REKLAMA

WRC: Latvala wygrywa Rajd Finlandii 2015

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 5 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rajd Finlandii, będący 8 eliminacją Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC, wygrał Jari-Matti Latvala z zespołu Volkswagen. Fiński kierowca pokonał swojego utytułowanego kolegę z teamu Sebastiena Ogiera.  Podwójne zwycięstwo VW umocniło niemiecki zespół w roli lidera w klasyfikacji producentów.

Powód do radości ma także załoga Ogier/Ingrassia – w kolejnej rundzie, która zostanie rozegrana w Niemczech mogą oni zapewnić sobie tytuł mistrzowski po raz trzeci z rzędu. W klasyfikacji producentów Volkswagen zwiększył swoją przewagę do 116 punktów. Daje to Volkswagenowi komfortową pozycję przed kolejnymi rajdami bieżącego sezonu – w Niemczech, Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Podczas Rajdu Finlandii Volkswagen nie ustrzegł się jednak dramatycznych wydarzeń – na piątym odcinku specjalnym, jadąc z dużą prędkością z trasy wypadli Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), których auto wielokrotnie dachowało. Obaj opuścili swoje Polo R WRC nie odnosząc żadnych obrażeń, jednak zniszczenia samochodu były zbyt duże, by dało się je naprawić na miejscu i powrócić na trasę korzystając z regulaminu Rally 2. Klatka bezpieczeństwa zniosła bez szwanku działanie ogromnych sił i w tej chwili samochód jest przygotowywany do startu w Rajdzie Australii.

Latvala wyraźnie pokonuje Ogiera w Rajdzie Finlandii

Drugie zwycięstwo Latvali/Anttili w tym sezonie i ich trzecie wspólne w Rajdzie Finlandii jest dowodem ogromnej woli walki tych dwóch zawodników. W drugiej połowie sezonu 2015, Latvala i Anttila pojechali swój najlepszy rajd w tym roku, uzyskując najlepsze czasy na połowie spośród wszystkich 20 oesów i wygrali z dużą, jak na Rajd Finlandii, przewagą nad kolegami z zespołu Volkswagena. Latvala/Anttila po tym 14. sukcesie w ich karierze stali się ekspertami od ekstremalnie szybkiej jazdy – w 2015 roku wygrali w Finlandii najszybszy rajd szutrowy, a w 2014 roku we Francji – najszybszy rajd asfaltowy. Rajd Finlandii był dla Miikki Anttili 162. startem w jego karierze. Pozwolił on pobić rekord należący dotąd do Luisa Moyi, który ma na swoim koncie 161 startów.

Nowy rekord prędkości: najszybszy rajd WRC w historii

125,44 kilometra na godzinę – nigdy jeszcze w historii Rajdowych Mistrzostw Świata nie odnotowano większej średniej prędkości. Rajd Finlandii poprawił swój własny rekord z roku 2012, gdy średnia prędkość przejazdu wyniosła 122,89 km/h. Pośród 10 najszybszych rajdów w historii ten rozgrywany w Finlandii występuje aż 9 razy, zajmując w zestawieniu cztery pierwsze miejsca.

VW Polo WRC 2015

World Rally Car z Wolfsburga ma jak dotąd na swoim koncie 29 spośród 34 możliwych zwycięstw oraz 56 z 97 miejsc na podium. Podczas bardzo szybkich rajdów w Polsce i w Finlandii czteronapędowa rajdówka z 318-konnym silnikiem okazała się niepokonana. Ten sukces Polo R WRC jest zasługą nie tylko ogromnych umiejętności kierowców i inżynierskich talentów pracowników działu rozwoju silników, ale też tych, którzy przygotowują zawieszenie rajdowego samochodu. W słynącym z hop i dalekich skoków Rajdzie Finlandii perfekcyjne zgranie tych wszystkich elementów ma wyjątkowo duże znaczenie.

„Ouninpohja” – rajdowy odpowiednik toru Nurburgring

Odcinek specjalny „Ouninpohja” to ikona Rajdowych Mistrzostw Świata. W wyścigach największym wyzwaniem dla zawodników i sprzętu jest Północna Pętla Nürburgringu, w rajdach tym samym okazuje się ten przejeżdżany z pełną prędkością odcinek w fińskich lasach wokół miejscowości Jyväskylä. W tym roku słynny oes przesądził o zwycięstwie Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili. Był to 400. odcinek specjalny wygrany przez „JML”, a dzięki niemu załoga objęła prowadzenie w rajdzie, ustanawiając na dodatek rekordowy czas przejazdu na tym oesie – jadąc ze średnią prędkością 132,18 km/h.

„Myhinpää” – Power Stage

Najszybszy Power Stage wszechczasów – „Myhinpää” przejechana ze średnią prędkością 135,25 km/h należała w tym roku do Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi, którzy zdobyli dla siebie i Volkswagena dodatkowe trzy punkty. Kolejne dwa dopisali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, zwiększając punktację w klasyfikacji producentów, w której przewodzi Volkswagen, do łącznie 127 punktów. Dla Ogiera/Ingrassi był to 23. wygrany Power Stage w karierze, dla Volkswagena zaś 26.

Szanse kierowców VW na mistrzostwo w WRC

Wielkimi zwycięzcami Rajdu Finlandii okazali się obok Latvali/Anttili także prowadzący w klasyfikacji RMŚ – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia. Dwukrotni mistrzowie świata, przed kolejną rundą w Niemczech, ojczyźnie Volkswagena, mają 89 punktów przewagi nad konkurentami. W Trewirze mają też szansę wykorzystać pierwszy matchball. Z matematycznego punktu widzenia tylko osiem załóg mogłoby przeszkodzić im w zdobyciu trzeciego tytułu. Największe szanse na to mają zajmujący teraz drugie miejsce w klasyfikacji Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila oraz plasujący się na trzeciej pozycji – Mads Ostberg/Jonas Andersson (Citroen, o 98 punktów mniej). W stawce liczy się też zajmujący czwarte miejsce w klasyfikacji RMŚ zespół Andreas Mikkelsen/Ola Floene (99 punktów straty) oraz piąty zespół: Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai, 112 punktów straty).

Komentarze kierowców po Rajdzie Finlandii 2015

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„To był niesamowity pojedynek, myślę, że zafundowaliśmy kibicom świetne widowisko. Gratulacje dla Jari-Matti i Miikki. Przez cały weekend jechali naprawdę na maksa. Powiedziałem przed rajdem, że przed własną publicznością Jari-Matti okaże się tym zawodnikiem, którego inni będą musieli pokonać. Julien i ja jak zwykle dawaliśmy z siebie wszystko, ale tak jak przed rokiem ci dwaj okazali się tu w Finlandii nie do pokonania. Mimo to jestem bardziej niż zadowolony z drugiego miejsca, bo powiększyliśmy naszą przewagę w klasyfikacji mistrzostw. Niezależnie od drugiego miejsca, Rajd Finlandii był dla nas wielkim przeżyciem. Nigdzie jako kierowca nie poczujesz tyle radości i adrenaliny, co na superszybkich oesach w fińskich lasach”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Nie mogę wprost wyrazić jak bardzo jestem szczęśliwy! Byłem bardzo zmotywowany do walki przed tym rajdem i ogromnie mi zależało, żeby go wygrać. Po lepszych i gorszych chwilach w tym sezonie, to zwycięstwo jest dla nas jeszcze ważniejsze. Dziękuję całemu zespołowi za świetną robotę, nawet wtedy, gdy nie szło mi zbyt dobrze, zawsze we mnie wierzyli. W ostatnim dniu, jak można się było spodziewać, trzeba było pójść na całość, ale finał okazał się doskonały. Bardzo dziękuję też kibicom za ich wsparcie w parku serwisowym i na trasie. Teraz po prostu tylko chcę się nacieszyć tą chwilą”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Mieliśmy ambitny plan na Rajd Finlandii i zależało nam przede wszystkim na obronie drugiego miejsca w klasyfikacji MŚ oraz żeby jak najbardziej powiększyć nasza przewagę. Ale niestety to nie był dla nas dobry rajd i przedwcześnie odpadliśmy z rywalizacji. Na piątym oesie mój opis trasy okazał się trochę zbyt optymistyczny. Na długim lewym zakręcie z niewielkim wzniesieniem, które w idealnych warunkach można przejechać z maksymalną prędkością, przygotowałem auto do skoku, ale niewystarczająco. Skończyła nam się droga i wielokrotnie dachowaliśmy. Na szczęście Polo R WRC jest bardzo solidnym samochodem i nic poważnego nam się nie stało. Bardzo szkoda, że uszkodzenia okazały się zbyt duże, żeby usunąć je tu na miejscu. Ale już patrzymy w przyszłość koncentrując się na Rajdzie Niemiec, rodzimym podwórku Volkswagena”.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Fantastyczny rajd dla Jari-Matti Latvali, Miikki Anttili, Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi. Byli klasą dla samych siebie. Jari-Matti i Miikka bez wątpienia mogą być teraz nazywani „królami prędkości”, bo dotąd nikt nie jechał szybciej ani na szutrze, ani na asfalcie. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia podczas najbliższej rundy w Niemczech będą mieli pierwszy matchball w Mistrzostwach Świata. Kto ich zna, wie że nie lubią zjawiać się na mecie na drugim miejscu i zrobią wszystko, żeby wygrać w Niemczech. Mimo że Andreas Mikkelsen i Ola Floene po piątkowym wypadku musieli przedwcześnie wycofać się z rajdu, i tak jesteśmy bardzo zadowoleni z występu naszych załóg. W Finlandii – w najszybszej rajdowej rundzie w kalendarzu pozostaliśmy niepokonani”.

VW i Kamaz na Rajdzie Finlandii

Spotkanie zwycięzców Dakaru. Zespół Kamaza, który w 2015 roku po raz 15. wygrał w klasyfikacji samochodów ciężarowych, złożył Volkswagenowi wizytę podczas Rajdu Finlandii i spędził wieczór z dyrektorem sportowym Volkswagena Jostem Capito. Capito w 1985 roku wraz ze swoim ojcem odnosił sukcesy w „Dakarze” w klasyfikacji ciężarówek.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii – wyniki końcowe

1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2h 33m 03.8s
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 13.7s
3. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1m 36.8s
4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3m 58.7s
5. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 4m 29.3s
6. Juho Hänninen/Tomi Tuominen (FIN/FIN), Ford + 4m 44.3s
7. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 6m 20.3s
8. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda + 7m 11.2s
9. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Škoda + 8m 52.2s
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford + 9m 37.4s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii – wyniki Power Stage

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6m 16.1s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 0.4s
3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 2.9s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier 182
2. Jari-Matti Latvala 93
3. Mads Østberg 84
4. Andreas Mikkelsen 83
5. Thierry Neuville 70
6. Kris Meeke 54
7. Elfyn Evans 53
8. Ott Tänak 50
9. Hayden Paddon 44
10. Dani Sordo 39

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport 257
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 141
3. Hyundai Motorsport 139
4. M-Sport 126
5. Volkswagen Motorsport II 49
6. Hyundai Motorsport N 43
7. Jipocar Czech National Team 43
8. FWRT 9

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności