ZŁ1600 zł

Jeśli jednak poszukamy zamienników możemy wyraźnie zmniejszyć ten koszt. W ofercie firmy POLCAR dostępny jest dobrej klasy zamiennik wentylatora do Aveo w cenie 360 zł (z obudową). A to oznacza prawie 5-krotną różnicę w kosztach! Trudno się zatem dziwić, że klienci bardzo rzadko decydują się na zakup oryginalnej części w przypadku tego typu naprawy.

Jeśli masz problem ze swoim samochodem napisz do Nas! Jeśli uznamy temat za ciekawy i wartościowy dla Naszych czytelników, postaramy się go rozwiązać wspólnie z naszym warsztatem!

14
Dodaj komentarz

avatar
10 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
BroszkaWeRPitiaKrissPatryk Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Broszka
Gość
Broszka

Przy takich cenach wentylator to tylko używki wchodzą w grę.

Pitia
Gość
Pitia

Czy przy wymianie czujnika temp trseba wymianiac plyn chlodniczy.?

WeR
Gość
WeR

Powinno sie wymienic.

Kriss
Gość
Kriss

U mnie modul wentylatora padł i 1300 zł po znajomości załatwiałem.

Papaj
Gość
Papaj

Czego używacie do skanowania błędów?

Patryk
Gość
Patryk

U mnie wentylator silnika tez się nie wylaczal w trakcie jazdy. winny był czujnik temperatury cieczy. ale dostep do niego był tragiczny (Toyota MR2) i mechanik skosil mnie na 350 zl…. ale plyn chłodniczy wymienil w silniku. czyli cos tam się orientował i uczciwie podszedł do tematu

Aktualności