REKLAMA

Audi SQ7 4.0 TDI – ultra skomplikowana konstrukcja!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 3 marca 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe Audi SQ7 to nie tylko wysokie osiągi jakich można oczekiwać po usportowionych wersjach aut z Ingolstadt. To przede wszystkim niezwykle zaawansowana technicznie konstrukcja, która może przerażać poziomem skomplikowania. Dlaczego?

Każdy model Audi z serii S lub RS stanowi pokaz technologicznych możliwości inżynierów z Ingolstadt. W modelu SQ7 poziom skomplikowania konstrukcji na tle standardowej wersji tego modelu jest jednak niespotykanie wysoki, zwłaszcza jeśli porównamy zakres zmian pomiędzy np. Audi A3 Limousine a S3 Limousine.

Zobacz: Audi R8 otrzyma silnik V6 i napęd RWD?

Co dokładnie mam myśli? No przede wszystkim silnik. Pod maską tej wersji pracuje widlasty, ośmiocylindrowy motor 4.0 TDI, który dzięki pracy aż trzech turbosprężarek, może pochwalić się mocą 435 KM i gigantycznym momentem obrotowym sięgającym 900 Nm dostępnym w przedziale od zaledwie 1000 do 3250 obr./min. ! To absolutny rekord w tej klasie pojazdów,  który każe się zastanowić nad jego sekretem. W jaki sposób układ turbodoładowania okazuje się tak wydajny?

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Silnik Audi SQ7 4.0 TDI 

Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach. Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów, uzupełnia pracę dwóch turbosprężarek, dając dynamiczny zryw przy ruszaniu. W rezultacie silnik osiąga gigantyczny moment obrotowy, który przekłada się na świetne osiągi Audi SQ7. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Według norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ), samochód spala przy tym 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów.

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Jednak nie tylko potrójny układ turbodoładowania jest czymś niespotykanym w silnikach Diesla Audi. Producent po raz pierwszy zaimplementował do wysokoprężnego motoru system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) po stronie zaworów wydechowych.

Zobacz: Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownicy VGT?

Po stronie zasysającej i po stronie wydechowej, na wałku rozrządu znajdują się po dwie krzywki przypadające na jeden zawór. Po stronie z zaworami ssącymi jedna krzywka w połączeniu z EAV wspiera ruszanie pojazdu z miejsca, a druga poprawia napełnienie cylindrów i tym samym moc przy wyższych obrotach. System AVS po stronie z zaworami wydechowymi umożliwia załączanie drugiej turbosprężarki. System ładowania sekwencyjnego kontroluje obie turbosprężarki. Przy niskich obrotach silnika pracuje tylko jedna z nich, a przy wyższych obrotach i obciążeniach dodatkowo aktywuje się druga. W ten sposób kierowca korzysta z szybkiego generowania momentu obrotowego i z dynamicznych reakcji silnika w całym zakresie obrotów.

Zobacz: Intercooler – główne funkcje i zadania

Spaliny z dwóch zaworów wydechowych są hermetycznie odseparowane, a każda z turbosprężarek ładowana jest z jednego zaworu. W dolnym zakresie obrotów jeden zawór w każdym cylindrze pozostaje zamknięty, na skutek czego cały strumień spalin zaopatruje aktywną turbosprężarkę. Gdy obciążenie i liczba obrotów rosną, AVS otwiera drugi zawór wydechowy i spaliny zaczynają płynąć do drugiej turbosprężarki. Podczas fazy biturbo silnik osiąga swą maksymalną moc. Praca AVS umożliwia szybką i precyzyjną aktywację drugiej turbiny.

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Zobacz: Zawory wypełnione sodem – jakie są ich zalety i wady

Silnik 4.0 TDI oparto na układzie wtryskowym Common Rail wykorzystującym wtryskiwacze podające paliwo pod ciśnieniem 2500 barów. Z kolei ciśnienie zapłonu, w szerokim zakresie swojej charakterystyki, osiąga granicę 200 barów. Aby poprawić dźwięk wysokoprężnego silnika V8, w układzie wydechowym zamontowano oscylator dźwiękowy wzmacniający głębokie brzmienie jednostki napędowej.

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

Ważnym elementem każdego szybkiego auta powinno być dopracowane podwozie, zapewniające pewne prowadzenie. W Audi SQ7 w standardzie oferowane są miechy pneumatyczne i elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy. Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, napęd na cztery koła oraz aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu. Na czym polega ten ostatni wynalazek?

Zobacz: Rightsizing – na czym polega nowy trend w motoryzacji?

Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Wspólnie z przekładnią, silniki elektryczne wytwarzają maksymalny moment 1200 Nm. Efektem tego jest sztywna, sportowa zwrotność pojazdu. Auto mniej „toczy się” w zakrętach, a tendencja do podsterowności zmniejsza się.

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

Audi SQ7 4.0 TDI 2016

W porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie, system Audi oparty na napięciu 48 V posiada o wiele więcej zalet. Daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach.

Kolejną nowością w Audi SQ7 jest układ skrętnych kół tylnych pozwalający na skręcanie nimi pod kątem maksymalnie pięciu stopni. Poprawia to nie tylko zachowanie auta na parkingu, ale także na ciasnych zakrętach, gdyż w zależności od sytuacji, tylne koła poruszają się w tym samym lub przeciwnym kierunku co koła przednie.

Zobacz: Ultra szybka limuzyna – Audi S8 plus!

Warto także zwrócić uwagę, że Audi SQ7 jest jednym z nielicznych aut na rynku które została wyposażone w 48-woltową instalację elektryczną. To właśnie ona zasila elektryczną turbosprężarkę EAV o maksymalnej mocy 7 kW oraz urządzenia pokładowe. Dla zaspokojenia ich zwiększonych wymagań energetycznych, pod powierzchnią bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW.

Zobacz: Audi RS Q3 performance 2.5 TFSI 367 KM – dane techniczne i osiągi

W nowym Audi SQ7 nie brakuje oryginalnych rozwiązań o niezwykle skomplikowanej konstrukcji. Nasuwa się jednak pytanie – czy ta zaawansowana technicznie maszyna okaże się bezproblemowa w eksploatacji?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności